הותר לפרסום: שמונה לוחמים מגדוד 601 של ההנדסה הקרבית נהרגו הבוקר (שבת) בהתפוצצות נמר"ה בשכונת תל סולטן שברפיח. בצה״ל בודקים אם הנמר"ה נפגעה מפיצוץ מטען גחון או שמטען שהוצמד לדופן הכלי. אפשרות אחרת שנבדקת כי תקלה בחומרי הנפץ שהוביל הכלי גרם לפיצוץ.

תיעוד מיוחד מקסדת לוחם: צפו בקרבות האינטנסיביים ברפיח | צפו
סכנה מעופפת: האם ישראל מסוגלת להתמודד עם איום הכטב"מים?

סרן ווסים מחמוד, בן 23, מבית ג׳ן, סגן מפקד פלוגה בגדוד ההנדסה 601, בעוצבת עקבות הברזל (401), הוא אחד משמונת הנופלים בקרב בדרום רצועת עזה.

ראש הרשות המקומית בית ג׳ן עו"ד נזיה דבור: ״בעקבות האירוע הכואב וקורע הלב שפקד את הכפר ומותו של החייל הצעיר וואסים מחמוד, אנו מודיעים על השעיית וביטול כל החגיגות המתוכננות. יהי זכרו ברוך של המנוח, ושמשפחתו תנוחם משמיים״.

ראש העדה הדרוזית, השייח' מופק טריף: "ערב החג הקדוש לעדה הדרוזית, קיבלנו את הידיעה הקשה והכואבת על נפילת קצין צה"ל סרן ווסים מחמוד מבית ג'ן. העדה הדרוזית משלמת שוב ושוב מחיר כבד מאוד, כבד מנשוא, במלחמה. הקצין ווסים מחמוד ז"ל מבית ג'ן, מצטרף לרשימת ארוכה של חללים דרוזים אשר הקריבו את חייהם למען ביטחון המדינה מאז פרוץ המלחמה.

כמה סמלית הקרבה זו ערב החג. לבי עם משפחה מחמוד ברגעים הקשים בהם התהפך עולמה; המשפחה שקיוותה וציפתה לחזרת הבן הקצין לחופשת החג בבית, מקבלת בערב החג את הבשורה הנוראה מכל. הבן יחזור, אך למנוחת עולמים. שוב אנו מגלים בשדה הקרב את השותפות והשוויון בנטל בשדה הקרב ובאובדן.

שותפות זו וגם השוויון חייבים להיות גם בחיי היום יום, אך לא כך פני הדברים. בני העדה צריכים להיות שווים ושותפים לא רק בקרב ובשכול, אלא גם בחיים. העדה הדרוזית כואבת ומשתתפת בצער בני משפחות החיילים שנפלו בקרב עם ווסים ז"ל. יהי זכרו של ווסים ושל כלל החללים נצור בליבנו לעד".

מתחקיר ראשוני עולה כי האירוע התרחש סמוך לשעה חמש בבוקר. כח של חטיבה 401 סיים התקפה על תל סולטן. הכוח התוקף היה מגדוד 932 וגדוד 424 שאליו סופחה פלוגה של גדוד ההנדסה 601 של ההנדסה הקרבית. הכוח נע לחלק הצפון מערבי של השכונה כדי ליצור חניון יום.

מדובר באזור בנוי בשכונת היוקרה של רפיח עם וילות רחבות ידיים, רמת הפיתוח ברחובות גבוהה והיא כוללת כבישים ומדרכות עם אבנים משתלבות. השיירה המשוריינת של צה״ל נע ברחובות, לפי שעה לא ברור עם בראש השיירה נוסע ״דובי״ (דחפור די-9) שתפקידו לפרק את הכביש כדי למנוע הפעלת מטעני ״גחון״. בראש השיירה נע כלי הרכב של מפקד הגדוד והנמר"ה שנפגעה נעה חמישית או שישית בטור.

במהלך הנסיעה נשמע פיצוץ אדיר שגרם לנמר"ה להתפוצץ ולעלות באש. הכלי נפגע באופן קשה ביותר ולקח זמן לכבות את האש ולהתקרב לכלי. כל יושבי הכלי, שמונה לוחמי חיל ההנדסה הקרבית, נהרגו במקום. בדפנות הכלי מבחוץ היו כמויות גדולות של חומר נפץ שכלל לבנות חבלה, מוקשים ועוד. בצה״ל אומרים כי המטענים נמצאים בדפנות הכלי מבחוץ כך שאם מתרחש פיצוץ חומרי החבלה הללו הוא לא אמור לפגוע בלוחמים בתא הלחימה של הנמר"ה.

כוחות צה''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)

הנמר"ה נגררה לאזור בטוח ברפיח שם צוותים של צה״ל הוציאו את הלוחמים שנפגעו ובמקביל בוחנים את  שהתרחש בכלי כדי להבין מה מוקד הפיצוץ ומה היקף פיצוצי המשנה. במקביל מתבצעות סריקות במרחב הפיצוץ כדי לאתר ממצאים.

צה"ל מודע לשימוש שעושים מחבלים במטעני גחון והמודעות אף עלתה לאחרונה, בשל אירוע שהתרחש ב-19 ביוני לפני שנה. כלי נמר צה"לי עלה על מטען שהוטמן מתחת לאספלט בג'נין וכתוצאה מכך נפגעו 7 לוחמי צה"ל ומג"ב. האירוע הזכיר לאלה שלחמו בלבנון, את שגרת הלחימה שם, שכללה מטעני גחון ומטעני צד שהביאו לנפגעים רבים בקרב כוחותינו. 

פעילות צה''ל במרחב רפיח  (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)

בשל הפגיעה באותו אירוע בנמר, יושמו לקחים כבר במבצע "בית וגן" שהתקיים חודש לאחר מכן (יולי 2023) בג'נין. מאז מיושמת פרקטיקה בה מופעלים כלים הנדסיים כבדים שמגרדים את הכבישים מחשש למטענים דומים, בפעילויות בשטחי הרשות ביהודה ושומרון וגם ברצועת עזה. במהלך פעילות כוחות צה"ל במבצע "בית וגן" התגלו מאות מטענים שהוטמנו, חלקם מטעני גחון.

בחודש דצמבר 2023, במסגרת מלחמת חרבות ברזל, טיל נ"ט מסוג RPG פגע בנגמ"ש מסוג נמר"ה של גדוד 603 מההנדסה הקרבית. אמצעי חבלה שהתלקחו בתוכו הביאו למותם של ארבעה לוחמים - סמ"ר דוד בוגדנובסקי, סמ"ר אוראל בשן, סמ"ר גל הרשקו וסמ"ר איתמר שמן.