אין אף מפיק או תסריטאי בהוליווד שהיה יכול להפיק סרט פעולה כמו החילוץ של החטופים על ידי לוחמי השב״כ והימ״מ שביצעו היום (שבת) לפני הצוהריים מלב מחנה הפליטים נוסיראת בעזה. המבצע הזה מתחיל לפני שבועות במידע שאוסף השב״כ. הוא ממפה שני מבנים בלב המחנה שבו מוחזקים ארבע חטופים. במבנה אחד נועה ארגמני. במבנה השני עוד שלושה חטופים שלומי זיו, אנדריי קוזלוב ואלמוג מאיר.

במבצע נועז במרכז הרצועה לאור יום: ארבעה חטופים חולצו בחיים
לאחר שחרורם של ארבעה החטופים: אלו הבדיקות הרפואיות שהם עוברים

לוחמי השב״כ פעלו במשך ימים לאסוף כל מידע אפשרי על שני המקומות. איך מגיעים למבנים, ממפים את כל השכנים. היה חשוב לדעת מי מהשכנים חמוש. מה הרגלי החיים וסדר יום של כל שכן במרחב. לדעת כמה מחבלים בכל מבנה. לדעת מה סדר יום שלהם, מה ההרגלים. להכיר את הדלתות והחלונות כמו גם הפנים מבנה. 

אורית, אימו של אלמוג מאיר, מקבלת את הבשורה על שחרור בנה החטוף (צילום :אניטה, לייק האוס)

במשך שנים היה מאבק בין הימ״מ לסיירת מטכ״ל באשר מי תוגדר היחידה הלאומית ללוחמה בטרור. לימ״מ הייתה בעיה אחת. היכולת להגיע באופן סמוי ליעדים רחוקים. הימ״מ פעל במשך שנים כדי לחזק את היכולת הזאת.  הבוקר הוכיח הימ״מ כי הצליח לסגור את הפער. למבצע מוצלח לשחרור בני ערובה בלב אזור עוין יש הרבה מאוד אתגרים. כדי לגבור על האתגרים נדרש מספר מהלכים שיסתדרו כמו הכוכבים בשמים.

הגעת החטופים שחולצו לבית החולים שיבא  (צילום: אבשלום ששוני)
הגעת החטופים שחולצו לבית החולים שיבא (צילום: אבשלום ששוני)

הראשון הוא המודיעין האינטימי כפי שתואר קודם. השני הוא ליצור את אפקט ההפתעה. השלישי יכולת מבצעית לסיים את הפעולה בתוך שניות שלא עולות על מספר אצבעות שתי ידיים. הרביעית ניתוק המגע מהשטח. נתחיל מהסוף ניתוק המגע: אלפי חיילי חטיבה 7 של השריון, לוחמי חטיבות כפיר וצנחנים,  עשרות טייסים לוחמי חיל הים לקחו חלק בחיפוי על הכוח אבל גם על חילוצו.

נועה ארגמני עם אביה לאחר החילוץ (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
נועה ארגמני עם אביה לאחר החילוץ (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

איסוף המודיעין אפשר לתכנן את המבצע. היה צורך לבצע מבצע הטעיה. שכלל הכנסת כוחות גדולים לאזורים מסוימים במרכז הרצועה. הלוחמים של אוגדה 98 לא ידעו מה מהות המשימה שהם מבצעים. המידור היה חשוב. בצה״ל החליטו לנצל את תנאי השטח שבו בחר החמאס להסתיר את החטופים: מחנה פליטים צפוף, הומה אדם, רוחש פעילות עוינת. את כל זה להפוך ליתרון.

בשב״כ והימ״מ החליטו להכניס את הכוח באופן מסוערב. על פי התקשורת הפלסטינית, בשעה 11 בבוקר בדיוק נעצרה משאית עזתית ליד שני מבנים בשכונה הצפופה. בתוך שניות קפצו מהמשאית לוחמי הימ״מ והיחידה המבצעית של השב״כ. כל לוחם ידע בדיוק לאן הוא רץ. כל טייס באוויר ידע בדיוק איזה טווח של מטרים באזור הפעולה הוא מבודד. טייסי המסוקים ידעו בדיוק לאיזה מקום הם מגיעים לחלץ. ומפקדי אוגדה 98 ידעו בדיוק על השנייה להיכן כל טנק של חטיבה 7 מבצע ירי כדי למנוע הגעה של תגבורת של מחבלים.

מציל מודיע על שחרור 4 חטופים בכפר הנופש עין גב 8.6.24 (צילום :רשתות חברתיות)

בחפ"ק של השב״כ ישבו כל הצמרת הביטחונית תאי הלחימה היו מאוישים המידע זרם פקודות האש ניתנו בשילוב של תזמורת פילהרמונית. חילוץ הכוח וניתוק מגע במקרה זה היה מורכב ביותר. הוא היה, אפשר לומר החלק המרכזי של האירוע. הקרב נמשך יותר משעה. הרבה אש מדויקת נורתה מהיבשה, האוויר והים לעבר עשרות מחבלים שניסו להגיע ולפגוע בכוח. נוסף לכל המתח אחד מכלי הרכב של הכח נפגע והיה צורך לחלצו במהירות. 

החוגגים מחוץ לבית של אלמוג מאיר (צילום: משה כהן)
החוגגים מחוץ לבית של אלמוג מאיר (צילום: משה כהן)

במהלך המבצע נפצע לוחם הימ״מ וגם זה נתון מורכב. חוליית הרפואה נדרשה לטפל בפצוע תוך כדי אש והם ייצבו את מצבו עוד בשטח. הרבה ביקורת הושמעה על הממשלה, צה״ל והשב״כ, על כך שלא פועלים לחלץ בכח צבאי את החטופים.  כדי להוציא מבצע כזה נדרש כאמור מודיעין יכולת מבצעית והתכנות למבצע. כאשר שלושת הדברים הללו יפגשו רק אז סביר להניח שנראה מבצעים כאלה.