הצפון בוער: מזג האוויר החם והיבש מחמיר את הנזקים שנגרמים משני צידי גבול לבנון מירי רקטות והפצצות ארטילריות. בכפר עלמא א-שעב הממוקם מול חניתה – בצידה השני של הגדר, פרצה הלילה (שלישי) שריפת ענק ומאמצי הכיבוי נמשכו שעות ארוכות. 

צוף מר: עשרות אלפי דונם של שטחי מרעה וכוורות נשרפו בצפון
דיווח: צה"ל ביצע סיכול ממוקד בעומק לבנון, יש נפגעים | עדכונים שוטפים

שריפה נוספת פרצה היום בפאתי כפר שובא בסמוך להר דב. לפי דיווחים בתקשורת הלבנונית, השריפה נגרמה בשל תקיפת ישראל את האזור בפצצות זרחן.

מכבי אש בצפון (צילום: כבאות והצלה)
מכבי אש בצפון (צילום: כבאות והצלה)

נכון לשעה זו, מכבי האש בישראל מרכזים מאמץ בשני אזורים מרכזיים: קרן נפתלי ויער בירייה. בקרן נפתלי נמצאים 12 צוותים בסיוע טייסת הכיבוי. בגלל מורכבות השטח האש התפשטה במספר חזיתות וכלי צמ"ה מסייעים לכוחות. טרם הושגה שליטה, והייתה סכנה ללולים ולבתי אריזה. במקביל, שלושה צוותים נמצאים באזור שריפה באזור יסוד המעלה.

ביער ביריה 10 צוותי כיבוי בסיוע טייסת הכיבוי "אלעד" פועלים מזה 9 שעות בשריפת יער שפרצה כתוצאה מנפילת מיירט במרחב. מדובר בשטח סבוך ומורכב ונכון לשעה זו מתקרבים הכוחות לשליטה באירוע.

מפקד זירת קרן נפתלי, רב-רשף דרור בוחניק, תחנה אזורית גליל-גולן (צילום :כבאות והצלה)

לצד צוותי הכיבוי ממחוז צפון פועלים גם צוותים ממחוזות חוף, דן ומרכז וכן כבאים כתומים של פיקוד העורף אשר מתגברים את הכוחות ומסייעים במאמצי הכיבוי.

מוקדם יותר היום, דווחה גם על שריפה בקרית שמונה, כ-10 מטרים מקו הבתים בעיר כתוצאה מירי תמ"ס. עם זאת נמסר שהאירוע בשליטה, ולפי שעה נראה שהסתיים.

עם זאת לראשונה, דווח שהשריפות הגיעו גם לגליל המערבי. בישוב מתת שריפת עשבוני חצתה את גדר לבנון, וצוות אחד עשה את דרכו למקום האירוע, ולפי שעה נראה כי האירוע נגמר. בצומת כ"ח דווח כי התחדשה שריפת החורש על צלע ההר כתוצאה מנפילת כטב"ם, וחמישה צוותים פעלו בשטח.

שריפה שפרצה בכפר שובא בדרום לבנון (צילום :רשתות ערביות)

במקביל, גם צוותי הכיבוי בצפון, שמתוגברים בימים האחרונים על ידי צוותים מהמרכז, נאבקים בלהבות. באזור קרן נפתלי עשרה צוותי כיבוי בסיוע מטוס כיבוי עדיין מנסים להשיג שליטה על הלהבות, והאש מתפתחת בחסות הרוחות במדרון והחורש היבש.

ביער ביריה הסמוך לצפת פועלים עשרה צוותים נוספים, בסיוע טייסת הכיבוי "אלעד" להשתלטות על שריפה שנגרמה בשל נפילת מיירט במרחב. השריפה מתפשטת בחסות מזג האוויר השרבי והכוחות במאמץ רב לבלימת חזית האש הגדולה בשטח סבוך ומורכב.

מכבאות והצלה נמסר כי ביממה האחרונה נפתחו 259 אירועי שריפה בשטחים הפתוחים, מתוכם 86 מוקדים רק בצפון טופלו על ידי עשרות צוותי כיבוי. על פי ההערכה נשרפו מעל 4000 דונם, אין נפגעים בנפש ובית אחד נפגע. שתי פרגולות ושני מחסנים עלו באש בשל עשבייה שלא טופלה סביב.

שריפה פרצה בדרום לבנון ביערות כפר חמאם, בלבנון טוענים: נורה זרחן (צילום :רשתות ערביות)

עד כה הוצתו בלבנון אלפי דונמים, רובם בגזרה המערבית בין ואדי נמר ועד פתיחת נבטיה. התקיפה באל עדיסה בדרום לבנון זאת הפצצה ארטילרית מאסיבית שמבצעים תותחנים של צה״ל על מחסני חימוש של חיזבאללה. יש שם פגיעות משמעותיות בתשתית צבאית, מכאן דליקות הענק, שפגעו גם ברשת "קו פרויקט 800" לשאיבת מי הליטני. התקיפות של צה״ל נמשכות גם בשעות האחרונות ושריפות עדיין בוערות סמוך לאל עדיסה.

השריפות בשני עברי הגבול שינו כבר כעת את קווי הנוף של הצפון. עשרות אולי אף מאות ואלפי דונמים נשרפו בחודש האחרון בגליל וברמת הגולן. השדות הירוקים והצהובים הפכו לשחורים. חיזבאללה יורה טילים אשר גורמים לשריפות בחסות מזג האוויר החם והלחות הגבוהה. על פי נציבות הכבאות בחודש החולף בלבד ארעו לא פחות 168 דליקות כתוצאה מירי טילים או מיירטים. חלק לא קטן מהדליקות היו דליקות ענק, בדיוק כמו זאת שפרצה ברמת הגולן ליד קצרין. עשרות צוותי כיבוי מהצפון פעלו מאז אתמול בצהריים ועד השעה עשר בבוקר.