ממשל ביידן הזהיר את ישראל בשבועות האחרונים נגד המחשבה שניתן לבצע "מלחמה מוגבלת" בלבנון, והזהיר שמהלך כזה עלול לדחוף את איראן להתערב, כך אמרו שלושה בכירים אמריקאים וישראלים לעיתונאי ברק רביד באתר אקסיוס. 

מערכות ההגנה שוב על הכוונת? חיזבאללה טוען ששיגר כטב"ם לעבר סוללת כיפת ברזל
מפקד פיקוד צפון חושף: הפור מול חיזבאללה נפל

על פי הדיווח,  חילופי האש בין ישראל לחיזבאללה שנמשכים מאז השבעה באוקטובר הסלימו באופן דרמטי בשבועיים האחרונים, מה שגרם לבכירים בצה"ל ובקבינט לקרוא להרחבה משמעותית של הלחימה נגד חיזבאללה.

שני הצדדים הגדילו את טווח ההתקפות שלהם בשבועות האחרונים. חיזבאללה שיגר כטב"מים ורקטות לעבר מטרות צבאיות עד למרחק של 50 ק"מ מהגבול. גורם ביטחוני בכיר אמר כי המצב הולך ומסלים מאז חודש מאי מכיוון שחיזבאללה הצליח לבצע תקיפות מוצלחות באמצעות כטב"מים נגד מטרות ישראליות שצה"ל לא הצליח ליירט. במקביל החל חיזבאללה לשגר רקטות "בורקן" עם ראשי נפץ של 1,000-500 ק"ג חומר נפץ, שגרמו נזק כבד לבסיסי צה"ל לאורך הגבול.

גורמים אמריקאים וישראלים אמרו כי בצה"ל ובמערכת הביטחון גובר החשש שהמצב בלבנון מגיע לנקודת מפנה. ארה"ב וצרפת ניסו למצוא פתרון דיפלומטי להפחתת המתיחות בגבול, אך עדיין לא הושגה התקדמות.

מניעת מלחמה כוללת בין ישראל לחיזבאללה שעלולה להוביל להרס רחב היקף בלבנון ובישראל הייתה יעד מרכזי של ממשל ביידן במאמציו למנוע מהלחימה בעזה להתרחב לסכסוך אזורי רחב הרבה יותר. ממשל ביידן מאמין שאי אפשר יהיה להחזיר את השקט לגבול ישראל-לבנון ללא הפסקת אש בעזה.

עוד על פי הדיווח, בכירים אמריקנים אמרו שממשל ביידן הבהיר לישראל כי ארה"ב אינה סבורה ש"מלחמה מוגבלת" בלבנון או "מלחמה אזורית קטנה" הן אופציות ריאליות, מכיוון שיהיה קשה למנוע מהן להתרחב ולצאת משליטה. אחד התרחישים שהממשל האמריקאי הציג לישראל הוא שלבנון עלולה להיות מוצפת במחבלים ממיליציות פרו-איראניות שיגיעו מסוריה, עיראק ואפילו תימן, ויצטרפו ללחימה.

 דובר מחלקת המדינה מתיו מילר אמר אתמול כי ארה"ב נותרה "מודאגת מאוד מהסיכון להסלמה לאורך גבול ישראל-לבנון.אנו מעורבים בשיחות דיפלומטיות אינטנסיביות ובמשא ומתן דיפלומטי אינטנסיבי כדי לנסות למנוע מהסכסוך הזה להסלים מעבר לשליטה. ישראל טוענת מזמן בפנינו באופן פרטי - והם אמרו זאת גם בפומבי - שהפתרון המועדף עליהם לסכסוך הזה הוא דיפלומטי".

חילופי אש עם חיזבאללה (צילום:  Ayal Margolin/Flash90)
חילופי אש עם חיזבאללה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

בישיבת קבינט המלחמה ביום שלישי לא התקבלו החלטות, אך צה"ל הציג מספר אפשרויות להרחבת הלחימה, ביניהן פלישה קרקעית שמטרתה להרחיק את כוח רדואן של חיזבאללה מהגבול, כך דווח מפי בכיר ישראלי. הוא הדגיש כי מאז 7 באוקטובר, ההנחיות שצה"ל קיבל מהדרג המדיני היו להתמקד בהבסת חמאס בעזה ולהמנע ממלחמה בלבנון. הבכיר הישראלי אמר שלשינוי מדיניות זו עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת.

הבכיר הישראלי אמר כי למלחמה עם חיזבאללה או למבצע מוגבל בלבנון יהיו "השלכות עצומות על ישראל", ולאחר שפעולה כזו תעלה בחיי אדם ובמשאבים רבים, היא תביא קרוב לוודאי להסכם דומה לזה שמנסים להשיג כעת בין ישראל ללבנון. "אנחנו צריכים להבין את זה לפני קבלת החלטות", אמר הבכיר הישראלי.