לוחם המילואים אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו לאחר שירות מילואים ארוך ברצועת עזה, יוכר כחלל צה"ל ויובא לקבורה צבאית בהר הרצל. ההחלטה התקבלה בעקבות התייעצות שנערכה בין שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי.

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה פנה לשר הביטחון ולרמטכ״ל בבקשה שיכירו באלירן מזרחי ז״ל כחלל צה״ל ועל מנת שיזכה לקבורה צבאית במכתב בו כתב: "אני מודע לקשיים, אך סבור כי לאור פרטיו הייחודיים ביותר של המקרה, גם אם צו המילואים טרם נכנס לתקפו, יש מקום לגלות גמישות ויצירתיות.

יש בכך לא רק כדי להעניק מזור למשפחתו הדואבת, אלא גם כדי לעשות צדק עם אלירן שלחם בחירוף נפש כדי להגן על המדינה ואזרחיה, אך לא יכל לעמוד בפצעים הנפשיים שהמלחמה הותירה בו".

מתחקיר המפקדים עלה כי ביום מותו, השתתף אלירן במפגש עם מפקד הפלוגה שלו וחייל נוסף, לקראת תעסוקה מבצעית אותה היו אמורים לבצע בימים הקרובים. בשל כך, פגישה זו נעשתה כחלק מתפקידו הצבאי ומצדיקה הזנת יום מילואים פעיל - אף שלא היה חלק מפעילות מבצעית.

"ראוי לכך": הלוחם התאבד בשל פוסט טראומה, משפחתו נאבקת למען קבורה צבאית

בטרם הודעת צה"ל, משפחתו של מזרחי נערכה לעתור לבג"ץ שיורה לצה"ל להכיר בו כחלל צה"ל. "נפשו נשארה בעזה", נכתב בפניית המשפחה. 

מזרחי היה אמור לשוב לשירות המילואים בתחילת השבוע, לאחר שהתעקש להמשיך לשרת למרות פוסט טראומה ממנה סבל בעקבות החוויות שחווה בעזה מראשית המלחמה. סיפורו סופר בסרט התיעודי של לירון ויצמן "בחזרה מעזה", העוסק בעיבוד הטראומה של המילואימניקים בחזרתם מהלחימה בעזה.

אלירן מזרחי ז''ל (צילום: צילום פרטי)
אלירן מזרחי ז''ל (צילום: צילום פרטי)

חברו הטוב של מזרחי, גיא זקן, שוחח עם "מעריב" וסיפר בעצב על אלירן: "הוא נלחם בגבורה ברצועת עזה, נפצע וחווה פוסט טראומה. למרות זאת התנדב להתגייס שוב לשירות מילואים, החל מהיום. ביום שישי הוא שם קץ לחייו וצה"ל מסרב לערוך לו הלוויה צבאית, לה הוא ראוי".

"לאלירן היתה עבודה טובה באלקטרה בתחום הבטון, הוא עבד שם עשר שנים, אבל הוא ראה בשירות הצבאי ייעוד. אלירן תמיד היה בחור ערכי עם נתינה. הוא נשוי ואב לארבעה ילדים, בהם על הרצף האוטיסטי, מהיישוב ענתות", סיפר זקן על חברו הטוב.

לאחר חודשים של לחימה, ב-27 בינואר, מזרחי וזקן נפצעו ממטען חבלה: "גם קיבלנו פוסט טראומה. משרד הביטחון הכיר בנו ואלירן השתחרר משירות מילואים ב-14 באפריל. למרות שאלירן לא היה חייב, הוא ביקש להתגייס שוב ביחד עם חבריו לשירות מילואים, שהיה אמור להתחיל באזור רפיח".

זקן מספר שפגש את מזרחי ביום שישי בשעות הבוקר: "דיברנו על שירות המילואים. הוא כבר היה מוכן לקראת הגיוס וציפה לזה, אבל בשישי אחר הצהריים הוא שם קץ לחייו. היה לו קשה להתמודד עם הפוסט טראומה ועם מה שראה".

לאחר ההודעה על להכרתו של מזרחי כחלל צה"ל, מסרה משפחתו: "בשמחה מהולה בעצב, קיבלנו בצאת החג את ההחלטה הנכונה, הראויה והמוסרית של רשויות הצבא, להכיר באלירן ז”ל כחלל צה”ל ולהביאו לקבורה בבית הקברות הצבאי בהר הרצל. 

החלטה זו הגיעה לאחר מאבק מהיר ועיקש. ב”כ המשפחה פעלו להכרה מהירה בהפרעה הפוסט טראומטית שנגרמה לאלירן ז"ל עקב שירותו הצבאי, ולהכרה בו כחלל צה"ל הזכאי לקבורה צבאית. בתוך כך, שעות לפני החג נשלחה פנייה דחופה למחלקת הבג”צים בפרקליטות המדינה בטרם הגשת עתירה לבית המשפט העליון. אנחנו שמחים שבסופו של דבר הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון הבינו את העוול שנעשה לאלירן ז”ל ולמשפחתו, וקיבלו את ההחלטה הנכונה.

בימים האחרונים קיבלה המשפחה תמיכה יוצאת דופן ומרגשת, מכל קצוות החברה הישראלית. אנחנו מבקשים להודות לכל מי תמך, בכל דרך שהיא, במאבקה הצודק של משפחתו של אלירן ז”ל. הערב הגיע מאבק זה לסיום, עצוב ומשמח כאחד".