דובר צה"ל לשעבר, תא"ל (במיל') אבי בניהו, שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס בדבריו לתחקירי המלחמה של צה"ל ולעתיד הלחימה בגזרות השונות.

בניהו פתח ואמר: "אני חושב שלפנינו מערכה גם בעזה עם עליות ומורדות, גם בצפון עם עליות ומורדות וגם ביהודה ושומרון. יש לנו לסגור חשבון עם החות'ים ועוד כל מיני כאלה, יש את הגרעין האיראני. אני חושב שאנחנו הולכים לשנתיים של מערכה צבאית בעצימות עולה ויורדת וצריך להכין לזה את הציבור ולומר את האמת. זו מלחמת העצמאות השנייה או המשכה של הראשונה, כל אחד יגדיר לו איך שהוא רוצה".

בנוגע לתחקירי צה"ל, ציין כי "הצבא חייב את זה קודם כל לעצמו, הוא חייב את זה ליישובים, לנטבחים ולמשפחות השכולות. זאת חובה. אי אפשר לחכות עד אין קץ. דבר נוסף, הוא עושה את התחקירים כדי שנוכל להשיג אותם, אם צריך, לוועדות חקירה בין-לאומיות ולכל מיני דברים כאלה שעוד נצטרך אותם, אבל בראש ובראשונה הוא עושה את התחקירים לעצמנו, לצבא וליהודים".

"עכשיו, צריך להבין מה ההבדל בין תחקיר מבצעי שהצבא עורך לחקירות אחרות. מפקד וחייל שמשתף פעולה עם תחקיר מבצעי, הוא נהנה מחיסיון מהעמדה לדין, לכן התחקירים הצבאיים המבצעיים הם הרבה יותר אמינים מוועדות חקירה אחרות. שם החיילים אומרים את הכול ומקבלים חיסיון מלא ולכן התחקירים האלה גם לא עוברים באופן אוטומטי למקומות אחרים אחרי", הוסיף. 

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

ועדת החקירה הממלכתית תקבל הכול?
"אני חייב לומר שאני בספק גדול אם יהיה אפשר לחקור פה את הכול כי יש פה ארבעה כשלים ענקיים. יש את הכשל המודיעיני, הכשל של המכשול, של הקונספציה ושל המענה המבצעי ויש את הכשלים במהלך המלחמה עצמה, הטקטיים והאופרטיביים. דן חלוץ, אחרי מלחמת לבנון השנייה, הטמיע בצה"ל את תרבות התחקיר של חיל האוויר, תחקיר אמת, דיווחי אמת. הוא הכריח את צה"ל והעביר אותו בערוב ימיו כרמטכ"ל לפני שהוא פרש - 51 צוותי תחקיר בנושאים שונים. זה חזר על עצמו גם בעופרת יצוקה".

בניהו הדגיש, "התחקירים האלה חשובים כי אנחנו רוצים גם איכשהו להחזיר את אמון הציבור בצה"ל ולהחזיר את אמון הצבא בעצמו. צריך להבין שבצבא מתחיל להיווצר איזשהו נתק בין הדרג הטקטי של שכבות מג"ד ומח"ט לבין הפיקוד העליון. מצפים מהפיקוד העליון שיתחקר את עצמו וחייבים לעשות את הדברים האלה גם בתוך מלחמה. מצד שני לא יעלה שמח"ט הצנחנים יתחיל להתהלך עם עורך דין בפני שופט כזה או אחר. לכן התחקירים המבצעיים הם סוג של אבן ראשה ביכולת של הצבא עכשיו גם לתת תשובות לציבור, גם לעצמו וגם להשתפר לקראת המהלך הבא". 

אי אפשר להקים באמת ועדת חקירה ממלכתית עכשיו? 
"יש לך את הרקע שקדם למלחמה. אני זוכר את ועדת החקירה לרצח רבין, התעקשו שהיא לא תעסוק ברקע שקדם לרצח, אלא רק ברצח. השאלה מה יחליטו לחקור פה. יש את הדברים שקדמו, מה הביא את האויב להגיע למסקנה שאנחנו קורי עכביש ולעשות את המהלך הזה. רק 7 באוקטובר מחזיק ועדת חקירה שלמה וכמובן שהמלחמה, מה שקורה פה. תצטרך להיות פה ועדת חקירה, אני יכול להעריך בזהירות שתעשה את זה כבר הממשלה הבאה, תקים את ועדת החקירה הזאת".