בעקבות השריפות שפרצו אתמול (שני) בגליל העליון עקב ירי חיזבאללה, נשרפו כליל אלפי דונמים של שטחים חקלאיים בגליל ובגולן. החקלאים המשמשים גם חברי כיתות כוננות - השתתפו בכיבוי השריפות. "הלחימה בקו העימות מתעצמת מיום ליום, ואנו חוששים לגורל מטעי הפרי והיבול במקרה של המשך ירי ושריפות. על הממשלה להתפקח טרם יהיה מאוחר מדי", אומר ירון בלחסן, מנכ״ל ארגון מגדלי הפירות.

אילן ליבר, חקלאי ומנהל המטעים בקיבוץ יפתח, חשף את היקף הנזק הבלתי נתפס בקיבוץ: "שריפות הענק אמש כילו מעל ל-220 דונם של מטעי אגס, נקטרינה וכרם יין בקיבוץ. לצערנו אנו יודעים כי צפויים אירועי ירי נוספים - ובעקבותיהם גם שריפות ולכן על כלל הגורמים להיערך לכך כנדרש".

עמית כהן, חקלאי ומנהל המטעים בקיבוץ מלכיה, הוסיף וחיזק את דבריהם: "אמש חזינו בשריפות הגדולות ביותר מתחילת המלחמה, שהביאו לאובדן עצום לחקלאות ופגיעה קשה בטבע הגלילי. רק בקיבוץ מלכיה נשרפו 30 דונם של מטעי תפוח שכבר לא יקטפו, ו-30 דונם של כרם יין ומעל 4,000 דונם שטחי מרעה לבקר. 

שריפת ענק בצפון כתוצאה מירי רקטות (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
שריפת ענק בצפון כתוצאה מירי רקטות (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

"המחזה של פרי שרוף וכרמים עולים באש שוברים את ליבנו, אך עלינו להיות חזקים, כי דרך ארוכה עוד לפנינו, נכבה את האש וננסה להציל את הפרי שנותר למען ביטחון המזון של אזרחי ישראל".

בלחסן מוסיף כי "מטעים רבים נשרפו גם באזור קיבוץ משגב עם, כפר גלעדי ועוד. החקלאים אשר לא עזבו את האדמות ומשמשים גם כחברי כיתות הכוננות ביישובים, השתתפו בפעילות כיבוי השריפות. בשל האש אשר עדיין דולקת בחלק מהאזורים, לא ניתן להגיע לכל המטעים ולאמוד את הנזק, אך כבר כעת ידוע כי הנזק עצום. 

"זאת בנוסף לאתגרים הקיימים בפני החקלאים מתחילת המלחמה, בהם איסור להיכנס למטעים שהוכרזו שטח צבאי סגור על ידי צה"ל, ומחסור חמור בידיים עובדות. במיוחד בעת הזו, על ממשלת ישראל לשים את ענף החקלאות והפיצויים לכלל החקלאים המשמשים כאזרחים-חיילים - בראש סדר העדיפויות, בדרך לשיקום המדינה".

כפול מנזקי לבנון השנייה

השריפות במספר גדול של מוקדים בגליל העליון כילו אלפי דונמים של חורש טבעי, ולפי שעה היקף הנזק המדויק טרם ידוע. 16 בני אדם נפצעו קל במהלך פעולות הכיבוי הסבוכות. 

שריפה שפרצה בעקבות פגיעת רקטה בגליל העליון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
שריפה שפרצה בעקבות פגיעת רקטה בגליל העליון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

96 מוקדי אש התפתחו ביממה האחרונה באזור הצפון. על רובם המוחלט הושגה שליטה מצד שירותי הכבאות וההצלה, אך הלחימה מול חיזבאללה בצפון, לצד תנאי מזג האוויר, הביאו הבוקר להתלקחות שלוש שריפות נוספות - ביער ביריה ליד צפת, במרגליות ובקרן נפתלי. 

בהערכת מצב שהתקיימה בקק"ל עלה כי מתחילת המלחמה יערות רבים בצפון ספגו מכה קשה יותר בהשוואה למלחמת לבנון בשנת 2006. מדובר על נזק משמעותי גדול של כ-14 אלף דונם לעומת 7 אלף דונם ממלחמת לבנון השנייה. לאחר שיגיעו לכל האזורים בקק״ל מעריכים כי הנזקים יגדלו אף יותר.