צה״ל פיתח מודל אש שהוא תצורת לחימה התקפית כנגד חוליות הירי של החיזבאללה. התוצאה - עשרות מחבלים הרוגים בעשרת הימים האחרונים. זה הוביל את חיזבאללה לנסות ולהסלים את הלחימה בצפון.

הצפון עולה באש וביישובים זועמים: "לקח לכוחות כיבוי שעות להגיע"

בפיקוד הצפון מנצלים ומחברים שלושה אלמנטים. הראשון: העובדה כי כמעט כל הכפרים בדרום לבנון הסמוכים לגבול עם ישראל נטושים ומפונים מאזרחים לבנונים. השני: הטכנולוגיה המתקדמת של רחפנים ומל״טים של צה״ל, אשר צופה ומאתרת תנועה של מחבלים הנעים בתוך הכפרים הנטושים. השלישי: יכולת יצירת מכת אש מיידית ושילוב של כוחות אוויר וקרקע.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בצה״ל הבינו כי החיזבאללה מבקש ליצור רצף אש בצפון. הן בירי טילים והן בשיגור רחפנים ומל״טים לעבר ישראל. במהלך החודשים ניסה הארגון לעוור את צה״ל בצפון, הוא מודע ליתרון הטכנולוגי של כוחותינו. לכן, חיזבאללה ירה לעבר עמודי תצפית עם מצלמות, לעבר בלון התצפית מעל ואדי נמר בגליל המערבי וכן לעבר ״טל שמים״ ליד צומת גולני.

בצה״ל מפעילים שורה של אמצעי תצפית אוויריים ובכלל זה מערכי רחפנים מתקדמים, שיכולים לטוס בגבהים גבוהים מחוץ לטווח השמיעה והראיה של מי שנמצא על הקרקע. צה״ל פועל בתצפיות לעבר אזורי השיגור וכן בתצפית על הכפרים הנטושים, לכן כל מי שמסתובב שם - מיד מופלל והרחפנים מתבייתים ועוקבים אחר התנועות שלו.

בינתיים, במהלך המעקב, בצוותי הקרב של החטיבות הפועלות בזירה הצפונית מכינים את אמצעי התקיפה לפגיעה באותם דמויות שנעקבות. מרגע שהדמויות פוגשות קנה שיגור או אמצעי לחימה - מיד נסגר מעגל בין כוחות הקרקע העוקבים בעזרת הרחפנים לבין כוחות האש, בין אם קרקעיים ובין אם האוויריים. בצה״ל מזהים את הלחץ בחיזבאללה. בעקבות הפעילות ההתקפית, אנשי הארגון נעים בחוליות ומנסים לנוע בכלי רכב שלא יעוררו חשד.

לאחר שבימים האחרונים הוגבר הלחץ של צה״ל על פי מודל האש, ביומים האחרונים חיזבאללה הוריד את היקף ירי הטילים, אולם הוא מגביר את השימוש ברחפנים אותם הוא יכול להטיס ולנהוג ממרחק, מבלי לחשוף את המפעילים. אתמול ירו החיזבאללה רק שבע שיגורים שחצו לישראל. במקביל, בצה״ל מזהים יותר ויותר שיגורים כושלים.

בצה״ל אומרים כי מודל האש הוא פעולה טקטית, אולם במקביל פועלים בפיקוד צפון להכין את כלל הכוחות לקראת תימרון בלבנון ברגע שניתן האור הירוק מצד הדרג המדיני.