"במחסן רב קומות גדול, אוכל שנועד לסייע במניעת רעב בעזה מונח לצד ארגזי בירה רבים של חברות שונות. משטחי הסיוע עם המזון, כל אחד עם תווית של הארגון שסיפק אותם, עטופים בצלופן שחור או שקוף ומוכנים לכ-36 שעות של מסע לנמל הזמני שבנתה ארה"ב מול עזה. רבים מכ-4,000 המשטחים נמצאים במחסנים מסחריים כבר שבועות, חלקם מכוסים בשכבת אבק וממתינים להעברה", כך נפתח המאמר שפורסם הבוקר (רביעי) בוול סטריט ג'ורנל, שעוסק בכישלון תוכנית הענק של ארה"ב להעברת סיוע הומניטרי לעזה דרך נמל זמני.

ההסכם הסעודי: זה חלון ההזדמנויות היחיד של ישראל וגם של ביידן

כזכור, הנמל שהקמתו עלתה כ-230 מיליון, הוקם על רקע התקדמות צה"ל ברפיח וסגירת שני מעברי הגבול דרומיים שסיפקו את רוב הסיוע לרצועת עזה. המסדרון הימי בין קפריסין לעזה והצנחת הסיוע מהאוויר נועדו להשלים את המשלוחים הקרקעיים, שהם זולים ויעילים יותר.

אך הנמל שנבנה בחופזה מעולם לא תוכנן להתמודד עם הים התיכון הסוער, שצפוי להיות סוער אף יותר עם התקדמות הקיץ. הקונסטרוקציה הצפה התפרקה בסוף חודש הקודם לאחר 10 ימי פעילות בלבד, עובדה שגורמי הביטחון בארה"ב תיארו בחדרי החדרים כלא בלתי נמנעת וכמה ארגונים הומניטריים כמעט ויתרו על תכנון תוכניות ארוכות טווח בכל הקשור לנמל. לאחר שבוע של תיקונים, המתקן חזר לפעול בשבת, רק כדי להיסגר שוב ביום ראשון בגלל המים הסוערים, כך מסר הפנטגון. הוא נפתח מחדש ביום שלישי.

חייו וכמעט מותו של הנמל משקפים את המאבק של ממשל ביידן בהתמודדות עם המצב ההומניטרי בעזה. שלושה חודשים לאחר שהנשיא הכריז על הקמת המתקן במהלך נאום מצב האיחוד שלו, מעט מאוד סיוע הגיע לעזה בדרך הזו בפועל.

במהלך נאומו, אמר ביידן כי הנמל "יאפשר גידול מסיבי בכמות הסיוע ההומניטרי הנכנס לעזה מדי יום". הפנטגון, לו נודע על תוכניתו של הנשיא מספר ימים בודדים ימים לפני נאומו, החל לעבוד במרץ רב כדי להקים אותו, כך על פי גורמי ביטחון אמריקאים.  עד מהרה, כאלף חיילים הפליגו מחופי וירג'יניה בספינות הנושאות חלקים מהמתקן לעבר עזה.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Benoit Tessier)

כבר אז, גורמי הביטחון אמרו שהם לא יודעים הרבה היבטים של התוכנית, כולל היכן יתקיימו בדיקות הסיוע. הרעיון היה מרתיע: צבא ארה"ב יצטרך להרכיב את הנמל כמה קילומטרים מחופי עזה. ספינות תמיכה ודוברות ישמשו להובלת סיוע מהמתקן למסלול צף באורך של כחצי קילומטר שמוביל לחוף.

בין האתגרים שעמם התמודד הפנטגון היה השימוש בנמל במים הגועשים לעתים מול חופי עזה. המדריך הצבאי על המתקן, אומר כי השימוש בו הוא "תלוי במזג האוויר" והוא לא יכול לפעול בתנאים מעבר ל"מצב ים 3", המוגדר כגלים קצרים ומתונים. הים התיכון נמצא לעתים קרובות ב"מצב ים 4", המוגדר כרוחות וגלים משמעותיים. 

חלק מגורמי הביטחון היו גם סקפטיים לגבי מידת היכולת של צבא ארה"ב, צבא ישראל, ממשלת קפריסין, הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי ואחרים לפעול בתיאום זה עם זה, במיוחד בזמן מלחמה ובציר זמן כה קצר. הפרטים העיקריים לא סודרו במלואם ימים לפני שהנמל נכנס למקומו, כולל כיצד להבטיח זרם קבוע של סיוע לקפריסין.

כמה ארגונים וביניהם Fogbow, חברה פרטית המורכבת מבכירים לשעבר בממשלת ארה"ב, צבא ואומות המאוחדות, אשר קנתה 1,100 משטחי סיוע לעזה, ביקשו אישור להעביר סיוע דרך הנמל. החברה טרם קיבלה אישור. ארגוני סיוע אחרים, כולל המטבח המרכזי העולמי, בחרו לבנות נמל משלהם מול חופי עזה.

הנמל החל לפעול באמצע מאי, אך מזג האוויר פגע במתקן ב-22 במאי ושלושה חיילים אמריקאים נפצעו, אחד מהם באורח קשה. למרות זאת, הנמל המשיך לפעול. כמה ימים לאחר מכן, חלקים מהמתקן התנתקו והפנטגון הודיע ​​כי הוא הושבת. צבא ארה"ב העביר את הקונסטרוקציה לנמל אשדוד לצורך תיקונים.

המעורבים בתעשיית הספנות בקפריסין תיארו את השעיית המזח כבלתי נמנעת. "אנחנו מכירים את מזג האוויר, ואנחנו יודעים את קצב הגלים והרוח בכל עת של השנה, ויכולנו להגיד שזה לא יעבוד", אמר מיקי פלג, מנכ"ל EDT Offshore, חברת אוניות משא קפריסאית, שהתקשרה עם צבא ארה"ב כדי להסיר את הנמל, באמצעות סירות גורר, בחזרה לחופי עזה. 

ב-7 ביוני, הודיע ​​הפנטגון כי המתקן חזר לפעול. בראד קופר, סגן מפקד פיקוד מרכז ארה"ב, אמר לכתבים כי "הבעיות עם הנמל נבעו אך ורק ממזג אוויר בלתי צפוי". הוא הוסיף כי הפנטגון צפוי "להגדיל את היקף הסיוע ההומניטרי שעובר דרך המתקן, בהשוואה לרמות הקודמות", לאחר פתיחתו מחדש.

בסוף השבוע שעבר, בנמל בלרקנה, משטחי סיוע שסופקו על ידי הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי הועלו על ספינת תמיכה של הצי האמריקאי, בציפייה לפתיחת הנמל מחדש. הסיוע החל שוב לנוע מקפריסין לעזה בשבת, והפיקוד המרכזי של ארה"ב אמר שכחצי טון של סיוע הומניטרי הועברו לרצועה דרך המתקן. "בואו נראה כמה זמן זה נמשך", אמר אחד מפקידי משרד הביטחון של ארה"ב.