העיתון הבריטי ג'ואיש כרוניקל חושף הערב (חמישי) מידע חדש על מבצע חילוץ החטופים. על פי הדיווח, כבר בחודש מאי קיבלה ישראל מידע על מיקומם של ארבעת החטופים בלב מחנה הפליטים נוסיראת. מאותו יום ואילך המודיעין הישראלי היה ממוקד בשטח כדי לאתר את המיקום המדויק.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לשכם, כך צוות של מסתערבים הסתובבו בשוק. תפקידם היה לצלוב מידע מחקירות של מחבלים שנתפסו. בנוסף, נאסף מידע בתצפית אווירית ובאמצעים טכנולוגיים נוספים. לאחר 19 ימים של עבודה אינטנסיבית, הצליחו היחידות המשולבות לאסוף מידע מדויק על מיקומם של החטופים.

מבצע ארנון מקרב אותנו להתמודדות בזירה הצפונית
מבצע חילוץ החטופים הביך את חמאס, אך בידי סינוואר יתרון משמעותי על ישראל

לפי הדיווח, התגלה כי הארבעה מוחזקים בשני מבנים נפרדים באותו אזור. נועה ארגמני הוחזקה בקומה הראשונה של אחד הבניינים ושלושת האחרים שהו בבניין אחר, כ-800 מטרים משם, בקומה השלישית.

מבצע חילוץ החטופים (צילום: דובר צה''ל)
מבצע חילוץ החטופים (צילום: דובר צה''ל)

בתחילת חודש יוני הובא מידע זה לקבינט המלחמה. הרמטכ"ל וראש השב"כ התבקשו להציג תוכנית חילוץ. הכוחות בעזה, כולל מפקדים בכירים לא עודכנו על המבצע. העיתון הבריטי הסביר כי חיילים סמויים (כולל נשים לבושות עם חיג'אב ושמלות שחורות ארוכות) הסתובבו במחנה הפליטים נוסייראת כשהם מתחזים לשתי משפחות עזתיות שחיפשו בית גדול במחנה. הם הגיעו בשתי מכוניות ישנות, עמוסות בחפצים כמו מזרונים וביגוד. 

כששאלו תושבי המחנה את המסתערבים מאיפה הם באים, הם ענו כי נמלטו מרפיח עקב "הפגזות קטלניות מהצבא הישראלי", והחליטו לשכור בית בעיר.

מבצע חילוץ החטופים (צילום: דובר צה''ל)
מבצע חילוץ החטופים (צילום: דובר צה''ל)

כמה ימים לאחר מכן, לאחר שהתמקמו בבית, ערכו קניות בשוק המקומי והכירו את האזור - החלו המסתערבים במשימתם: הם התחלקו לשתי קבוצות והחלו לצעוד במורד הרחוב לכיוון המרכז הרפואי 'אלעודה' שבו, בבניין מגורים סמוך 200 מטר מבית החולים, הוחזקה נועה ארגמני.

כדי להוסיף לאותנטיות של המסתערבים, הם עצרו מעת לעת בדוכנים בצידי הרחוב, כשהם מגלים עניין במוצרים תוך התלוננות על המצב הקשה בעזה בערבית שוטפת עם מבטא עזתי מושלם.  עוד דווח כי הצוות השני כלל ארבע חיילות לבושות כנשים ערביות טיפוסיות (אחת העמידה פנים שהיא בהריון) ונשאו שקיות ניילון מלאות במוצרי מזון וירקות. שלוש שעות לאחר מכן מפקד הכוח אישר לישראל כי שני המיקומים נכונים.

מבצע חילוץ החטופים (צילום: דובר צהל)
מבצע חילוץ החטופים (צילום: דובר צהל)

הקבינט החליט לפעול. 28 לוחמי יחידת קומנדו המתמחה בלחימה במחבלים וחילוץ בני ערובה, החלו להתאמן על שני דגמים שנבנו במיוחד ששכפלו את שני המבנים שבהם הוחזקו החטופים. לאחר שלושה ימי אימונים, הודיע ​​מפקד הכוח לרמטכ"ל צה"ל, הרצי הלוי, שהודיע ​​אז לשר הביטחון, יואב גלנט, כי הם מוכנים לביצוע הפעולה. לאחר שהודיעו לראש הממשלה נתניהו וניתנה לו אישור לצאת למבצע, הוא יכול היה להמשיך.

החילוץ של נועה לקח שש דקות מרגע הפריצה ועד המראת המסוק. אך בעוד שהחילוץ של ארגמני עבר חלק, מלאכת חילוץ שלושת בני הערובה האחרים בקומה השלישית של הבניין השני הסתבכה.

תיעוד מחילוץ החטופים 8.6.24 (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד מחילוץ החטופים 8.6.24 (צילום: דובר צה''ל)

הם הוחזקו בביתו של ד"ר אחמד אל-ג'מאל, רופא, שהיה פעיל חמאס. בדירה שהה גם בנו, עבדאללה, עיתונאי שכתב עבור אל-ג'זירה . ⁠ארנון זמורה ז״ל עמד בראש כוח פורץ ונתקל באש מכ-30 מחבלים, שזרקו גם רימונים וירו נ״ט כשהחל הקרב יצאו עשרות מחבלים חמושים ממנהרות.

לפי הדיווח, לאחר קרב פנים אל פנים ארוך, הצליחו לחסל את כל המחבלים בדירה. בחמאס טוענים כי במהלך מבצע החילוץ ברחובות הצפופים של מחנה הפליטים נהרגו 274 פלסטינים. עם זאת, בצה"ל אומרים כי 104 פלסטינים נהרגו או נפצעו - כולם מחבלי חמאס או אזרחים חמושים ששיתפו פעולה עם ארגון הטרור.

נתניהו עם נועה ארגמני (צילום: צילום מסך)
נתניהו עם נועה ארגמני (צילום: צילום מסך)

לאחר הקרב הובילו הלוחמים את שלושת החטופים (ששמרו על קור רוח לאורך כל הדרך) למסוקים שחיכו להם והטיסו אותם חזרה לישראל. בינתיים, מטוסי חיל האוויר הפציצו את הבניין שקרס תוך שניות.