סוכנויות המודיעין של ארה"ב וישראל בוחנות מידע חדש על מודלים ממוחשבים שביצעו מדענים איראנים בתקופה האחרונה, ושיכולים לשמש למחקר ופיתוח של נשק גרעיני, כך דיווח היום (שלישי) העיתונאי ברק רביד בוואלה!

על פי הדיווח, המטרה שלשמה הוכנו המודלים הממוחשבים לא ברורה. כמה בכירים אמריקאים וישראלים אומרים שהמידע החדש הוא איתות מדאיג לגבי שאיפותיה של איראן להשיג נשק גרעיני. בכירים אחרים משני הצדדים אומרים שמדובר במקרה בודד, שאינו מייצג שינוי במדיניות ובאסטרטגיה של איראן בכל הנוגע להשגת נשק גרעיני.

איראן על סף גרעין? המסר המדאיג של המקורב לחמינאי
הגרעין האיראני: בטהרן מעוניינים לחמש מדינות נוספות בעתיד | דיווח

עוד דווח כי בכיר אמריקאי ובכיר ישראלי אמרו שהמידע החדש מעלה "חשד" ו"דאגה" לגבי פעילויות המחקר והפיתוח הגרעיני של איראן. בכיר ישראלי אחד אמר כי לאחר הכישלון המודיעיני סביב מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, קהילת המודיעין הישראלית בוחנת ברצינות רבה יותר מהרגיל כל פיסת מידע קטנה על צעדים איראניים פוטנציאליים לקראת נשק גרעיני.

המודיעין החדש בנוגע למודלים הממוחשבים החשודים יהיה אחד הנושאים שידונו בפורום האסטרטגי של ארה"ב-ישראל בנושא איראן ביום חמישי. בכיר אמריקאי אמר שאין עדיין מסקנות קונקרטיות לגבי המודיעין החדש הזה, אך הוא מעלה שאלות שצריכות להיות נדונות בין ארה"ב וישראל. הנושא יעלה לדיון ביום חמישי במהלך כינוס של הפורום האסטרטגי הישראלי-אמריקני בנושא איראן בבית הלבן

כזכור, לפני כחודש דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן חשף את הישגיה של איראן בתחום העשרת האורניום וייצור תרופות רדיו-פרמצבטיות וגם את הנכונות שלה לחלוק את הידע עם שכנות. "לאיראן יש 50 שנות היסטוריה וניסיון בתחום הגרעיני והיא הצליחה להכשיר מדענים ומומחים רבים", אמר הדובר.

"איראן מוכנה לשיתוף פעולה מקיף על מנת להעביר את המומחיות והטכנולוגיה הגרעינית שלה לכל המדינות, במיוחד השכנות. אנו מושיטים את היד לכל המדינות". בנוסף, דובר AEOI הדגיש את הישגיה של איראן בתחום העשרת האורניום וייצור תרופות רדיו-פרמצבטיות, על אף הסנקציות המערביות.