על פי מקורות יודעי דבר ששוחחו עם אל-אח'באר, במהלך הפגישה בין ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, לבין מזכ"ל תנועת הג'יהאד האיסלאמי, זיאד אל-נחלה, נקבע כלל חדש לכל משא ומתן באשר לעסקת החטופים.

לאחר הפלת הכטב"ם בלבנון: זהו הצעד הבא של צה"ל מול חיזבאללה
אסון כבד ברפיח: ארבעה לוחמי סיירת גבעתי נהרגו בקריסת בית ממולכד

אותו הכלל אומר שאין מקום לשום דיון מפורט אלא אם יוצג מאמר המכיל טקסט מפורש המצביע על נסיגה מוחלטת של כוחות צה"ל מהרצועה, הפסקת אש סופית הבטחת הסרת המצור ותחילת תהליך השיקום.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כמו כן, נקבע הכלל כי "תהליך חילופי השבויים הוא חלק ממסגרת זו ואינו צעד נפרד". בנוסף לאמור לעיל, שני הצדדים הסכימו כי "ההצעה הצדדית האמריקאית, שהוצגה במהלך הימים האחרונים בנוגע למשא ומתן, אינה משכנעת".

כזכור, הכלל חדש מגיע על רקע מסמך ההצעה הישראלית לחמאס להסכם חטופים והפסקת אש שנחשף אתמול בחדשות 12. על פי הדיווח, סעיף ארבע במסמך מדבר על חילופי השבויים והאסירים. במסגרת השלב הראשון, השלב ההומניטרי, הוגש בו לגבי שחרור הנשים, המבוגרים, החולים, הפצועים והחיילות שהאסירים שישוחררו עבור כל אחד מהם, 30 לכל הפחות, 50 במקרה של חיילת שתשוחרר.

משפחות החטופים בהפגנה בכיכר דיזינגוף בתל אביב, קוראות לעסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים בהפגנה בכיכר דיזינגוף בתל אביב, קוראות לעסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

עוד דווח כי על זהות לפחות 100 מתוך 250 האסירים שישוחררו מישראל בעברו חמש החיילות שישוחררו משבי חמאס, יתקיים דיון בשלב השני. מספר מסוים של אסירים (לפחות 50) ששפוטים למאסר עולם ישוחררו או לחו"ל או לעזה. סעיף חמש להצעת ישראל מפרט את מכניזם השחרור לגבי 33 חטופים במסגרת השלב הראשון. 

על פי הסעיף, ביום הראשון ישחרר חמאס שלוש נשים אזרחיות חטופות. ביום השביעי חמאס ישחרר ארבע חטופות אזרחיות נוספות, ובהמשך ישחרר שלושה חטופים כל שבעה ימים, תחילה את הנשים ואת כל החטופים שישוחררו לפני הגופות. ביום השביעי לשחרור, חמאס יספק מידע על מספר החטופים הישראליים שישוחררו בחיים במהלך השלב הזה. 

במהלך השבוע השישי (אחרי שחרור היאשם א-סייד ואברה מנגיסטו שיכללו במספר הכולל של 33 חטופים), הצד הישראלי ישחרר 47 אסירים ששוחררו בעסקת שליט ונכלאו מחדש.

עוד דווח כי ישראל תשחרר את כל הנשים והילדים מתחת לגיל 19 שנעצרו בעזה אחרי השבעה באוקטובר. שחרור זה יתבצע במהלך השבוע השישי של העסקה. סעיף נוסף בעסקה, בהתבסס על הסכמות קודמות, מדבר על תנאיהם של האסירים שישוחררו. על פי הדיווח, האסירים שישוחררו לא ייעצרו מחדש בהתבסס על אותם אישומים שבגינם שנעצרו בעבר והצד הישראלי לא ייזום את החזרתם של אותם אסירים לרצות מחדש את תקופת מאסרם שנותרה לפני השחרור. כמו כן, האסירים הפלסטינים לא יידרשו לחתום על כל מסמך כתנאי לשחרורם.

בשלב השני ולא מאוחר מהיום ה-16, יתחיל מו"מ לא ישיר בין שני הצדדים כדי לסכם את התנאים ליישוב השלב השני להסכם. המשא ומתן צריך להסתיים לפני סוף השבוע החמישי של השלב הראשון. כל ההסכמות על שלב זה ימשכו בשלב השני כל עוד עוד המשא ומתן נמשך. כמו כן, הכרזה על כינון רגיעה בת קיימה (הפסקת הפעילות הצבאית) והתחלה של רגיעה זו לפני חילופי החטופים והאסירים בין שני הצדדים, כמו גם השלמה של נסיגת כוחות צה"ל מכל הרצועה. 

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "המסמך שהוצג הוא חלקי ומטעה את הציבור. הטענה כאילו ישראל הסכימה לסיים את המלחמה לפני השגת כל מטרותיה היא שקר וכזב. לפי המסמך המלא, ישראל לא תפסיק את המלחמה עד לקיום כל תנאיה - כלומר להילחם עד לחיסול החמאס, השבת כל חטופינו, והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל".