הערכות גוברות והולכות כי צה"ל צפוי לפתוח במלחמה בצפון, וזאת לאחר הפצצות בלתי פוסקות של רקטות וכטב"מים באזור ועשרות גיחות של חיל האוויר הישראלי לעבר לבנון.

התרחיש שכל המזרח התיכון חושש ממנו: האזהרה החמורה של ארה"ב לישראל
"במילא הוא לא יודע אנגלית": בסביבת נתניהו בטוחים שבן גביר בדרך החוצה – ומתכוננים לעימות

אתמול התייחס לסוגיה זו מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, שאמר כי "אנחנו ערוכים ומוכנים, וכשנפקד, האויב יפגוש צבא חזק ומוכן. לא ננוח לרגע ונמשיך להילחם בעוז ובתבונה עד להשלמת המשימה, החזרת הביטחון ותחושת הביטחון לצפון. האחריות הזו ברורה והיא מונחת על כתפינו".

אורי גורדין (צילום: דובר צה''ל)
אורי גורדין (צילום: דובר צה''ל)


בתוך כך, בצה"ל ממשיכים לתחקר את האירוע החמור שלשום, כאשר שני כטב״מי נפץ של חיזבאללה חצו את שטח לבנון, והתפוצצו במגרש כדורגל בשטח המועצה חורפיש שבגליל המערבי. הכטב״מים התפוצצו מבלי שנשמעה אזעקה קודם לכן.

לפי גורמי הביטחון, הכטב״מים שוגרו על ידי חיזבאללה בהפרש של כמה דקות זה מזה, כדי לפגוע גם בכוחות ההצלה שהגיעו לזירה מיד לאחר הפגיעה הראשונה. תשעה מהפצועים פונו למרכז הרפואי לגליל בנהריה, אחד הפצועים, שנפגע אנושות, נפטר מפצעיו. אחת הפצועות, חיילת צה"ל, נפגעה באורח קשה, שני פצועים נוספים באורח בינוני והיתר קל. שניים נוספים - פונו למרכז הרפואי זיו בצפת כשהם במצב קל.

גאלב גדבאן, קב״ט המועצה חורפיש, יצא מביתו לזירת האירוע מיד לאחר ששמע פיצוץ מחריש אוזניים. בשיחה עם "מעריב", סיפר גדבאן כי ״בסביבות השעה 18:00, שמעתי בום חזק שלפניו כלל לא הושמעה התרעה. מיד יצאתי החוצה, הסתכלתי מערבה - והבנתי שהייתה נפילה במגרש הכדורגל בשטח המועצה. לאחר 5 דקות, תוך כדי בניית תמונת המצב הראשונית ופינוי חלק מהפצועים - חטפנו כטב״ם נוסף, ללא אזעקה. תושבי היישוב כולו נמצאים בטראומה יוצאת דופן. תושבי חורפיש חיים יום־יום את המלחמה הזאת כבר שמונה חודשים, ביישוב שממוקם 3.5 ק״מ בלבד מהגבול - אך בכל זאת לא זכאים לפינוי.  אי אפשר לנהל כאן שגרת חיים נורמלית".

למרות האירוע החמור, כבר בימים הקרובים צפויה להיכנס לתוקף החלטת צה״ל לדלל את כיתות הכוננות ביישובים הסמוכים לגבול לבנון, בהם גם במועצה חורפיש. משמעות החלטה זו היא קיצוץ ב־50% את כוח האדם בכיתות הכוננות, צעד שאליו מתנגד בחריפות גדבאן: "רק שלשום ראינו עד כמה חסרים לנו לוחמים נוספים למערך כיתת הכוננות. איך מבקשים מאיתנו לדלל אפילו יותר אנשים".

כיתת הכוננות בחורפיש (צילום: ללא)
כיתת הכוננות בחורפיש (צילום: ללא)


ראש מועצת חורפיש, שזעם אף הוא על ההחלטה, דיבר אתמול עם האחראים בפיקוד העורף ודרש שלא לשחרר את חברי כיתת הכוננות מתפקידם. ״במיוחד במצבים קשים של לחימה כמו בימים אלו, כל חייל הוא קריטי", הוא מספר ל"מעריב". "כיתת הכוננות היא זו שנותנת מענה ראשוני לאירועי הביטחון שקורים ביישוב, ובצמצומה - תחושת הביטחון תיפגע באופן משמעותי".

"אני חושב שצריך להפיק לקחים מהאירוע אתמול, להבין למה לא התבצע יירוט - שהיה יכול למנוע את האסון שקרה. מעבר לכך, יש לנו הרבה טענות כלפי הממשלה שהפקירה אותנו ונגד כל התנהלותה משלב הפינוי - ועד השיפוי. ההפקרות היא כלפי 7,000 תושבי חורפיש - שמתהלכים עם תחושה כבדה מאוד, צריך לנער את חברי הממשלה ולצמצם את הפערים שנוצרו״, דורש.