לאחר 40 ימי לחימה צה״ל השתלט על מעוז החמאס ברפיח והשמיד שניים מתוך ארבעת גדודי החמאס שעומדים לפני קריסה. צה״ל השתלט על 25 מנהרות המגיעות מרפיח לגבול המצרי ועוד על 200 פירי מנהרות שאותרו. במהלך הפעילות היו יותר מ-550 מחבלים ברפיח והערכות כי המספר גדול הרבה יותר.

צה״ל במהלך הטעיה הצליח למנוע מהחמאס למלכד צירי תנועה ולהשתמש בעשרות קני שיגור שכוונו לאזור מרכז הארץ והדרום. אולם השתהות של הדרג המדיני לאפשר לצה״ל לנוע לעבר רפיח הביאה לכך שמחבלים נערכו להגעת כוחות צה״ל. בפעם הראשונה נתקלו הלוחמים בשכונות שלמות שבתיהם מולכדו. הלוחמים נתקלו במערכות מנהרות מהמתקדמות ביותר של החמאס בעזה. במהלך התימרון ברפיח נהרגו 22 לוחמי צה״ל, שמונה מהם לוחמי גדוד 601 של ההנדסה הקרבית נפלו באסון הנמר"ה.

פלישה קרובה ללבנון? אלו השיקולים ליציאה למלחמה מול נסראללה
"המלחמה תימשך עוד שלוש שנים": באיראן ובלבנון צריכים לחשוש?

כוחות צה''ל ברצועת עזה  (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

צה״ל השלים היום את כיבוש שכונת N.B.K ברפיח כאשר מדובר במעוז החמאס בעזה. השכונה בה ממוקמות מפקדות חטיבת עזה והגרעין הקשה של החמאס בעיר. נכון לשעות הערב צה״ל שולט שליטה מלאה על 70 אחוזים משטחה של העיר רפיח וסביבתה. הקרב ברפיח החל לפני ארבעים ימים ובצה״ל מעריכים כי הוא ימשך עוד ימים עד שבועות בודדים. משימת התמרון ברפיח בוצעה על ידי אוגדה 162 בפיקודו של תא״ל איציק כהן, תחתיה פעלו חטיבות 401 של השריון, חטיבת הקומנדו, חטיבת הנחל וחטיבת גבעתי.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המחבלים ברפיח למדו את צה״ל במהלך כל ימי הלחימה בעזה והם נערכו לתמרון של צה״ל. בין היתר הם חפרו בורות להטמנת מטעני גחון, הם בנו מערכות מעברים בין מבנים בעל קרקע כאשר הם מסתירים את פתחי המעברים בתוך ארונות תמימים. הם בנו מערת מנהרות שהיא המתקדמת ביותר שצה"ל נתקל בה מאז תחילת התימרון בעזה לפני 255 ימים, החמאס בנה מערכי תצפית וניטור בכל מרחב רפיח שכלל פיזור אלפי מצלמות שחוברו למערכי בקרה.

בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

עובדה זאת חייבה את פיקוד הדרום ואוגדה 162 לבצע תרגיל הונאה כזה שיפתיע את החמאס ברפיח. הכוחות החלו את הפשיטה על המרחב. הכוח נע על ציר טנצ׳ר תוך שהם חוצים את שכונת ברזיל ומרחב שדה התעופה בדהניה. צה״ל נתן לחמאס להבין שהוא מגיע מצפון ומזרח לעיר. החמאס נפל בתרגיל ההונאה של צה״ל ונערך לבלום את המתקפה מצפון ומזרח אלא שכוחות401 וחטיבת הקומנדו ביצעו שינוי כיוון נעו במהירות על ציר פלדלפי וסגרו מדרום ומערב על העיר ופירקו באחת את מערך ההגנה של החמאס.

הכוחות הצליחו למנוע במהירות את חימוש הבורות במטעני הגחון וכן הצליחו לשים יד על עשרות משגרי הטילים שכוונו לתל אביב המרכז ודרום הארץ. צה״ל גם הצליח לבודד את רפיח מהעולם החיצון ולמנוע גישה של המחבלים לים ולגבול מצרים. צה״ל המשיך להפתיע את החמאס כאשר במהלך הימים האחרונים הוא התקדם במהירות ללב עיר הטרור לשכונת N.B.K. המעוז של החמאס. בשעות האחרונות מנהל צה״ל קרבות כנגד מה שנשאר משני גדודי החמאס בעיר. הקרבות מתנהלים בשכונת תל סולטן ובמזרח שכונת שבורה. 

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל אומרים כי הם ערוכים לכל החלטה של הדרג המדיני באשר לציר פלדלפי ביום של אחרי: להשאר על הציר, להישאר חלקית הציר, לצאת ולהיכנס לפשיטות על הציר. בצה״ל אומרים כי ההחלטה בעניין היא בידי הדרג המדיני. בצה״ל שיבחו את התיאום עם המצרים והשייח שנשמר כל העת. בצה״ל מציינים כי לא היתה יציאה של עזתיים או מחבלי חמאס למרחב סיני המצרית. עוד אומרים בצה״ל כי המנהרות שהגיעו לגבול מצרים נבדקות ונחקרות בטרם יושמדו.

בצה״ל אומרים כי הם הצליחו לשלול את מרבית הנכסים של חטיבת רפיח: מערך המנהרות, מערכי הפיקוד, החימוש, מרבית מסגרות הלחימה הושמדו. כל המפקדות ומערכי המודעין השליטה של חטיבת רפיח בידי צה״ל.