מלחמת חרבות ברזל: בראיון ל-״מעריב״, אלוף (מיל׳) גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס המטכ״לי, התייחס ללחימה האינטנסיבית בצפון ותיאר כיצד לדעתו תתנהל הלחימה בהמשך.

נתניהו ילמד מטעותו הקודמת? אלה הדברים שרה"מ צריך להגיד בקונגרס
שלום מנחם נפל באסון ברפיח; צור אברהם נהרג מקריסת בניין ממולכד

על השיקולים האם כדאי להיכנס למלחמה כוללת מול ארגון הטרור אמר הכהן כי ״הזירה בצפון היא זירה מורכבת וקשה מאוד, ולהיכנס למלחמה מלאה זה לא צעד פשוט. צריך לראות שהכוחות הצבאיים מוכנים, שהעיתוי מתאים ושיש סיכוי להביא לתוצאה נכונה״. בימים אלו, נמשכים הניסיונות לגיבוש הסכם מדיני בין לבנון לישראל, שיהיה מבוסס על החלטה 1701 של מועצת הביטחון מ-2006.

לכך התייחס הכהן ואמר כי ״אם יהיה הסכם מדיני עם ארגון הטרור - הוא לא יחזיק זמן רב, אלא יהיה ארעי בלבד. הוא יהווה זמן הפוגה בלבד עבור חיזבאללה ועבור צה״ל כדי להתארגן למלחמה שתקרה בעתיד. חיזבאללה לא מעוניין ברגיעה - והסבירות למלחמה גבוהה״, אומר ומציין כי ״בתוך מלחמת ההתשה הנוכחית, ישנם לצה״ל הישגים לא מבוטלים במרחב הלחימה - תוך המגבלות הבינלאומיות״.

תיעוד מהתקיפות (צילום :דובר צה"ל)

״ביציאה למלחמה עם חיזבאללה ישנם שיקולים רבים, ובין היתר יש להכין את דעת הקהל העולמית ומערכת הממשל בארה״ב - לרגע שבו נצטרך לצאת למלחמה ולתקוף בלבנון במלוא העוצמה. למלחמה כזו, שתגבה מאיתנו מחירים כבדים - חייבים הסכמה רחבה. אנחנו נלחמים על הקיום בארץ, ועל כך שהגליל לא יישאר כאזור מלחמה״, מזכיר.

״מדינת ישראל צריכה להפיץ את המצב של הפליטות הישראלית והמצב ההומניטרי של אנשי שלומי, קרית שמונה או מטולה המפונים. חייב ליצור הד עולמי בתמיכה בישראל - כדי ליצור לגיטימציה לפעולות על אדמת לבנון. במידה שנילחם בלבנון, צריך להתכונן לכך שעלולים להיפגע גם אזרחים בלתי מעורבים - בעקבות האופן שבו חיזבאללה בונה את מערכי הטרור שלו - בתוך בתי האזרחים. הארגון מערבב בין האוכלוסייה האזרחית - לבין תשתיות הטרור באופן שיטתי לאורך שנים״, אומר. 

״הלחימה הנוכחית שונה מאוד ממלחמות ישראל הקודמות״, טוען. ״במלחמת לבנון השנייה, רוב הכוח של חיזבאללה היה פרוס דרומית לליטני. כיום, אנשי ארגון הטרור מפוזרים בכל רחבי לבנון - הם לא מאוגדים במקום אחד בלבד. מבחינת האמל״ח, בשנת 2006 היו ברשות חיזבאללה כ-12,000 רקטות. כיום - הכמות של הרקטות שיש ברשותם היא פי 10. צריך להסתכל על המלחמה באוקראינה ועל הנזקים שם - ולזכור שהאמל״ח שיש בידי חיזבאללה מגיע מרוסיה דרך איראן - ועד ללבנון״.

שריפות סמוך למטולה, שריפות בצפון (צילום :ללא)

על השקט היחסי בגבול הצפון מאז סיום מלחמת לבנון השנייה אומר אלוף (מיל׳) הכהן כי ״המלחמה ההיא - הייתה פתרון של הרדמה. בכל תקופת הזמן הזו, עד היום, חיזבאללה התעצם - אך קיבלנו את זה כי היה לנו שקט. השקט הזה - היה כמו הסכם עם השטן״, אומר ומבהיר כי חיזבאללה תמיד יבקש מלחמה: ״הארגון שואף למאבק אינסופי, וכל הזמן מחפש סיבה או תירוץ חדש לכך.

הוא כל הזמן מנסה לבחון אותנו - בהיגיון של מלחמה מתמדת. מבחינתם, מחבל שמחוסל - הוא ״שאהיד בדרך לירושלים״. כדי להבין את חיזבאללה, צריך להכיר את האיסלאם הרדיקאלי - ששואף להשמיד את מדינת ישראל. על פי תפיסת עולמו הדתית של חיזבאללה, ה׳ פתח להם שערי שמיים בתקופה הזו של המלחמה, וזו ״הזדמנות״ להשמיד את ישראל. כך אנשי ארגון הטרור טוענים שנכתב בנבואות ישנות של ספרים - שכתבו אנשי האיסלאם הרדיקלי״.