צה״ל החל לפתח מערך תקיפה כנגד חוליות משגרי הכטב״מים בלבנון. מדובר במערך של פיקוד הצפון, מערך הגנה אווירית וחיל האוויר. הערב (רביעי) הודיע צה״ל כי תקף שורת מחבלים מהיחידה האווירית של ארגון הטרור חיזבאללה. על פי ההודעה, כלי טיס של חיל האוויר תקפו חוליות שיגור כטב״מים מהיחידה האווירית של חיזבאללה. לפי גורמי צבא, התקיפות בוצעו כנגד חוליות משגרים במרחב צור. במקביל הצליחו בצה״ל ליירוט היום ארבעה כטב"מים ששיגר חיזבאללה, כשהאחרון הופל ממול חופי נהריה.

בצה״ל מודעים לאפקט שיצר הסרטון של הכטב"ם שצילם מעל מפרץ חיפה. בחיל האוויר אומרים שמדובר אומנם בפעולה תודעתית שיש לה השלכות על ציבור רחב, אך בצה״ל נחשפו לסוגיית הרחפנים והכטב"מים של חיזבאללה כבר לפני שנים. מערכת כיפת ברזל הפילה את הכטב"ם הראשון כבר בשנת 2021. 

פלונטר הכטב"מים בצפון: זו הסיבה שמקשה על צה"ל להתמודד עם האיום
הקרב על חוק הרבנים: גוטליב הודחה מוועדת החוקה ושלחה מסר לדרעי: "רואה לך"

למרות תקיפת בתי הזיקוק בסעודיה עם כטב"מי נפץ, ואחר כך במהלך מלחמת באוקראינה שבה השתמשו הרוסים במאות כטב"מי נפץ שפותחו על ידי איראן, בחיל האוויר לא העבירו תקציבים ויכולות פיתוח מספקים לטובת האיום החדש. אומנם בצה״ל עשו פעולות לפגוע ביכולת של כטב"מי חיזבאללה, כמו למשל שיבוש התקשורת הלווינית מה שגורם לוויז לנווט את נהגי הצפון לשדה התעופה של ביירות.

סרטון התעמולה של חיזבאללה (צילום :רשתות ערביות)

אלא שגם בלבנון למדו את היכולת השיבוש של צה״ל והם פיתחו מערכות עוקפות. רק כעת מבינים בצה״ל את היקף הבעיה הן המבצעי והן התודעתי על הציבור בישראל. במיוחד בשל ההתארכות של הלחימה מעל שמונה חודשים.

בשבועות האחרונים בוצעו בצה״ל מספר פעולות שהגבירו את יכולות הזיהוי. בוצעו התאמות כך שיכולת של ״כיפת ברזל״ ליירט את הכטב"מים. בצה״ל מחלקים את הכטב"מים לשני סוגים: כטב"ם מצלם, וכטב"ם תוקף. בצה״ל אומרים כי הכטב"מים המצלמים ביצעו גיחות באזור מפרץ חיפה. בחלק מהמקרים נמנע שיגור מיירט לאחר שהובן כי עצם השיגור מיירט יפעיל את האזעקות באזורים נרחבים ומתוך הבנה כי לכטב"מ המצלם אין יכולת פגיעה.

בתחילת הלחימה פעל חיזבאללה עם איום חוליות משגרי נ״ט. ירי הנ״ט גרם לפגיעות קטלניות וקשות בקרב כוחות צה״ל בגבול הצפון.
בפיקוד הצפון פיתחו מודל לחימה ״צייד חוליות נ״ט״. צה״ל הצליח לפגוע בהרבה חוליות מה שהוביל את חיזבאללה להסיג את מרבית החוליות הללו לאחור. על בסיס מודל זה החליטו בפיקוד הצפון ובחיל האוויר להעתיק את המודל אל מול איום חוליות מפעילי הכטב"מים. 

חיזבאללה (צילום: REUTERS/Alaa Al-Marjani)
חיזבאללה (צילום: REUTERS/Alaa Al-Marjani)

בימים האחרונים פגע חיל האוויר בכמה פעילים כאלה האחרון שלשום חוסל מוחמד מוסטפא איוב שנסע במכונית באזור צור. האיש נחשב לפעיל שטח בכיר שמארגן את חוליות השיגור.

במקביל בימים האחרונים תקפו מטוסי חיל האוויר מספר חוליות מטיסי כטב"מים ולפי הערכות מספר לא קטן של מחבלי חיזבאללה ממערך זה חוסלו. ״המטרה שלנו לדחוק את יכולות של חוליות הכטב"מים של חיזבאללה״ אומר גורם בצה״ל.

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]