אלוף (מיל') גדי שמני, לשעבר אלוף פיקוד מרכז ואוגדת עזה, התראיין הבוקר (חמישי) לרדיו 103fm על אודות חיסולו של סמי עבדאללה אבו טאליב, ונשאל האם המחיר על חיסולו יהיה שווה את זה.

הוא הסביר באשר לחיסול, כי אם בישראל "חוטפים" מטח בתגובה אליו ונגרם נזק ואין תגובה של צה"ל, אנחנו בבעיה: "שווה או לא שווה? שמע, אני חושב שאחרי שחוטפים כזה מטח ונגרם כזה נזק, ואנחנו לא רואים תגובה מאוד משמעותית של צה"ל על המטח, אנחנו בבעיה. יש פה רגרסיה, למעשה מהשלב הראשון של המלחמה הזו. חיזבאללה הצליח להכניס את מדינת ישראל למלחמת התשה, שאנחנו לא רואים את הקצה שלה. זה מול חיזבאללה, מול כל המליציות השיעיות באזור".

שחרור החטופים לא נראה באופק: "אנחנו בנקודת השפל הגדולה עד כה"
ידיו מגואלות בדם: רגע לפני שחוסל, זאת הייתה הפקודה האחרונה של בכיר חיזבאללה

באשר לשאלה מה ניתן לעשות, ענה כי לדעתו צריך לסיים את הסיפור בעזה כמה שיותר מהר, וביקר את ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "נתניהו משקר, כי הצבא אומר לו בדיוק. יש הישגים לצה"ל בעזה. חיזבאללה לא רוצה מערכה כוללת, אבל הם כבר מחזיקים את הצפון מפורז במשך שמונה חודשים - זה דבר חמור מאוד, זה מזמין אלינו עוד הרקבה מאוד התקפות וצרות. זה מחליש את ישראל. אז כל הסיפורים על זה שהניצחון מעבר לפינה, אנחנו מבינים שזה סיפורים לא רציניים ויש עוד אנשים שקונים את הסיפורים שלו".

מתקפה חריגה של חיזבאללה בצפון. קרדיט: רשתות ערביות (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

הוא המשיך והסביר: "מדינת ישראל הפכה למעין שטח מטווחים כאלה, כל מי שרוצה יורה פנימה. ההרתעה של מדינת ישראל נשחקה עד אפר. אירוע כזה ממחיש עוד יותר, כי אחר כך תוקפים, שורפים, יורים ואנחנו לא מסוגלים לעשות פעולה שתרתיע בצד השני - כי הרתעה שלנו נשחקה לחלוטין".

דגל חמאס בהפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
דגל חמאס בהפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)

בהמשך, הסביר כי לטענתו האשם בכך הוא בנימין נתניהו: "יש לנו פה ראש ממשלה שיושב יותר מ־15 שנים בשלטון, שכרת ברית עם הגרועים שבאויבי ישראל, מימן את חמאס, נתן לחיזבאללה להפר את 1701. העסק הזה רק הולך ומדרדר, אנחנו גם לא רואים את הקצה".

הוא הסביר שהוא כן חושב כי החיסולים האלו חשובים - כיוון שהם מכאיבים מאוד לחיזבאללה. עם זאת, הוא טען, זה לא משנה הרבה במערכה מול ארגון הטרור: "האיש הזה כבר הרבה שנים יושב שם, ויש מתחתיו את אלו שכבר מחכים הרבה שנים שהוא יזוז הצידה, וברור לגמרי שכבר היום יש מי שמחליף אותו. זה כואב, זה הישג מודיעני יפה - אבל זה לא משתק את ארגון חיזבאללה, זה לא משנה תא יכולות הפעולה שלו".

התריע על סוגיית ההתרעה

הוא חזר ואמר מה שרבים אומרים, באשר ליכולת של הצבא להילחם בשתי גזרות: "דיברתי על סוגיית ההרתעה, כי  אי אפשר להתעלם מהדבר הזה. אני חושב שיש הקשר אחד ברור, צה"ל הוא צבא קטן שלא מסוגל, גם אם מאוד רוצה, מתקשה מאוד להתמודד ביותר מזירה אחת בצורה משמעותית".

"צה"ל לא הצליח לייצר איום משמעותי על חיזבאללה כדי להרתיע אותו, אפילו להפחית במעט את האיום בצפון. אנחנו רואים, הצפון נטוש לחלוטין. יש קשר ישיר, היה צריך באיזשהו שלב הרבה יותר מוקדם לסיים אתה אירוע בדרום, כי כל הסיפורים האלה על ניצחון בדרום, זה סיפורים".

תיעוד הלחימה בעזה (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד הלחימה בעזה (צילום: דובר צה''ל)

לדבריו, "עד שלא נשלול מחמאס את היכולות האמיתיות שלו, וקודם כל תת הקרקע, כל זמן שיש מערך תת קרקעי כזה מסיבי, כל זמן שאתה לא שולל את זה, אתה כנראה לא תעלים את חמאס. הסיפור בעזה ייקח עוד הרבה זמן, כל זמן שאתה מרתק את הכוחות האיכותיים של צה"ל לעזה, אתה לא מסוגל לייצר איום משמעותי בצפון".

הוא המשיך וביקר את הממשלה: "אין את הסד"כ, מה עושה ממשלת ישראל במקביל? מעבירה חוק גיוס מושחת שפוטר 25 אחוזים מהשנתון במדינת ישראל, בעוד 10 שנים - 40 אחוזים. מדינת ישראל לא תוכל להתקיים בצורה כזו, לא יהיה לנו איך להתמודד".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm