אחד עשר נופלים בשלוש תקריות ברצועה ב-48 השעות האחרונות: סמ״ר צור אברהם נהרג אתמול (ראשון) ושלושה לוחמים נוספים נפצעו באורח קשה ובינוני, לאחר שמבנה אותו סרקו קרס בחלקו לאחר שזירת מטענים הופעלה.

הארכת גיל הפטור שירות המילואים: כמה כסף זה הולך להעלות למדינה?
פלישה קרובה ללבנון? אלו השיקולים ליציאה למלחמה מול נסראללה

מתחקיר ראשוני עולה, כי כוח של חטיבת הנח"ל היה בפעילות בשכונת שבורה ברפיח. בעת שנכנסו לאחד הבתים כדי לסרוק אותו הבחינו הלוחמים בפער מנהרה מוסתר באחד החדרים. הלוחמים התקרבו לפיר ואז ארע פיצוץ. ההערכה היא שזירת מטענים מלכדה את הפיר וחלק מהמבנה. כתוצאה מהפיצוץ וקריסת חלק מהמבנה נפגעו ארבע לוחמים.

סמ''ר צור אברהם ז''ל (צילום: דובר צהל)
סמ''ר צור אברהם ז''ל (צילום: דובר צהל)

בתקרית נפרדת בצפון הרצועה ביום שבת האחרון, עלה טנק על מטען גחון ושני לוחמי מילואים נהרגו, שניים נוספים נפצעו באורח קשה. באירוע הזה בצפון הרצועה נהרגו סרן איתן קופלוביץ' מהיישוב הושעיה שבמועצה האזורית עמק יזרעאל ורס"ב אילון ויס מפסגות.

כמו כן, באותו יום בשעות הבוקר המוקדמות נהרגו שמונה לוחמים מגדוד 601 של ההנדסה הקרבית בהתפוצצות נמר"ה בשכונת תל סולטן שברפיח. שמות הלוחמים שנפלו: סרן ווסים מחמוד מבית ג'ן, סמל אליהו משה צימבליסט מבית שמש, סמל איתי עמר מכוכב יאיר, סמ״ר סטניסלב קוסטרב מאשדוד, סמ"ר אור בלומוביץ מפרדס חנה-כרכור, סמ״ר עז ישעיה גרובר מטל מנשה, סמל יקיר יעקב לוי מחפץ חיים וסמל שלום מנחם מבית אל.

שמונה חללים ששמם הותר לפרסום (צילום: דובר צה''ל)
שמונה חללים ששמם הותר לפרסום (צילום: דובר צה''ל)

במקביל לאירועים הקשים ברפיח, בשבת הלך לעולמו סמל יאיר רויטמן, לוחם בהכשרה בסיירת גבעתי, שנפצע באורח קשה בקריסת מבנה ממולכד לפני כשבוע. ארבעה לוחמים נהרגו במקום, ושבעה נוספים נפצעו - בהם חמישה באורח קשה. הלוחמים שנפלו: רס״ן טל פשבילסקי (שאולוב) מגדרה, סמ״ר איתן קרלסברון ממודיעין, סמל אלמוג שלום מקיבוץ חמדיה, וסמל יאיר לוין מגבעת הראל.

בתוך כך, דובר צה"ל התייחס אתמול בתדרוך לרשתות הזרות למצב בצפון הארץ ולמתיחות הגואה מול חיזבאללה. הגרי הבהיר כי ישראל קרובה לפתחה של הסלמה רחבה יותר. "ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון מסלים את התקפותיו נגד ישראל", אמר בפתח דבריו, "מאז שהחליט להצטרף למלחמה שהחל חמאס ב-7 באוקטובר, חיזבאללה ירה למעלה מ-5,000 רקטות, טילי נ״ט וכטב״מים חמושים מלבנון לעבר משפחות, בתים וקהילות ישראליות. התוקפנות הגוברת של חיזבאללה מביאה אותנו לסף של מה שעלול להיות הסלמה רחבה יותר - כזו שעלולה להיות בעלת השלכות הרסניות על לבנון והאזור".

דובר צה''ל תא''ל דניאל הגרי (צילום: דובר צה''ל)
דובר צה''ל תא''ל דניאל הגרי (צילום: דובר צה''ל)

לאחר מכן אמר: "בגלל סירובו של חיזבאללה לציית להחלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, בגלל התשתיות הצבאיות של חיזבאללה, הירי והאש לעבר ישראל מהאזור שמדרום לנהר הליטני בדרום לבנון, ובגלל כישלונה של לבנון לאכוף את 1701 על חיזבאללה - ישראל תנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי להגן על אזרחיה, עד שיחזור הביטחון בגבול לבנון. בצורה כזאת או אחרת - אנחנו נדאג לחזרה בטוחה של הישראלים לבתיהם בצפון ישראל. זה לא נתון למשא ומתן".

מוקדם יותר היום, דיווחו בלבנון כי ​​מזל"טים של צה"ל תקפו בדרום המדינה והביאו לנזק במקום. למרות התקיפות, נרשמה רגיעה יחסית בגבול הצפון בהיקף הירי. המצב נוצר ברקע חג הקורבן הנחגג בעולם המוסלמי. בשעות הבוקר זוהה כטב״ם בשטח לבנון ולוחמי ההגנה האוירית ירטו אותו בשטח לבנון.

בצה״ל העריכו כי חג הקורבן הוביל לירידה בירי מלבנון. גם צה״ל מצידו מיתן את התקיפות כנגד יעדים בלבנון. בשעות הצהרים מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של ארגון חיזבאללה במרחב יארון. כמו כן, הכוחות ביצעו ירי ארטילרי להסרת איום למרחב עמרא שבדרום לבנון. כוחות צה"ל תקפו במוצאי שבת מבנה צבאי של ארגון חיזבאללה במרחב הכפר כילא ותשתית טרור של הארגון במרחב מרווחין שבדרום לבנון.