שתי יממות לאחר החילוץ הנועז של ארבעה חטופים ממחנה הפליטים נוסיראת במרכז הרצועה, מתחילים להתברר פרטים על הסיכונים שלקחו הכוחות המחלצים כדי להשיב לישראל את נועה ארגמני, שלומי זיו, אלמוג מאיר ואנדריי קוזלוב. עיתון הוול סטריט ג'ורנל הביא הבוקר (שני) את דבריו של גורם צבאי ישראלי שאמר כי "היה על הקו הדק בין הצלחה מסחררת לכישלון נוראי".

מבצע החילוץ הדרמטי, שבו שוחררו ביום שבת ארבעה חטופים זכה לשם "מבצע ארנון", על שם לוחם הימ"מ שנפל ארנון זמורה. כעת, מותר לפרסם פרטים נוספים על המבצע, כך הוא התנהל המבצע שלב אחר שלב.

חילוץ מורכב וממושך: הקושי העצום עמו התמודדו הלוחמים בשחרור החטופים
על אף המחלוקות: כך סייעה ארה"ב להצלחת מבצע חילוץ החטופים | דיווח

הפעולה בוצעה בעומק מחנה הפליטים. החטופים הוחזקו בשני מבנים במרחק של 200 מטרים אחד מהשני. הבניינים בני שלוש וארבע קומות. היחידה המבצעית של השב״כ החליטה על השעה 11:00 כשעת השי"ן. השעה הייתה שעת עומס במחנה הפליטים וההחלטה לבחור בעיתוי היה כחלק מתרגיל ההפתעה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אלמוג מאיר במפגש עם בני משפחתו (צילום: דובר צה''ל)
אלמוג מאיר במפגש עם בני משפחתו (צילום: דובר צה''ל)

ההחלטה לבצע את הפעולה בשני הבניינים במקביל, הגיעה מתוך חשש כי אם תבוצע פעולה בבניין אחד, היא עשויה להוביל לפגיעה מתוך לחץ של המחבלים בחטופים בבניין האחר. הכניסה לבית של נועה היה מהיר וחלק המחבלים ששמרו עליה נורו ונהרגו וחילוצה לקח דקות. היא הועברה מייד לאזור המזח הימי שם נחת מסוק של חיל האוויר שפינה אותה לישראל.

הרצי הלוי ורונן בר במהלך מבצע החילוץ  (צילום: תקשורת שב״כ)
הרצי הלוי ורונן בר במהלך מבצע החילוץ (צילום: תקשורת שב״כ)

החילוץ נמשך כשעה כאשר הרכב הממוגן ובו שלושת החטופים נפגע ונתקע. מטוסי חיל האוויר יצרו מטריה אווירית להגן על הכוח הקרקעי כאשר מאות מחבלים החלו לנסות להתקרב למקום הפעולה. בשלב מסוים ירו המחבלים טיל קרקע אוויר בניסיון לפגוע במסוקי חיל האוויר.
לוחמי חטיבה 7 ביצעו ירי של עשרות פגזי טנקים כדי ליצור חגורה סביב הכוח התקוע. בתוך דקות חברו על הכוחות לוחמי שייטת 13, סיירת צנחנים ולוחמי חטיבה 7 ויצרו מסדרון אש לחילוץ החטופים והכוח.

ההכנות למבצע נמשכו שבועות. לוחמי הימ״מ והשב״כ ביצעו במהלך השבועות האחרונים שורה של מודלים בבסיס צבאי במרכז הארץ. לצורך המבצע פותחו מספר טכנולוגיות לחימה שהותאמו למבצע. לוחמי המעטפת פעלו בימים האחרונים במחנה אל בוריג׳ הם יצרו קירבה למחנה נוסיראת. מפקדי היחידות ידעו רק ביום שישי על המבצע. ומפקדים אחרים ידעו רק כמה דקות לפני המבצע. הכוחות הגיעו בתוך דקות לרכב ולכוח וחילצו אותם.