צה״ל יתחיל להציג בתחילת החודש הבא את תחילת שלב הצגת התחקירים על המבצעיים. התחקרים הראשונים יעסקו בכל התהליכים הפנימים הצבאיים של אירועי השביעי באוקטובר ומה שקדם להם.

על פי הגאנט יצגו תחקיר התפיסה מול עזה בדגש על הגבול החל משנת 2018. בצה״ל אומרים כי מוקד זה יכלול תחקור של התפתחות המודיעין והתפיסה מול חמאס, בחינת מרכיבי תפיסת ההגנה ומנעד התכניות האופרטיביות כנגד האיום ברצועת עזה. תחילה, יוצג מוקד ראשית הצירים לבניין הכוח והפעלת הכוח בגבול עזה, והמבצעיות הבסיס עליו התקבלו ההחלטות עד ערב השביעי באוקטובר ומהווה בסיס להמשך תהליך התחקירים במקביל להצגת תחקירי התפיסות המבצעיות, יוצגו גם כן תחקירי הקרבות ביישובים ובקיבוצים.

בצה״ל אומרים כי סדר ההצגה נקבע לפי רמת הבשלות והמוכנות של התחקיר,  בצה״ל טוענים כי מדובר בתחקירים מורכבים אליהם שותפים הלוחמים שלחמו, התושבים, משפחות החטופים והחללים. תחקירי קרבות ההגנה מתפרסים על 40 מוקדים שמתוחקרים על יד למעלה מעשרים מפקדים בכירים בדרגות סא"ל עד תא"ל, בשיתוף פעולה הדוק עם נציגי הקהילות וחברי כיתות הכוננות. ״מדובר בקרבות מורכבים, חלקם יותר מהאחרים, ולכן פרסנו את תחקירי הקרבות לאורך מספר שבועות והם יעשו במקביל להצגת מוקדי התחקיר האחרים.

הרס קיבוץ בארי (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
הרס קיבוץ בארי (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

"תחקיר קרבות ההגנה יוצג לרמטכ"ל לפי רמת הבשלות של כל תחקיר שואפים לתחקיר יסודי ומעמיק ויודעים שיש מקומות שדורשים עוד השלמות והעמקה.אנחנו צפויים להציג בתחילת יולי. התחקיר קרב בבהובלה של בארי אלוף (מיל') מיקי אדלשטיין עדיין מתנהל ויכול להיות שיחולו שינויים במועדי ההצגה והסיכום. השאיפה היא לסיים את הצגת התחקירים עד סוף אוגוסט, יחד עם זה אנחנו במלחמה וייתכנו תזוזות בחלק מתאריכי ההצגה״ , אומר גורם  בצה״ל אשר אומר כי מטרת התחקירים המבצעיים הפנימיים היא למידה מעמיקה ונוקבת לטובת המשך המלחמה והחזרת תחושת הבטחון לתושבים לבתיהם. הרמטכ"ל קבע לתחקירים חמישה ערכים: אמת, ענייניות, שקיפות, אחריות ורעות.