120 חטופים עדיין נמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה כבר 254 ימים. בעוד ישראל סבורה כי יותר מ-70 בני ערובה שעדיין מוחזקים בעזה נותרו בחיים, בכיר בחמאס אמר היום (שישי) בראיון לרשת CNN כי "לאף אחד אין מושג" כמה מהם בחיים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אוסאמה חמדאן, דובר חמאס וחבר הלשכה המדינית של ארגון הטרור, התייחס בראיון שהתקיים בביירות, בירת לבנון, למשא ומתן לעסקת חטופים ולהפסקת המלחמה ואמר כי "הצעת נתניהו" אינה עונה על דרישות הארגון לסיום המלחמה.

לקראת מפץ פוליטי? בלעדי: מתרחבים המגעים בימין לקראת בחירות אפשרויות
לנתניהו וגנץ אין סיבה לחייך: מישהו אחר "שתה" להם את המנדטים | סקר מעריב

חמדאן אמר כי חמאס זקוק ל"עמדה ברורה מישראל כדי לקבל את הפסקת האש, נסיגה מוחלטת מעזה, ולתת לפלסטינים לקבוע את עתידם בעצמם, את השיקום, את הסרת המצור... אנחנו מוכנים לדבר על עסקה הוגנת על חילופי השבויים".

המשא ומתן על ההצעה הנתמכת על ידי ארצות הברית התעצם בימים האחרונים, אך נראה כי נעצר ביום רביעי לאחר שחמאס הציג את תגובתו למסמך, 12 יום לאחר שקיבל אותו לראשונה.

תוכנית הפסקת האש שאושרה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם ביום שני, מתווה גישה מדורגת. בשלב הראשון תהיה הפסקת אש בת שישה שבועות, שבמסגרתה יוחלפו חלק מבני הערובה באסירים פלסטינים וצה"ל ייסוג מאזורים מיושבים בעזה. הפעימה השנייה – סיום קבוע של המלחמה ונסיגה ישראלית מלאה מעזה – תיושם רק לאחר משא ומתן נוסף בין הצדדים.

עם זאת, חמדאן אמר כי משך הפסקת האש הוא נושא מרכזי עבור חמאס, שחושש כי לישראל אין כוונה להמשיך בשלב השני של העסקה. לדבריו, "סיום מעשי האיבה חייב להיות קבוע ועל ישראל לסגת לחלוטין מהרצועה".

כוחות צה''ל ברצועת עזה  (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

"הישראלים רוצים את הפסקת האש רק לשישה שבועות ואז הם רוצים לחזור למאבק, שאני חושב שהאמריקאים, עד עכשיו הם לא שכנעו את הישראלים לקבל (הפסקת אש קבועה)", אמר והוסיף כי הוא מאמין שארצות הברית צריכה לשכנע את ישראל לקבל הפסקת אש קבועה כחלק מהעסקה.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בביקורו בישראל (צילום: פלאש 90,תומר אפלבאום)
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בביקורו בישראל (צילום: פלאש 90,תומר אפלבאום)

בשיחה עם CNN שהתקיימה בתוך משרד צנוע המעוטר במפה גדולה של עזה ובתמונה פנורמית של כיפת הסלע בירושלים, חמדאן הדף שוב ושוב כל שאלה על חלקו של חמאס בסבלם של הפלסטינים בעזה. הוא כינה את טבח 7 באוקטובר, שהצית את המלחמה בעזה, "תגובה נגד הכיבוש".

"מי שאחראי לכך הוא הכיבוש (הישראלי). אם תתנגד לכיבוש, (הם) יהרגו אותך, אם לא התנגדת לכיבוש, (הם) גם יהרגו אותך ויגרשו אותך מארצך. אז מה אנחנו אמורים לעשות, רק לחכות?", אמר.

חמדאן גם דחה את הדיווחים הכוזבים לפיהם מנהיג חמאס יחיא סינוואר טוען שאלפי פלסטינים שנהרגו היו "קורבנות הכרחיים".

מוקדם יותר השבוע פרסם ה"וול סטריט ג'ורנל" הודעות שהודלפו לטענתו מסינוואר למנהיגי חמאס אחרים, שבהן הביע לכאורה נחישות בלתי מתפשרת להמשיך בלחימה, יהיה המחיר האנושי אשר יהיה.

יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

חמדאן התייחס לפרסום ואמר כי ההודעות "היו מזויפות".

"אלה היו הודעות מזויפות שנכתבו על ידי מישהו שאינו פלסטיני ונשלחו (ל'וול סטריט ג'ורנל') כחלק מהלחץ נגד חמאס והתגרות בעם נגד המנהיג", אמר מבלי לספק ראיות. "אף אחד לא יכול להשלים עם הרג הפלסטינים, בני עמו".

נכון לעכשיו ישראל סבורה כי יותר מ-70 בני ערובה שעדיין מוחזקים בעזה נותרו בחיים. "אין לי מושג לגבי זה. לאף אחד אין מושג על זה", אמר בכיר חמאס.

מבצע חילוץ החטופים (צילום: דובר צה"ל)

כשנשאל על עדותו של רופא שטיפל בבני הערובה המשוחררים ואמר כי הם סבלו מהתעללות נפשית ופיזית והוכו מדי שעה, שב חמדאן והאשים את ישראל בסבלם.

"אני מאמין שאם יש להם בעיה נפשית, זה בגלל מה שישראל עשתה בעזה. כי (אף אחד לא יכול) להתמודד עם מה שישראל עושה, מפציצה כל יום, הורגת אזרחים, הורגת נשים וילדים... הם ראו את זה (במו עיניהם)", אמר, והוסיף כי השוואת תמונות של בני הערובה שצולמו לפני ואחרי שמונת חודשי השבי מראה כי הם "נראו טוב יותר מבעבר" – טענה שקרית בעליל.