לאחר שנודע היום (שבת) על מותם של שמונה לוחמים מגדוד 601 של ההנדסה הקרבית בשכונת תל סולטן שברפיח. בצה״ל בודקים אם הנמר"ה נפגעה מפיצוץ מטען גחון או שמטען שהוצמד לדופן הכלי. אפשרות אחרת שנבדקת כי תקלה בחומרי הנפץ שהוביל הכלי גרם לפיצוץ.

הנמר"ה הוא נגמ״ש המבוסס על טנק מרכבה 4. כלי משוריין שיכול להוביל עד עשרה לוחמים לשדה הקרב. הוא מוגן במיגון משוריין, במיגון אקטיבי כמו מעיל רוח.

הותר לפרסום: שמונה לוחמים נהרגו מפיצוץ נמר"ה ברפיח
תיעוד מיוחד מקסדת לוחם: צפו בקרבות האינטנסיביים ברפיח | צפו

לכל הטנקים וכלי רכב משוריינים בעולם יש נקודות חולשה במיגון הפסיבי. במלחמות לבנון הראשונה והשניה נפגעו לא מעט טנקים ממטעני גחון. לצה״ל יש מיגון משלים לאיום זה. במקביל יש תרגולות לחשיפת מטעני גחון וזה כולל נסיעה של ״דובי״ ( D9) לפני הכוח והוא מפלס את שכבות הכביש וחשף המצאות מטעני גחון.

כוחות צה''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל במרחב רפיח (צילום: דובר צה''ל)

אחרי אסון הנמרה בחטיבת גבעתי בעזה, הפיקו בצה״ל כמה כללים לשיפור הבטיחות של הלוחמים והוחלט כי מטעני נפץ, מוקשים וטילים נגד טנקים של הכוח לא יוחזקו בתאים ייעודיים בדפנות החיצוניות של הכלי כדי למנוע פיצוצי משנה שיסכנו את הלוחמים בכלים.

צהל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
צהל ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

לפי התחקיר הראשוני מטעני החבלה והמוקשים של לוחמי ההנדסה היו מונחים בתאים החיצוניים. בצה״ל מתמקדים בשאלות הבאות: מה גרם לפיצוץ מטען גחון או מטען מוצמד חיצוני? האם הדובי גילח את נתיב הנסיעה של השיירה? ומה גרם לחומרי הנפץ של הנמרה להתפוצץ בפיצוצי משנה ולגרום לנזק הקטלני והכבד?