כ-215 רקטות שוגרו היום (רביעי) לעבר צפון הארץ וההתרעות הפרו בזו אחר זו את שלוות החג. רקטות שהתפוצצו בשטחים פתוחים - הובילו לשריפות. בעיר טבריה הופעלה אזעקה לראשונה מאז חודש אוקטובר.

סגירת מעגל מהירה: אחד מהמחבלים מהפיגוע במרחב חוות שדה אפרים חוסל
מחלצים את החטופים תחת אש כבדה: תיעוד מטורף ממצלמות לוחמי הימ"מ

השיגורים מגיעים כאמור, לאחר חיסולו של בכיר חיזבאללה טאלב עבדאללה, שתפקידו מקביל לדרגת תת-אלוף בצה"ל. ב-20 השנים האחרונות הוביל עבדאללה את הירי לקריית שמונה, אצבע הגליל והגולן. הוא המפקד הבכיר ביותר שחוסל מחיזבאללה עד כה במלחמה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המחבל טאליב סמי עבדאללה עם קאסם סולימאני  (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
המחבל טאליב סמי עבדאללה עם קאסם סולימאני (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

הוא היה פעיל גם במלחמת לבנון השנייה, אז תיפקד כמח״ט. בנוסף, היה עסוק בפיתוח הרקטות במרחב. אתמול, לאחר התקיפות לעבר כפר בלום ולאחר איסוף מידע עליו בתקופה האחרונה - צה״ל חיסל את טאלב בצורה מדויקת באמצעות מטוס קרב. החיסול נוהל בהובלת אלוף פיקוד הצפון מהמפקדה - בשיתוף פעולה עם אגף המודיעין וחיל האוויר.  

״החיסול העוצמתי מדאיג את אנשי חיזבאללה. כעת, הם מבינים שצה״ל יודע עליהם הרבה יותר - ממה שהם יודעים עלינו. בנוסף, הפעולה מעידה על כך שביטחון השדה של חיזבאללה כלל לא הרמטי, והמערכת המודיעינית של הארגון נחדרה עד כדי כך שחיסלנו מפקד גזרה כל כך חשוב. צהֿ״ל הצליח לחדור אל תוך הרשתות והמערכות שלהם, ולאתר בדיוק את האנשים הנכונים לחיסול״, אומר פרופ׳ אמציה ברעם ומעריך כי הדבר משפיע גם על מזכ״ל ארגון הטרור.

המחבל טאליב סמי עבדאללה עם מפקד כוח רדואן שחוסל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
המחבל טאליב סמי עבדאללה עם מפקד כוח רדואן שחוסל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

עוד הוא מוסיף: ״נסראללה מתאר לעצמו שיש לצה״ל את היכולת לחסל אותו ברגע שירצה, ואני מאמין שזה די מדאיג אותו. בניגוד לתפיסה הרווחת, נסראללה הוא לא שיעי מתאבד שמייחל למוות, והוא מבין שהוא הבא בתור למות אם תפרוץ מלחמה מלאה. זו סכנה גדולה בשבילו. בנוסף, החיסול הוא הצלחה גדולה מאוד כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית כנגד ארגון הטרור, שהרי מוביל לדאגה גדולה בקרב המפקדים - שהם הבאים בתור״. 

הפרופ׳ מתייחס גם לתגובות אפשריות של ארגון הטרור - לאחר החיסול המשמעותי: ״בפעם הקודמת שבה חיסלנו מפקדי חיזבאללה בכירים, ארגון הטרור הגביר בתור 'עונש' את כמות האש, וירה יותר רקטות וטילים לעבר ישראל, אך בסך הכול לא חרג מהקווים האדומים הבלתי כתובים שנקבעו במלחמה המוגבלת״.

שריפה שפרצה סמוך לצפת בשל נפילת רקטה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
שריפה שפרצה סמוך לצפת בשל נפילת רקטה (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

״כעת, חיזבאללה עלול להגביר עוד את היקף הירי, אך להערכתי לא יגדיל את טווח הירי באופן משמעותי. הנקודה החשובה היא סוג המטרות שהם מנסים לתקוף. עד עכשיו, ארגון הטרור לא ניסה לפגוע במטרה אזרחית גדולה - אלא במטרות צבאיות בודדות, וזה הקו הקריטי שמפריד בין התגרות בישראל - לבין פתיחת מלחמה כוללת. להערכתי, חיזבאללה מוכן למלחמה רבתי - אך לא מעוניין בכך ולכן לא ינסה לתקוף מטרות אזרחיות״, הוא מעריך. 

״מבחינתם, זו תהיה טעות גדולה לפתוח במלחמה - כי אז לארה״ב תהיה לגיטימציה להצטרף ללחימה. הם עוד זוכרים את אמירת ביידן על כך שאם חיזבאללה הוא היוזם של מלחמה בקנה מידה מלא נגד ישראל - ארה״ב תצטרף למלחמה כנגדו, ומכך ארגון הטרור והאיראנים חוששים. לעומת זאת, אם ישראל תיפתח במלחמה - האמריקאים לא יהיו חייבים להצטרף ללחימה. אני מעריך כי בכל העת, מתקיימות שיחות בין טהרן לביירות - שבהן האיראנים מפצירים בנסראללה להסלים רק באופן מוגבל - לפגוע במטרות צבאיות בלבד ולא באזרחיות, ולא לרכז אש על ערים עם אוכלוסייה אזרחית״, ברעם מסביר. 

״אתמול, חיזבאללה כיוון כטב״ם לעבר חיפה. בתרחיש אחר, בו ארגון הטרור היה מכוון 100 ראשי נפץ על העיר - האפקט היה שונה והייתה לישראל לגיטימציה לפתוח במלחמה בקנה מידה מלא״, מדגים. ״ייתכן שישראל הייתה רוצה שחיזבאללה יעבור את הקו האדום, אך ארגון הטרור לא יעשה זאת״.

יירוטים בצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
יירוטים בצפון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

בנוסף, ברעם מעריך וטוען: ״ההסלמה המוגבלת הנוכחית לא נותנת הצדקה לישראל לפתוח במלחמה מלאה, והשאלה המכרעת היא מה הפעולה של חיזבאללה - אשר לא תותיר לאמריקאים ברירה - אלא להצטרף למלחמה כנגד חיזבאללה על פי התחייבות ביידן. לסיכום, טוען כי  ״גם לאחר החיסול העוצמתי, חיזבאללה לא שינה את ראייתו והנחת היסוד שלו - שיש להמשיך במלחמת ההתשה בצפון עם אותם קווים אדומים בלתי כתובים״.