חיזבאללה הפיל אתמול בערב (שני) כטב"ם מסוג "כוכב", הנקרא גם בשם המסחרי הרמס 900. זהו הכטב"מ החמישי שחיזבאללה מיירט בשמי לבנון. במקביל, חיזבאללה הגביר בימים האחרונים את ירי נ"מ לעבר מטוסי הקרב של חיל האוויר הטסים בשמי לבנון. שלשום ירה חיזבאללה על מטוסי הקרב של חייל האוויר בגזרת החוף לא הרחק מצור.

המהפכה הקולינרית של צה"ל: מנות קרב אאוט, מנות אבירים אין | בלעדי
לראשונה מתחילת המלחמה: כטב"ם יורט מול חיפה; תקיפה בעומק לבנון | צפו בתיעוד

חיזבאללה חושש מהעוצמה האווירית של צה"ל. לכן במשך שנים הוא ניסה להרתיע את צה"ל מלפעול בשמי לבנון. באופן חלקי הוא הצליח בכך בעבר. מאז מלחמת לבנון השנייה נמנע צה"ל מלתקוף הן מהקרקע והן מהאוויר מטרות בלבנון. חיל האוויר העתיק את הפעילות כנגד התעצמות של חיזבאללה על פי פרסומים זרים לסוריה, עיראק ואזורים נוספים ברחבי המזרח התיכון. 

מאז שנת 2019 נמנע חיל האוויר להטיס בשמי לבנון את הכטב"מים שבשירות שלו. מדובר בכלי טייס בלתי מאוישים המופעלים למטרות תקיפה ומשימות איסוף וצילום. מרבית הכטב"מים מיוצרים עלי ידי תעשיות ישראליות אלביט, ותעשייה אווירית.

חיל האוויר כיסה על הפערים באי הפעלת כטב"מים בשמי לבנון באמצעים שונים: החל ממערכי תצפית על קוו הגבול כמו בלוני התצפית, מערכת "טל שמים" ואחרים. שימוש מוגבר בלוויינים וכן בהפעלת טייסות F35 שהם מטוסים חמקניים. 

מיד לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", התקבלה בחיל האוויר ההחלטה לטוס בשמי לבנון ללא כל מגבלה. לשם כך תקף חיל האוויר מערכות נ"מ של חיזבאללה והשמיד אותן. חייל האוויר הצליח לשלול לחיזבאללה מערכים של הגנה אווירית. אולם נכון לאתמול יש לחיזבאללה יכולות נ"מ, והוא אף מפעיל אותם.

"לאורך כל הלחימה ממשיך חיזבאללה במאמץ לפגוע בכלי הטייס", אומר גורם בחיל האוויר. כאמור, כך היה גם אתמול כאשר חוליית מחבלים שיגרה מספר טילי נ"מ לעבר מטוסי קרב שפעלו בשמי לבנון. בצה"ל מיהרו להדגיש כי לא נשקפה סכנה למטוסים. דקות ספורות לאחר מכן, דיווח צה"ל כי כלי טיס של חיל האוויר תקף במרחב צור וחיסל את חוליית המחבלים שביצעה את השיגורים. במקביל פגע צה"ל, ולא בפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה, במחסני טילי קרקע אוויר של חיזבאללה.

בצה"ל רומזים כי כבר בשעות הקרובות הם צפויים לשוב ולפעול במסגרת כללי הלחימה בצפון כנגד מטרות איכות של חיזבאללה. יתכן כי צה"ל אף עשוי לעלות מדרגה ולפגוע במטרות איכות של חיזבאללה, זאת כדי לאותת לו שחיל האוויר לא יסכים לשינוי המצב, ושאין בכוונת חיל האוויר לוותר על חופש הטיסה שלו בלבנון.

בצה"ל אומרים כי בשל ההגדלה בהיקף הטיסות בלבנון מאז החלה המלחמה, הקים חיל האוויר טייסת נוספת של מטוסי הכוכב. כמו כן, מאז פרוץ המלחמה בוצעו מאות רבות של גיחות של טייסות הכוכב, ואלפי גיחות של חיל האוויר בשמי לבנון.

בצה"ל מודים כי הכטב"מים הם כלי הטייס היותר פגיעים. "מדובר בכלים שטסים בגבהים נמוכים יותר ממטוסי הקרב. הם טסים במהירות נמוכה, יכולות החמקנות והתחמקות שלהם הן נמוכות, אבל בסוף מדובר בכלי לא מאויש ובכל הכאב והצער בנפילת כלי כזה מדובר בסוף בסיכון מחושב שאנחנו לוקחים מתוך ידיעה שאנו מסכנים כלי נשק אבל לא טייסים", אומר גורם צבאי.