בצה"ל בודקים מדוע אוגדת עזה לא עדכנה את רכזי הביטחון של הישובים כרם שלום וחולית על נסיון החדירה של מחבלים. מאז אירועי ה-7 באוקטובר נמצא צה״ל במשבר אמון חמור מצד תושבים בעוטף עזה ובצפון.

השטח ששינה את רצועת עזה לתמיד: התקרית באזור החיץ היא קדימון ל"יום שאחרי"

במרבית ישובי העוטף התושבים אומרים למפקדי צה״ל שבאירועי השבעה לאוקטובר צה״ל נטש אותם ולא היה כדי להגן עליהם. לכן התושבים דרשו מצה״ל וממערכת הביטחון לצייד אותם באמצעים כדי שבעת אירוע בטחוני יוכלו התושבים להגן על עצמם. בין האמצעים שמבקשים התושבים ממפקדי צה״ל: מערכות התראה סביב הישובים, מאג״ים, טנק לכל ישוב ועוד. 

במקביל התושבים ביקשו מצה״ל לעדכן אותם על אירועים המתפתחים בצמוד לישובים מעבר לגבול העוטף. האירוע הלילה החל סמוך לשעה ארבע לפנות בוקר. תצפיתניות של צה״ל זיהו תנועה חשודה. אולם בשל הערפל הן לא יכלו לבצע זיהוי מלא. התצפיתניות פעלו במקצועיות. הן הזניקו כח של לוחמי הגדס"ר המדברי, כוח שריון וכן מסוקי קרב.

ההתקלות בין הלוחמים למחבלים ארעה כעשרים דקות לאחר הזיהוי הראשוני. בקרב נהרג לוחם צה״ל רס״ב זייד מזאריב. על פי צה״ל חילופי האש נמשכו עד השעה חמש לפנות בוקר. אז צה״ל הצליח לפגוע בשלושה מחבלים. מחבל רביעי נמלט. צה״ל לא זיכה את האירוע וגששים סרקו את האזור כדי לעלות על נתיב הבריחה של המחבל. חשוב לציין כי הלחימה התנהלה במרחב הגדר מהצד העזתי. מה שמכונה בצה״ל מרחב האבטחה.

אזור החיץ (צילום: מעריב אונליין)
אזור החיץ (צילום: מעריב אונליין)

בכל אותו זמן באוגדת עזה שוב לא חשבו לעדכן את התושבים בקרב שמתנהל עשרות מטרים מבתיהם. התושבים בעוטף זועמים על התנהלות אוגדת עזה ופיקוד הדרום באירוע. רבים מהם טוענים כי צה״ל היה צריך לעדכן את התושבים, לעדכן את כיתות הכוננות וכן את רכזי הביטחון של המועצה והישובים.

גורמים בצה״ל אמרו כי נראה שהיה כשל בהתנהלות של האוגדה באי דיווח לרכזי הביטחון ולתושבים וכי מתבצע תחקיר כדי להבין מדוע לא הועבר הדיווח על הקרב לתושבים ולרכזי הביטחון.  מדובר צה״ל נמסר כי הנושא יתוחקר.