לאור ההסלמה החמורה בצפון בימים האחרונים, נראה כי האפשרות של מלחמה כוללת מול חיזבאללה בלבנון הופכת קרובה מתמיד. אלוף (מיל') עמוס מלכא, לשעבר ראש אמ"ן, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגאולה אבן סער ב-103FM בנושא.

"הייתי ממליץ לדרג המחליט להחליט. אנחנו שמונה חודשים במלחמה, גם בצפון. אין שום מטרות למלחמה, לא היה דיון על מטרות המלחמה בצפון, וצה"ל יכול להכין את עצמו למיליון תרחישים אבל אין שום דיון שאומר מה רוצים להשיג שם", פתח מלכא את דבריו.

"מה שצריך לרצות להשיג שם, יש שם שלושה שלבים. שלב ראשון, להסיר את האיום הישיר, אותו איום שפוגע ביישובי הצפון על ידי ירי נ"ט, כטב"מים וכל הדברים שנעשים מתוך השטח של עשרה ק"מ צפון. תוצאת הסיום חייבת להיות שכוח רדואן לא נמצא באזור שמאיים ישירות על יישובי הצפון. התוצאה האחרת, שאומרת שצריך עכשיו להיכנס ללבנון ולהשמיד את כל מאגר הרקטות וכו', זו מטרה גבוהה מדי שלא בטוח שישראל ערוכה לה. בשביל להסיר את כל איום הרקטות צריך ללכת צפונה מביירות, צריך לשהות שם תקופה ארוכה, אירוע גדול, נפגעים גדולים וכל הדברים הללו. הדבר השני, פיצול שתי החזיתות - ישראל לא בנויה למלחמות ארוכות, בטח שהן רב זירתיות", הוסיף.

"זה שאנחנו שמונה חודשים ברצועת עזה, זה עוד אחד משורת הכשלים הארוכה של ניהול המערכה הזו ברמה הלאומית, הממשלתית. אנחנו בנקודה הזו של המחיר, אין ארוחות חינם. אם רוצים להגיע להסדרה של הביטחון בצפון יש שתי דרכים - להגיע להסדרה הסכמית, שיכול להיות שניתן להגיע אליה ואני בעד להגיע אליה, אבל צריך להיות מלווה לה החלטה נחושה שצריכה להיות גם בתוך ההסכם, שיש אפס סובלנות להפרה. 1701 הייתה החלטה נכונה, ההשלמה עם כל ההפרות היא זו שהביאה אותנו למצב של היום. בכל הסדר עתידי שיהיה, בסוף צריך יהיה לקבל החלטה מאוד נחושה ולגבות אותה בינלאומית, שנהיה עם אפס סובלנות לכל הפרה", המשיך מלכא.

"לגבי לחימה, לכל לחימה יהיה מחיר. גם שמונת החודשים האחרונים זה מחיר איום ונורא לתושבי הצפון. אם נלך למלחמה של פתיחת חזית, יהיה לזה מחיר מסויים גם בעורף. יעופו טילים לתקופה מסויימת, לחלק מהם יש מענה. ראינו גם את המענה של ההתקפה שהייתה מאיראן. אנחנו לא נטולי מענה, יהיו לזה מחירים, אבל מי שרוצה להילחם על ביטחון המדינה שלו ויש לו איום כזה, והוא לא יכול להשיג את המטרה בדרכים אחרות, בסיכומו של דבר דרך הלחימה היא אחת מהחלופות. כשממשלת ישראל תתכנס בפעם הראשונה מאז שבעה באוקטובר לדיון אסטרטגי עמוק, להגיע לעסקה זה דבר יותר נכון אבל בתנאי שהעסקה הזו באמת מחזירה את הביטחון לצפון ושלא מוכנים לשום הפרה שלה". 

כשנשאל האם העסקה שמציע נסראללה היא 'אתם תרגיעו בדרום ואני בצפון', השיב: "שום הפסקת אש שהיא רק הפסקת הלחימה לא יכולה להיות פתרון לצפון, כיוון שרמת האמון של כל תושב בצפון וגם שלי ושלכם תהיה נמוכה מעצם זה שהשיגו הפסקת אש - הפסקת אש זה כישלון". 

לבסוף נשאל מלכא האם אין מנוס ממלחמה עם חיזבאללה, והשיב: "יש, אם מצליחים להגיע להסדרה הסכמית כזו או אחרת. גם ערבויות בינלאומיות ונחישות לא להסכים להפרות. אני חושב שיש לזה סיכוי, אבל זה מחזיר אותנו חזרה להסתכלות כוללת על האסטרטגיה של ניהול המערכה הזו בין הצפון, לדרום, לאיראן, שאו לא מתקיים או שאפשר להגיד במשפט כולל - הממשלה הזו עוד לא עשתה שום דבר נכון מאז שבעה באוקטובר. עסקת החטופים היה צריך ללכת אליה בפברואר. הפסקת המלחמה זו אגדה אורבנית שכל הזמן מאיימים עלינו מצד הימין המשיחי. יש את השלב של הלחימה העצימה. תראו, לפני ארבעה חודשים כנסת ישראל יצאה לפגרה והוציאה את צה"ל לפגרה, הפסיקו את המלחמה לשלושה חודשים. אפשר לחתום על הסכם עם חמאס. כרגע יש לנו את הסירוב של סינוואר, אבל אפשר להגיע להפוגות ארוכות מאוד".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm