במערכת הביטחון חוששים כי התוכנית של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' למוטט את הרשות הפלסטינית תוביל עד כדי הבערת יהודה ושומרון, כך נודע ל"מעריב" היום (רביעי). במצב כזה עלול צה"ל להפסיק את התמרון בעזה ולהעביר כוחות מיידית ליהודה ושומרון. בצה״ל אף חוששים כי יתקשו במקרה כזה לנהל שתי זירות לחימה באיוש ובגבול הצפון.

במערכת הביטחון אומרים כי הרשות הפלסטינית אכן פועלת בזירה הבינלאומית כנגד ישראל וגורם להרבה מאוד נזקים בזירה זאת, אבל "כלפי פנים הרשות לא מעודדת טרור אלא פועלת למניעת טרור. קיים בינינו לביניהם תיאום ביטחוני. בכל הקשור ללחימה בטרור וסיכול פיגועים", אמר ל"מעריב" גורם צבאי.

סוף שלטון הליכוד? מגעים בין החרדים לאופוזיציה להקדמת הבחירות
בן גביר במתקפה בלתי נתפסת על נתניהו: "לעשות פוליגרף גם לבעלי קוצב לב"

תרגיל צה"ל ביהודה ושומרון (צילום :דובר צהל)

נזכיר, כי סמוטריץ' הכין תוכנית ממשלתית להענשת הרשות הפלסטינית שכוללת עצירת כספי המיסים שישראל גובה עבור הרשות, ביטול אישורי מסחר בנקאי בין בנקים ישראלים לבנקים פלסטינים וצעדים כלכלים נוספים אשר יביאו לחדלון פירעון של הרשות הפלסטינית. הקבינט והממשלה אמורים לקבל החלטה בעניין.

קבינט המלחמה אפריל 2024 (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
קבינט המלחמה אפריל 2024 (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

עם זאת, בצה״ל, בשב"כ ובמוסד מתנגדים למהלכים והציגו בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו ובפני שר הביטחון יואב גלנט את שלושת תרחישי הייחוס למקרה שבו המהלך של שר האוצר בצלאל סמוטריץ יתקבל:

1. במקרה הקל יופסק התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות.

2. המדרג השני הוא חשש מהפרות סדר ואירועים ביטחוניים ביהודה ושומרון.

3. המדרג השלישי והחמור ביותר הוא שגורמי חמאס יפעלו מיד כדי להבעיר את השטח בעשרות פיגועים, הפגנות אלימות, שביתת מסחר והוצאת המונים לרחובות.

פלסטינים חוצים את הכניסה הדרומית של העיר חברון ביהודה ושומרון (צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90)
פלסטינים חוצים את הכניסה הדרומית של העיר חברון ביהודה ושומרון (צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90)

בכלל התרחישים, יחויב צה"ל, בדגש על פיקוד מרכז, לתגבר את סדרי הכוחות ביהודה ושומרון ובקו התפר. בשני המקרים היותר חמורים רמת התגבור עשויה לפי מערכת הביטחון לעצור את התמרון בעזה מיד ולהסיט כוחות לטובת יהודה ושומרון.

כאמור, בצה״ל ובמערכת הביטחון מסתייגים מהמהלך של שר האוצר נגד הרשות הפלסטינית ובשיחות עם הדרג המדיני אומרים בצבא ובמערכת הביטחון: "שמונה חודשים הצליח צה"ל והשב"כ למנוע את כניסת יהודה ושומרון ללחימה בעצימות גבוהה מול ישראל, מהלכי הענישה של שר האוצר עשויים לדרדר את כל המזרח התיכון לסבבי לחימה קשים וספק אם ישראל נמצאת כרגע במצב להתמודד עם שבע חזיתות לחימה בעוצמה גבוהה".