על רקע גל השריפות בצפון, ובו כליית לול התרנגולים ביישוב אביבים, והכיבוי הממושך והמאתגר של צוותי הכבאות וההצלה, התראיין היום (חמישי) ח"כ צביקה פוגל, יו"ר הוועדה לביטחון פנים בכנסת, לתכנית של סיון כהן ב-103FM והתייחס להתנהלות השלטונית: "אף אחד לא מתסכל אסטרטגית. אנחנו לאורך שנים מפסידים את ההרתעה, לחדש אותה עכשיו אי אפשר בפעולות טקטיות".

דילמת האסירים: זה הסעיף שחמאס לא מוכן להתפשר עליו בעסקה
החיסול הדרמטי: חיזבאללה הגיע למסקנה אחת לגבי מלחמה עם ישראל

בהמשך טען: "תמיד נוח להישאר עם ההחלטה הטובה ביותר, שזה להחליט מחר. מדינת ישראל חייבת לקבל החלטה שאין מדינות טרור לגבולותיה. כל זמן שההחלטה הזו לא מתקבלת אנחנו נמשיך במדיניות ההכלה. אני מנסה לשנות, עוצמה יהודית עושה מהלכים רבים כדי לשנות את המציאות הצבאית, הביטחונית. יש לנו בחלק מן המקומות הצלחות ובחלק מן המקומות חוסר הצלחות. מה שאנחנו מנסים לעשות זה דבר מאוד פשוט - להבהיר שככה לא מנצחים, ככה לא מחזירים ביטחון, ככה לא מחזירים תושבים הביתה".

ח''כ צביקה פוגל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח''כ צביקה פוגל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"לא צריך לכבוש את כל דרום לבנון, אבל אפשר להפעיל כוח כזה שהצד השני יבין ש־80 אלף התושבים שעזבו את יישובי הגדר זה משהו בלתי נסבל, לקחת את כל דרום לבנון ולהביא אותם לשערי צידון וביירות. אם מישהו אצלנו יקבל את ההחלטה הפשוטה של לעשות את זה, השאלה תהיה מה צריך לעשות כדי לשמר את ההרתעה".

כשנשאל על משמעותה של הרתעה, השיב: "אם אתה לא מתחזק את ההתרעה, ממצה את היכולות האסטרטגיות שיש לך, המבצעיות, אתה לא תשמור על ההרתעה. מה שקרה לנו ממלחמת ששת הימים, זה קורה כל פעם מחדש, שבעצם אנחנו מאבדים לעצמנו את הצידוק להשתמש בכוח שיש לנו כדי לשמר את ההרתעה. אנחנו מסתפקים בניצחון מקומי ומיד חוזרים לסורנו. מי תורם לזה הכי הרבה? אם היו לנו מפקדים עם יכולות חזון, יכולות היבטים אסטרטגיים, לא מפחדים מהצל של עצמם, לא מומחים ומצטיינים בהימנעות מוועדות חקירה - כנראה שהיינו במקום אחר. אני ואתה יודעים היטב איך הצבא שכנע לאורך שנים את הדרג המדיני לא לעשות כי אין צורך, האויב מורתע".

הערכת מצב ושיח עם מפקדים ולוחמים בצפון רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הערכת מצב ושיח עם מפקדים ולוחמים בצפון רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

"לא רק עכשיו בשבעה באוקטובר", הוא מדגיש. "זה נכון לאורך שנים. אם נמשיך במדיניות הזו של חוסר הרתעה, חוסר הצדקה לעצמנו, לא תהיה פה מדינה יהודית. זה צריך להיות ברור, אנחנו בימים אלו נמצאים בעיצומה של מלחמת קיום. זו מלחמת הקיום שלנו, אם אנחנו לא נדע לצאת בה מנצחים, אנחנו עלולים להפסיד את המדינה".

על הזירה הדרומית התייחס בנפרד ואמר: "תמונת הניצחון היחידה שאני מכיר זה שכולם חוזרים לביתם והצד השני לא מעז להרים רחפן לאוויר כי הוא יודע מה יקרה. לתמונת הניצחון שלי קוראים הרתעה, לא שום דבר אחר. מדינת ישראל הייתה צריכה לבוא ולומר - כל מה שמצפון לנחל עזה, ועד בואכה זיקים ארז - התיישבות יהודית. למה? כי אנחנו חייבים לתת לעצמנו עומק ביטחוני ואתם תשלמו על שבעה באוקטובר. מי שלא ישלוט יהיה החמאס, מי שלא ישלוט זה מי שפועל נגד מדינת ישראל. איך נעשה את זה? לא כמו שנים באיו"ש, על כל רקטה - ירד רחוב. עד שלא נחזור למשוואות הברורות האלה לא נחזיר הרתעה, והשבעה באוקטובר הבא בפתח. צר לי שאני אומר את זה".

המשאית במעבר ארז (צילום: צו 9)
המשאית במעבר ארז (צילום: צו 9)

פוגל חתם את הריאיון בנושא חוק הגיוס, וטען: "זו הזדמנות לעשות סדר, יותר מדי אנשים מוכרים הנדסת תודעה רעה לציבור בישראל. כל מי ששמע את אנשי עוצמה יהודית יודע שלא נסתפק בשלושת אלפים חיילים לצה"ל, אלא נבוא וניזום פעולות נוספות של גיוס חרדים למשטרה, לכיבוי והצלה, לשירות בתי הסוהר. גם שם חסרים אנשים. אם צה"ל היה מאוד רוצה לגייס מחר בבוקר אלפי חרדים, כל מה שהוא היה צריך לבוא ולעשות זה להגדיר גבולות. יתאימו את הבסיסים לחרדים, את הפעילות לאנשים שהם תורתם אומנותם, ואני מבטיח לך שהיינו מצליחים לגייס הרבה יותר משלושת אלפים. אבל צה"ל לצערי הרב כל הזמן משחק משחק לא ראוי. אותם מפקדים שמפחדים לקחת על עצמם אחריות ולנצח במלחמה אלה אותם אנשים שלא מוכנים לעשות את הצעדים הנדרשים כדי להטמיע את החרדים כמו שצריך. הציונות הדתית מובילה היום את הצבא".