בימים האחרונים אנו עדים להגדלת היקפי וטווחי הירי מלבנון לצפון. לפני יומיים, כטב"ם נפל בנהריה וגרם לשרפה, כטב"ם אחר יורט באזור עכו. גם בקצרין פרצה שרפה בעקבות מטחים ליישוב. בחודש מאי בלבד, כ-900 שיגורים חצו מלבנון לשטח ישראל. אתמול נמשכה הלחימה וצה"ל אישר שכלי טיס של חיל האוויר תקף במרחב צור שבלבנון וחיסל את המחבל עלי חסין צברא, פעיל צבאי במערך ההתעצמות של ארגון הטרור חיזבאללה. בנוסף, צה״ל תקף תשתית צבאית של חיזבאללה הכוללת מספר מבנים צבאיים בכפר אל-קטריני שבדרום לבנון. מבנים אלו שימשו את מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה. במקביל, פרצה שריפה גדולה בדרום קרית שמונה באזור רכס רמים, שאף גרמה נזק לחלק מבתי העיר. האש פרצה בעקבות נפילות רקטות - והתחדשה בחסות מזג האוויר. 

ראש עיריית קריית שמונה נכנס בנתניהו; המועמד מולו בבחירות משיב אש
"עד שנתניהו יציג את ההסכם": עוצמה יהודית מתנערת מהקואליציה

בהמשך ללחימה המתעצמת מול ארגון הטרור חיזבאללה פרופ׳ אמציה ברעם מהחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה העריך בשיחה עם "מעריב" כי ישנן שתי אפשרויות שבעטיין חיזבאללה הגביר את האש בימים האחרונים: "ארגון הטרור מנסה להקצין את הלחימה בצפון, במטרה למשוך אותנו למערכה מלאה וכוללת. הוא רוצה שישראל תיחשב היוזמת של המלחמה. במידה שישראל תפתח במלחמה, זה עלול להביא אותנו למצב שבו לא תהיה לנו התחייבות של האמריקאים לסיוע ולהצדקת המלחמה. לכן, חיזבאללה מנסה על ידי הסלמה מוגבלת להגיע לעימות מלא ולמשוך את ישראל להיות הראשונה שתפתח בה - בלי ערבויות או תיאום עם ארצות הברית. כך, לא תהיה לנו מהאמריקאים מחויבות או סיוע כגון תחמושת. זה עלול להיות מצב מסוכן מאוד", אמר.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תקיפת מחבלי חיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

"אפשרות שנייה שבעיניי סבירה יותר - היא שההסלמה היא תגובה של חיזבאללה על תקיפות העומק של צה״ל בבעלבכ", המשיך פרופ' ברעם. בעלבכ היא עיירה ששוכנת בבקעת הלבנון, בקרבת הגבול הסורי - ומהווה עורף אסטרטגי של חיזבאללה מאחר שבצמוד לעיירה, ישנם מרכזים, מתקנים ומחסנים צבאיים אסטרטגיים משמעותיים מאוד עבור הארגון. חלק מהמתחמים משויכים לכוח האווירי של חיזבאללה וכוללים מחסני אמצעי לחימה של טילים, כטב״מים, טילי קרקע-אוויר ורקטות נגד מטוסים.

פעילי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
פעילי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

לדברי פרופ' ברעם, "אזור בעלבכ ממוקם במרחק של מעל ל-100 ק״מ מישראל, כך שטווח הירי שלנו התרחב גם הוא, ושם פגענו במתקן צבאי רגיש. נראה שנשארנו מול חיזבאללה עם קווים אדומים מסוימים - תוך ההבנות הבלתי כתובות בינינו, אך ייתכן שגם מצב זה - יצא משליטה".