עמוס הוכשטיין מגיע היום (שני) לישראל. ביום ה-255 למלחמת ״חרבות ברזל״. הוכשטיין נשלח בבהילות על ידי נשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן לאזור מתוך הבנה כי בתוך ימים ישראל תדרש לסוגיית גבול הצפון. שעוני החול החלו לפעול. הפעולה ברפיח, למרות מאמצי ההחייאה של הדרג המדיני להחיות אותה עוד, נמצאת ברגל המסיימת.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בצה״ל מבינים שעכשיו זמן גבול הצפון. חבל ארץ שננטש על ידי מדינת ישראל וממשלת ישראל. ספק אם ניתן לשקם את ישובי הצפון בעשור הקרוב. ברור כבר עכשיו שהצפון לא יחזור להתנהל כמו בעבר. רבים מהתושבים לא יחזרו. מי שיחזור ספק אם ימצא תעסוקה. מערכת החינוך בצפון בשלבי התפרקות. לתיירות יקח שנים לשיקום וספק אם תצליח. שיקום הישובים ההרוסים ייקח עוד עשרות שנים כך גם השדות, המטעים, הפרדסים והכרמים. ושלא נדבר על היערות של הצפון שנשרפו עד השורש.

התנהלות הדרג המדיני הישראלי בניהול המלחמה בעזה הביא לחורבן הצפון. למאה אלף פליטים ישראלים. לפגיעה אסטרטגית אזורית. להפגנה של חדלון צבאי ומדיני. סיום הלחימה ברפיח עשוי לשקם במעט את נזקי התנהלות הדרג המדיני באי המלחמה בצפון. 

אתמול בלילה שלחו את תת אלוף דניאל הגרי להעביר מסר ״לעולם״, שמכוון לחיזבאללה, לאיראן וגם לאמריקאים. ״התוקפנות הגוברת של חיזבאללה מביאה אותנו לסף של מה שעלול להיות הסלמה רחבה יותר - כזו שעלולה להיות בעלת השלכות הרסניות על לבנון והאזור. חיזבאללה מסכן את עתידה של לבנון, כדי שהיא תוכל להוות מגן למחבלי החמאס… כשאנחנו אומרים שלא ניתן ל-7 באוקטובר לקרות שוב באף אחד מהגבולות שלנו …ישראל תנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי להגן על אזרחיה, עד שיחזור הביטחון בגבול לבנון״.

דובר צה''ל תת-אלוף דניאל הגרי (צילום: אבשלום ששוני)
דובר צה''ל תת-אלוף דניאל הגרי (צילום: אבשלום ששוני)

מיד לאחר פרסום ההצהרה של הגרי ביקשתי לברר עם אנשיו אם ההצהרה ניתנה בידיעת הדרג המדיני,  או כמו ההודעה שפרסם 12 שעות קודם על הציר ההומניטרי בדרום שהפתיעה אפילו את שר הביטחון וראש הממשלה ש״לא ידעו על המהלך״. כי עם כל הכבוד להגרי (ויש כבוד), השאלה היא האם הוא נשלח לדקלם איום חסר משמעות וחסר היתכנות לפרעון. האמת שאם ישראל רוצה להעביר מסר כזה לא צריך לשלוח את תא״ל הגרי באמצע הלילה לדבר מול המצלמות באנגלית. פשוט מעלים את האוגדות המתמרנות מעזה לצפון. מצרפים את ארבעת האוגדות המתמרנות לעמדות מוצא.

כידוע, הוויז מושבת בצפון כבר חודשים. בחיזבאללה לא יודעים בגלל זה היכן יש פקקים שיוצרות שיירות מובילי הטנקים. לכן הם משלימים את המידע החסר בשיגור יומי של כטבמ״ים לאיסוף מודיעיני. כשנסראללה יראה את החניונים בצפון מלאים באלפי טנקים, נמרים, ועשרות אלפי חיילים הוא יבין את רצינות הכוונות של ישראל. אז הוא ואיראנים יבצעו חישוב מסלול מחדש. אז ישראל תדע באמת אם אפשר להגיע להסכם בתיווך עמוס הוכשטיין ללא לחימה או אפשר לחימה ללא תיווך של עמוס הוכשטיין.