עונת הדובדבנים בשיא שלה ובמטעים תנועה דלילה והפירות מרקיבים על הענפים. ישראלים, שלא כמו בכל שנה, נמנעים מעלייה לרגל צפונה למטעי הקטיף העצמי באודם, מרום גולן, קלע ואל רום. רוחות המלחמה תפסו את רמת הגולן השבוע בעוצמה. עשרות שרפות של חורש ושטחי מרעה פרצו בצפון הרמה ליד קצרין ועד למורדות המערבים מעל קיבוץ גדות.

סקר "מעריב": רוב העם בעד לצאת למלחמה בצפון נגד חיזבאללה

חיזבאללה נפגע בשבועות האחרונים מפעולות צה״ל. הרצון שלו להגיב, לנקום - בוער בו. לכן, הוא בחר להגדיל את מרחב הירי למטרות צבאיות ברמת הגולן. כך הוא משדר שהוא מחפש נקם לצד הכשרת מרחב הלחימה ליום שבו ישראל תבצע מהלך משמעותי בלבנון.

לפני חודש וחצי, נכנס אל״מ בני קטה לתפקיד מפקד חטיבה 474, החטיבה המגנה על מרחב רמת הגולן. לכאורה, הוא צריך להפנות את הקשב שלו מזרחה, לעבר זירת סוריה ואף עמוק יותר לעיראק, אלא שכבר בתהליך החפיפה לתפקיד הוא הבין שעליו להיות מוכן לקבל מסרים בדמות טילים וכטב"מים גם מהזירה הצפונית בלבנון.

תרגיל צבאי בצפון (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל צבאי בצפון (צילום: דובר צה''ל)

בשבועות שהוא בתפקיד, כמעט מידי יום חיזבאללה יורה טילים או משגר כתב"מים לרמת הגולן מלבנון. 80 אחוז מסדרי הכוחות ברמת הגולן הן יחידות מילואים לוחמות. בפעמים הקודמות שצבא המילואים היה ברמת הגולן בהיקפים כאלה היו במהלך מלחמת יום כיפור, של״ג ומלחמת לבנון השניה.

הגבול המזרחי מול סוריה הוא גבול משקר. מצד אחד, הסכם הפרדת הכוחות נשמר אפילו בימי מלחמת האזרחים בסוריה במהלך האביב הערבי. כוחות אונדו"ף של האו״ם, האמונים לשמור על הסכם שביתת הנשק והפרדת הכוחות, פועלים באסרטיביות מעוררת כבוד, שלא כמו כוחות יוניפי״ל בגבול לבנון. מצד שני, מתחת לשקט המשקר מתחוללת תסיסה. אפילו משקפת לראיה מרחוק לא תחשוף את אשר מתחולל.

האיראנים הצליחו להשתלט במסגרת ימי מלחמת האזרחים על שטחים נכבדים בסוריה. הם חרפו את נפשם כדי להציל את שלטונו של אסאד הבן. את התמורה הם קיבלו - לקחו בדרך של טרנספר. אלפי איראנים שיעים נדדו מצפון ומערב איראן לסוריה. בתקשורת העולמית הם מכונים "מלציות פרו איראניות". בפועל, הם לוחמים איראנים תחת הפעלה של כוח אל קודס של משמרות המהפכה. ״כל הפרוקסי האיראני נערך בזירה המזרחית שלנו. אנחנו יודעים שמה שקיים ביכולות של איראן וחיזבאללה קיימות בקרב המליציות הללו בסוריה וגם בעיראק״, אומר גורם צבאי.

זאת הסיבה שאל״מ בני קטה וחייליו עובדים סביב השעון. מצד אחד, בצה״ל משפרים את המוכנות ברמת הגולן, דרך יותר אימונים ושיפור האמצעים הן ההתקפים והן להתראה, כמו גם משפרים את קו הביצורים ומבצעים פעולות הנדסיות. בצה״ל אומרים, כי המטרה היא לפגוע ביכולות של המליציות האיראניות בעמוק בשטח סוריה ואף גם בעיראק. לשם כך, הצבא נערך לא רק מהצד הישראלי של הגבול, אלא גם במרחב האבטחה שהוא קטע של מאות מטרים, המוגדר כשטח ישראלי, אולם הוא מזרחית לגדר המערכת.

על פי פרסומים זרים, צה״ל פועל אחת לכמה ימים גם בטווחים עמוקים הרבה יותר, הן בפאתי דמשק, חומס, קונטרה ועוד. ״אנחנו לא מפנים את תושבי הגולן. פעילות ההגנה שלנו היא במרחב שמעבר לגדר״, אומר גורם צבאי. אבל בחטיבה 747 לא לוקחים שום סיכון אחרי שבעה באוקטובר. לצד תוכניות ההגנה ההתקפיות, הם פועלים לחיזוק מערכי הגנה אחוריים ובכלל זה רענון וחיזוק כלל כיתות הכוננות בישובים. בצה״ל הגדילו את הכיתות, אימנו את הלוחמים ואף העמידו ציוד לחימה שיאפשר התמודדות עם חדירה של כוחות למרחב רמת הגולן.

ההחלטה אם הולכים תמרון קרקעי בלבנון עשויה להתקבל בדרג המדיני בקרוב. זאת כמובן אם נשפוט לפי רמת ההצהרות והאיומים הנשמעים בימים האחרונים. בצה״ל מבינים שמהלך כזה יפתח לפחות חזית לחימה נוספת בגולן.