במכון המחקר ״עלמא״ לאתגרי הביטחון של ישראל בגבול הצפון, פרסמו היום (שני) דו״ח החושף את ארסנל הנשק שיש להערכתם בידי חיזבאללה.

חיזבאללה פוגע בבטן הרכה של צה״ל: הנשק החדש שאין לו כרגע פתרון
עליונות אווירית: חיזבאללה זיהה את נקודת התורפה והעלה הילוך

על פי חוקרי המכון, בידי ארגון הטרור השיעי מספר אלפים בודדים של רקטות וטילים מדויקים - מתוך סך הכול 75 אלף רקטות וטילים, ביניהם גם מאות טילי ההגנ"א (הגנה האווירית), טח"י (טילי חוף ים), שיוט ונשק תת ימי מדויק. פרויקט הדיוק של חיזבאללה אינו נעצר במערך טילי ה-״פאתח 110״ המדויקים, ותהליכי דיוק מתבצעים להערכתם גם בסוגי טילים נוספים - ובכלל סוגי הרקטות.

בשנת 2021, העריכו במכון כי בידי ארגון הטרור כ-2000 כטבמי"ם מכל הסוגים - בנוסף לאלפי הרחפנים שיש ברשותם. כיום, הם מאמינים שחיזבאללה שומר על ארסנל קבוע של כ- 2500 כטבמי"ם מכל הסוגים. ״יש לזכור כי העברות הנשק לחיזבאללה דרך המסדרון האיראני - ממשיכות כל הזמן״, מדגישים.

טילי פאתח 110 (צילום: REUTERS/Stringer)
טילי פאתח 110 (צילום: REUTERS/Stringer)

במכון המחקר מסבירים כי האיראנים הפכו את מרכז סרס הסורי - לעוגן מרכזי במסדרון הנשק ובתהליכי פיתוח וייצור נשק מתקדם ואף מדויק עבור ארגון הטרור השיעי. מעבר לכך, לארגון עצמו יש כושר ייצור עצמי של נשק - על אדמת לבנון. ״בסבירות גבוהה, חזבאללה בסיוע האיראנים, דואג לחדש ולשמר את ארסנל הנשק שלו. פעילות המסדרון וייצור הנשק העצמי - תימשך גם במהלך מלחמה כוללת של ישראל עם חיזבאללה״, סבורים במכון.

״במידה שתפרוץ מלחמה כוללת עם ישראל, כמות הנשק הקיימת בידי חיזבאללה, תאפשר לו לבצע כ-3000 שיגורים בממוצע מדי יום לשטח ישראל, זאת במשך כ-10 ימים לפחות. בהנחה כי מלחמה כזו תיערך עד כחודשיים, חיזבאללה יוכל להמשיך ולנהל כלכלת שיגורים עצימה מאוד לשטח ישראל, של לפחות 1000 שיגורים בממוצע ביום״, אומרים ומבהירים כי  זה לא כולל את כמות השיגורים והירי לעבר כוחות צה"ל שיתמרנו על אדמת לבנון. נגד תמרון קרקעי של צה"ל, חיזבאללה יעשה שימוש בעיקר בפצצות מרגמה, ירי טילי נ"ט, רחפנים - ואף בחלק מהכטבמי"ם.

כטב''ם איראני (צילום:  Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
כטב''ם איראני (צילום: Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

ייתכן שיפעיל גם נגד הכוחות המתמרנים רקטות עתירות משקל לטווח קצר. על אף האיומים הרבים, במכון מניחים כי לא כל שיגורי חיזבאללה לשטח ישראל במלחמה כוללת - יצליחו או יהיו אפקטיביים: ״חלקם יסוכלו על ידי צה"ל לפני השיגור, חלקם יפלו בשטח לבנון או בשטחים פתוחים בישראל, חלקם יהיו נפל וחלקם ייורטו על ידי מערכות ההגנה האווירית. מאחר שמדובר בנפח שיגורים גדול מאוד, סטטיסטית, כמות השיגורים היומית , תהיה גדולה מאוד ביחס למה שהיה מוכר עד כה בזירה הצפונית או בזירת רצועת עזה״.