על רקע האסון בו שמונה לוחמים נהרגו בפיצוץ נמר"ה, ההפסקה ההומניטרית ברצועה בעקבות חג הקורבן והמצב בגבול הצפון, הפשרן הצבאי צבי יחזקאלי פרסם היום (ראשון) את התייחסותו לאירועים.

גיא ורון רותח מזעם: חיזבאללה החליט לא לירות היום - עכשיו נחשף למה

על עזה, אמר הפרשן: "בדרום הרצועה, אומנם ישראל נמצאת בשטח, אבל זה לא ברף התקפי גבוה ברפיח. על פי הקצינים בשטח שאני מדבר איתם, אחת הבעיות הקשות שלנו היא שאין נקזים. ברגע שיש תנועת אוכלוסייה ממקום למקום, בין אם זה ברצועת עזה, בין אם זה היה מצפון הרצועה דרומה, כאשר ישראל כתשה את צפון הרצועה, באמצע ישראל עושה נקזים. היא מנקזת את האוכלוסייה למעבר צר, פוקחת ומאבחנת, ושולפת משם 'אוצרות' מודיעיניים".

הוא הרחיב: "אפשר לומר שרוב ההישגים המודיעיניים של ישראל עלו בהקשר של נקזים. ברגע שיש לה גישה למודיעין אנושי, בו זמני, לחמאסניקים שמסתתרים בתוך האוכלוסייה האזרחית ואתה מזהה אותם בדרכים כאלה ואחרות - זה אוצר מודיעיני. נקזים היו בצפון הרצועה, בסלאח' א דין, בשכונת חאמד, ביציאה מח'אן יונס ואין נקז בסיפור של אל מוואסי, אין נקז בסיפור של רפיח".

"האזרחים מזהים שהם יכולים להתנהל בלי שישראל פוקחת עין. מעבר חופשי של מחבלי חמאס בליבוש אזרחי ואולי, אנחנו מקווים שלא, גם חטופים - אין לנו את היכולת לדעת. ולכן זאת טעות שהצבא כרגע לא עושה את הנזקים הללו בתוך השטח, כי זה בעצם האוצר המודיעיני שלנו", הוסיף יחזקאלי.

עוד אמר הפרשן: "בכלל, תפיסת השטח ברפיח נתפסת בעיניי החמאס שהצבא הישראלי עומד במקום, מתרכז בפאתים והוא יעד קל לירי RPG וצלפים - זה בדיוק מה שקורה לנו, גם בצפון הרצועה - נכנסים ויוצאים מאזורים שהחמאס החדיר לשם מחבלים בליבוש אזרחי ואנחנו סופגים את האבדות. זה בעצם לא רמה התקפית והיא רמה בעייתית, תוסיפו לזה את הבעיה המודיעינית והרי לכם נחיתות בשטח".

בנוגע לצפון, יחזקאלי אמר: "בלבנון, החיזבאללה אומר היום בגלוי - אנחנו מרימים את הווליום, כי אנחנו יודעים שחמאס על סף קריסה. וזה נכון, אם ישראל תמשיך בפעולות התקפיות ברצועת עזה, אז זה יכול להביא למיטוט חמאס, אבל צריך את המהלך המשלים. חיזבאללה רואה שהתמוטטות החמאס קרובה והסיפור הוא רק אורך זמן ולכן הוא מגביר את האש שלו, כשהוא רואה שאנחנו לא מגיבים - הוא בעצם מפענח את זה כחולשה".

לגבי נושא החטופים, הפרשן טוען כי: "חמאס אומר 'לא' לכל המתווים של עסקאות חטופים, כי יש לו מספיק סיוע הומניטרי. זה שישראל מכבדת את חג הקורבן, אין לי בעיה, אבל אנחנו במלחמה - הם לא כיבדו את החג שלנו, אין שום סיב לכבד את חג הקורבן ברצועת עזה, להכניס את הסיוע ההומניטרי ובטח להפסיק את האש וזה מה שקורה כרגע. לראשונה, יש 11 שעות של הפסקה הומניטרית והזדמנות מעולה למחבלים להחליף ולשנות מיקומים ולחכות לנו באופן קטלני בסיבוב הבא".