סמי עבדאללה אבו טאליב, מפקד חטיבת נאדר בחיזבאללה שחוסל בערב החג, הוגדר במשך שני עשורים על ידי צה"ל כבן מוות. החשבון מולו היה פתוח עוד מהימים שצה"ל החזיק את רצועת הביטחון בלבנון, וב-2005 הוא הוביל את הפעולה הראשונה נגד צה״ל אחרי הנסיגה מלבנון: ניסיון החטיפה בכפר ראג׳ר. 

הוא היה מפקד גזרת בינת ג׳ביל ומרון א-ראס במלחמת לבנון השניה, והיה אחראי לקרבות הקשים שניהל חיזבאללה נגד לוחמי גולני. עם כניסת חיזבאללה למערכה בשמונה באוקטובר, הוא הוביל את התקיפות למנרה, מטולה, מרגליות קרית שמונה ועוד. ידיו טבולות בהרבה דם.

המחבל טאליב סמי עבדאללה עם קאסם סולימאני  (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
המחבל טאליב סמי עבדאללה עם קאסם סולימאני (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

בצה״ל העריכו כי חיסולו יביא לתגובה של ירי מסיבי, אך כזה שלא ירחיב את הלחימה מעבר לקווי הירי שהוא ביצע עד היום. וכך גם היה אתמול למעט ירי של כמה טילים לעבר האגן הצפוני של הכינרת. עוד העריכו כי ה"סבב" הנוכחי להימשך עוד יממה, אלא אם כן תתרחש התפתחות דרמטית באחד מצידי גדר העימות.

בהשראת פיתוח ישראלי: זה הנשק של חיזבאללה שצריך להדאיג את ישראל
מתחת לרדאר: הרמטכ''ל הלוי נפגש עם קצינים ממדינות ערב בבחריין | דיווח

חיזבאללה עושה עכשיו בקרת נזקים. הפגיעה באבו טאליב היא ללא ספק דרמטית לאירגון, וסביר שהוא ינסה בתקופה הקרובה לגבות מצה"ל מחיר כבד. הוא יחפש לפגוע בדרג צבאי בכיר, כוחות צבאיים ומתקנים ביטחוניים בעלי חשיבות אסטרטגית לישראל.

אתמול הוא ירה למעלה ממאתיים טילים. חלקם נורו לעבר הר מירון, שם נמצאת יחידת הבקרה של חיל האוויר, שמהווה יעד אסטרטגי לתקיפה. היעד השני היה ירי לצפת, שם שוכנת מפקדת פיקוד הצפון. במפקדה שוהים מן הסתם דרגי הפיקוד של צה״ל בצפון, וחיזבאללה מנסה לפגוע בקצונה הבכירה של הפיקוד.

נסראללה לא פרץ את גבולות טווח השיגורים. הוא לא ירה באופן מסיבי לחיפה, לקריות וגם לא לנהריה ועכו, וזה לא שאין לו יכולת. יש לו והרבה. על פי פרסום של מגזין Foreign Policy, לחיזבאללה יש ארסנל של כמיליון טילים, חלקם טילים מדויקים. 

סביר להניח, שהמספר נמוך הרבה יותר. אבל גם אם מדובר ברבע מיליון טילים, מדובר בארסנל עשיר המאפשר לחיזבאללה לחימה ארוכה ועצימה נגד ישראל.

פגיעה ביב\'\'א בהר מירון (ארכיון, צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
פגיעה ביב\'\'א בהר מירון (ארכיון, צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

נסראללה יודע שהפגיעה באבו טאליב היא בגדר כללי המשחק: מטרה צבאית שחוסלה תוך כדי פעילות לחימה. אבו טאלב ישב בחפ"ק שלו אחרי שנתן בעשר בלילה את פקודת האש לפגוע בקיבוץ כפר בלום. דקות לאחר מכן נפל על ראשו טיל מדויק של חיל האוויר. החיסול היה בשטח הלחימה כפר ג׳ויא צמוד לצור. לא בביירות ולא בבקעה. ישראל מצידה דאגה לציין זאת בעת שלקחה אחריות לחיסול, ובעצם גידרה את התגובה של חיזבאללה.

נסראללה אמנם מנסה כל הזמן להרחיב בזהירות את טווח ההתגרות, אך הוא לא מעוניין בעימות נרחב או מלחמה כוללת. הגברת האש נעשית במשורה על ידי שיגור כטב"מים לגליל המערבי ולעמק החולה. ביום שישי לפני החיסול הופלה מטרה כזאת מול חופי חיפה, ומטרה נוספת יורטה באזור כפר הנשיא וראש פינה. בצה״ל מעריכים כי חלק מכלי הטייס הללו נשלחים למשימות איסוף, על מנת לבחון ולהבין את פריסת ההגנה של צה״ל.

בינתיים, שני הצדדים ממשיכים לשמור על כללי משחק המלחמה. השאלה עד מתי?