על רקע מבצע ארנון שחל אמש במהלכו חולצו ארבעת החטופים נועה ארגמני, שלומי זיו, אנדריי קוזלוב ואלמוג מאיר ג'אן, אשר הביא בסופו למותו של לוחם הימ"מ, פקד ארנון זמורה, התראיין היום (ראשון) פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין לחקר המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, בתכנית הרדיו של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM. רבי סייג וסיכם את האירוע כ"הירואי, אבל הוא לא גיים צ'יינג'ר".

"עשרות רצו עם RPG": הרגע שבו נעצרה הנשימה במבצע חילוץ החטופים
בג"ץ: לא נורה על פתיחת חקירה פלילית נגד השר הבכיר | פרסום ראשון

האירוע לדבריו "לא יביא את החמאס למצב שהוא מוכן לעשות עסקה. כל הצמרת של החמאס חוזרת לעמדות המוצא ומסתגרת בהם. ישראל זכתה להצלחה רגעית, אבל יש להם הרבה מאוד חטופים ביד. מבחינתם גם חמישה או עשרה מספיקים בשביל כל האסירים בחזרה. הם בסופו של דבר במבוכה, ואומרים את זה כדי לגמד את ההישג של ישראל. כמו תמיד אנחנו רואים את הפנייה למצרים ולירדן".

נועה ארגמני בבטן המסוק בעת חילוצה (צילום: דובר צה''ל)
נועה ארגמני בבטן המסוק בעת חילוצה (צילום: דובר צה''ל)

רבי מסכים כי מדובר בתקרית מביכה לחמאס, שכללה חדירה מודיעינית ברורה בעיצומו של יום סואן והומה בשוק נוסיראת, ומחייבת את החמאס לביצוע חישובים ברמה הטקטית. "לחץ צבאי חייב להיות שם כל הזמן וראינו מה קרה שישראל הורידה את דוושת הגז לכמה חודשים", הוא הדגיש.

מחנה נוסיראת לאחר המבצע (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
מחנה נוסיראת לאחר המבצע (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

"העולם בסופו של יום מראה שמי שיכול לבקר ולהטיל סנקציות זה ישראל. אם אתם מעמידים את עצמכם בפוזיציה של סינוואר, וקטור הזמן מבחינתו משרת אותו היטב מפני שעל ישראל מופעלים לחצים שונים".

"צרך להיות אירוע שישנה את זה", מבהיר רבי. "בטריבונלים הבינלאומיים חרצו את הדין. לדאבוני, זה נראה כרגע כמאבק אבוד, משום שכל אימת 7 באוקטובר נראה כמו שלג דאשתקד, צונאמי של ידיעות שקריות והגזמות מטורפות, והעולם פועל לפיהן. ישראל צריכה ליטול קורה מבין עיניה ולהביט נכוחה על קשת האתגרים הזאת. לייצר מצב של איחוי השסעים מבפנים, כדי שהיא תוכל לעמוד כגוף אחד מול אתגרים שכמותם היא לא חוותה מאז 48".