היום (שני) התנועה להתיישבות בדרום לבנון, התארגנות ישראלית בדרישה להתיישב ולהקים יישובים בדרום לבנון, מקיימת כנס אסטרטגי הנושא את השם ״כנס לבנון הראשון״. בימים האחרונים, מסתובבת ברשת ההזמנה לכנס, ואלו המפיצים את ההזמנה נחלקים לשניים: חברי התנועה מצד אחד, ומצד שני אנשים שלועגים לה ולאידיאולוגיה שלה.

בראיון ל-״מעריב״, מייסד ומוביל התנועה, פרופ׳ עמוס עזריה, מסביר מה הרציונל שהוביל אותו להקים את התנועה השנויה במחלוקת - בעיצומה של המלחמה: ״התנועה הוקמה על ידי לפני מספר חודשים. כאשר הייתי בשבעה של ישראל סוקול ז״ל שנפל בלחימה, הבנתי ממשפחתו שחלומו היה לגור ולהתיישב בלבנון, ולאחר שדיברתי על כך עם מספר חברים - החלטנו להקים את התנועה שמקדמת התיישבות בדרום לבנון על שמו״, מספר.

צה"ל בודד את רפיח מהעולם החיצון: תרגיל ההונאה הגדול נחשף
הקואליציה רקמה תרגיל להעברת "חוק הרבנים" - ח"כ גוטליב הכשילה את המהלך

רס''ל (במיל') ישראל סוקול ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
רס''ל (במיל') ישראל סוקול ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

מאז, התנועה מונה כמאות חברים, ומובילה הפגנות, ימי עיון ופעולות נוספות. באחת מפעולותיהן, שהתרחשה בשבוע שעבר, פעילי 'התנועה להתיישבות בדרום לבנון', שיגרו כרוזים לעבר דרום לבנון - באמצעות בלונים וכטב"מים בסמוך לחומת הגבול הנמצאת ליד היישובים חניתה ואדמית. בכרוזים, תושבי דרום לבנון קיבלו "דרישה להתפנות" ואזהרת פינוי. הכרוזים, מבהירים לתושבים הדרום לבנוניים שהם נמצאים ב״אדמת ארץ ישראל השייכת לעם היהודי״, וכי הם נדרשים להתפנות באופן מיידי. לכרוזים צורפה מפת הסבר מפורטת.

הכרוזים שנשלחו לתושבי דרום לבנון: "אתם נמצאים באדמת ארץ ישראל השייכת לעם היהודי" (צילום :התנועה להתיישבות בדרום לבנון)

״הרציונל מאחורי הרצון להתיישב בדרום לבנון הוא ההבנה שחיזבאללה מקדש את המוות - כמו שעם ישראל מקדש את החיים. מבחינתם, לא משנה כמה פעילי חיזבאללה נחסל. מה שחשוב עבורם - הוא האדמה. לכן, אם נרחיב את הגבול שלנו - ניצחנו במלחמה הזו״, טוען. ״הדרך להרחיב את הגבול ולהראות שאנחנו רציניים - היא באמצעות התיישבות בלבד. במלחמת שלום הגליל, הלחימה של צה״ל הייתה מוצלחת, הצלחנו להגיע עד לביירות אך מאחר שלא הייתה התיישבות אזרחית בלבנון - לא נשמרו ההישגים. אנחנו רוצים שהמלחמה כעת תהיה אחרת, דומה לכיבוש רמת הגולן. נרחיק את כל פעילי חיזבאללה ותומכיהם מעבר לליטני״, אומר.

מחאת תושבי הצפון המפונים (צילום: דוד כהן)
מחאת תושבי הצפון המפונים (צילום: דוד כהן)

״מה שיעניק הכי הרבה ביטחון לתושבים המפונים הוא שהם יפסיקו להיות 'תושבי קו העימות', כאשר את הכפרים השכנים המוסלמים תומכי החיזבאללה - יחליפו יישובים יהודיים פורחים. בנוסף, הגליל והגולן יהפכו למרכז החדש כאשר הם יפסיקו להיות יישובי ספר. ביטחון יהיה רק אם נדע להכריע את האויב, וזה אפשרי רק באמצעות התיישבות״, טוען. 

תקיפה בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

על פי אידיאולוגיית אנשי התנועה, הגבול הצפוני החדש של ישראל יעבור בנהר הליטני בדרום לבנון: ״לאחר שתהיה שם התיישבות, השטח יסופח למדינת ישראל. צריך לנקות את אזור דרום לבנון מהאויבים, לפנות את כל תושבי הכפרים, במקומם ליצור התיישבות יהודית - ולהזיז את גבול ישראל-לבנון עד לליטני. כמו שהזזנו את תושבי רצועת עזה - צריך להזיז את תושבי דרום לבנון ולא לאפשר להם לחזור לשם. הדרך היחידה לפגוע בחיזבאללה - היא לקחת לו קרקע, וכך הוא ילמד שאם הוא תוקף - הוא גם גובה מחיר. אין ברירה - צריך להיכנס ללבנון בכניסה קרקעית, לסלק את ארגון הטרור ולגרש את התושבים צפונה״, אומר.

תקיפות בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפות בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

פרופ' עזריה אף כתב ספר ילדים שמעודד התיישבות בלבנון: ״הספר נקרא 'אלון ולבנון', והוא מתאר את תלאותיו של ילד שחי במשגב עם, קיבוץ שנמצא בצמוד לגדר הגבול עם לבנון, ופונה מביתו עם תחילת המלחמה - ובהמשך מתיישב עם משפחתו בדרום לבנון״.

מן הצד השני, הפרסום על הכנס של התנועה - הוביל לביקורת רבה מצד אזרחים ישראלים - ובפרט מצד תושבים מפונים מגבול הצפון. אחד הגולשים, שבמקור מהמושבה מטולה כתב: ״ההורים שלי מפונים כבר 8 חודשים, ולצערי - יש אנשים רעים שמנצלים באופן ציני את המצב הנוראי בצפון כדי לקדם את החלומות המשיחיים שלהם״.

גולש אחר כתב על אנשי התנועה: ״הם חיים בפלנטה שלנו? הזויים. מה הם מציעים, שליטה על מאות אלפי לבנונים? טיהור אתני? הם משיחיסטים מנותקים - כמעט כמו אלה שאחרי 7 באוקטובר עוד מדברים על מדינה פלסטינית. יש לי הצעה עבורם: מה דעתם שניישב את קריית שמונה, מטולה ושלומי? הנה, משימה התיישבותית ציונית חיונית, דחופה ובהסכמה לאומית רחבה״.