רבים הם הנרטיבים ההיסטוריים שעוסקים בקיצם שאינו עקוב מדם של ארגונים מזוינים בעולם. אלה קיצים שנובעים מכישלון אסטרטגי או מקריסה בתוך הארגון או מאובדן תמיכה חיצונית. מגזין "פוריין אפיירס" האמריקאי סקר במאמר שפרסם ושעיקריו הובאו בערוץ החדשות הסעודי "אל-חדת'" חלק מהנרטיבים האלה והגיע למסקנה שחמאס עלול לחוות גורל דומה, אולם הסיבה העיקרית על פי המאמר לכישלון ארגונים היא שהם שוגים בחישובים שלהם, בפרט כשהם טועים בגורם אותו הם תוקפים, מה שמעורר סלידה מצד חוגים משמעותיים.

במידה ותהיה עסקה: הפרס העצום שישראל תקבל נחשף
"מצב מסוכן מאוד": חיזבאללה רוצה שישראל תפתח את המלחמה בצפון, וזו הסיבה

המאמר מביא כעדות לכך את הפיצוץ שביצע ה-IRA בחודש אוגוסט 1988, אשר הביא למותם של 29 אנשים ביניהם ילדים, בעיירה הקטנה אומג' שבצפון אירלנד.

הפיצוץ עורר שאט נפש נרחבת שהביאה על פי המחקר לאיחוד חלקים שונים בחברה ולחיזוק התמיכה בהסכם על חשבון הארגון. כמו באירלנד גם ברוסיה הבדלנים הצ'צ'נים ביצעו טעות דומה כאשר השתלטו על בית ספר בפיגוע בו נהרגו כ-200 ילדים, מה שהביא לקריסת התמיכה בסוגיית הבדלנות.

לאחר הסקירה ההיסטורית הזאת המחקר שב לבחון את המצב של ארגון הטרור חמאס ואת גורלו לאחר המלחמה בעזה וטוען שיש לחמאס את כל המרכיבים הנחוצים לכישלון, שכן מעבר לירידה בפופולריות שלו המחקר דן במרכיב כישלון נוסף הטמון בכך שהוא סובל מקרעים פנימיים בפרט בין עזה לחו"ל, שעלולים להתרחב לכדי קריסה.

המחקר שהוצג בערוץ אל חדת' (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

אולם הדרך הסבירה יותר לכישלון חמאס היא תגובה עממית אלימה בעקבות הערכה שגויה של השלכות מתקפת 7 באוקטובר שהביאה למותם של עשרות אלפים מתושבי עזה. על מנת לגרור את חמאס לכישלון מהדהד המאמר מציע שישראל תעשה כל שביכולתה על מנת לתת לפלסטינים בעזה תחושה שיש אלטרנטיבה לחמאס ושיש עתיד טוב יותר - הצעה שעשויה להוביל את ישראל לניצחון לא על ידי הנחלת תבוסה צבאית שאינה נראית ריאלית, אלא על ידי עזרה לחמאס להביס את עצמו.

הכתבה הוכנה בסיוע תרגום מערבית לעברית - ביירון

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]