שמונה וחצי חודשים אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר צה״ל מכריז בישובי עוטף עזה חזרה לשגרה. בצה״ל ביצעו הערכות מצב בעקבות ההתקדמות בלחימה בעזה והפגיעה ביכולות ההתקפה של החמאס ובכלל זה יכולת הירי של טילים ומרגמות. על רקע זה הוחלט בפיקוד העורף לשנות את רמת ההגבלות על התושבים ובתי העסק בכל מרחב עוטף עזה.

בצה״ל מעריכים כי הסרת ההגבלות תאפשר לתושבי העוטף לחזור לשגרת חיים. שינוי ההגבלות מתיחס על פתיחה של מוסדות החינוך , בתי העסק והמפעלים היצרניים, פעילות חקלאית וכן אירועים מופעים ופעילות תרבות ותיירות. בצה״ל אומרים כי השינוי בהנחיות התאפשר מתוך הבנה כי החמאס נפגע באופן משמעותי בלחימה נשללו לו יכולות תקיפה משמעותיים שהיו איום על ישובי הדרום,

נחשפה רשת ריגול ישראלית? כל פרטי הדרמה מארץ הארזים
בצרפת מגיבים לאונס של ילדה יהודייה בת 12: מקרון במהלך חריג

מדובר צה"ל נמסר כי במסגרת השינויים הוחלט כי בחלק ממרחב ההנחיה עוטף עזה ניתן יהיה לקיים פעילויות חינוכיות ללא הגבלות, התקהלויות עד 1,000 אנשים וכן מקומות עבודה ומשק חיוני ללא הגבלה. זאת, למעט מספר יישובים בהם ימשיכו הגבלות בהתאם למפורט בפעילויות חינוכיות, התקהלויות, מקומות עבודה ומשק חיוני.

תיעוד תקיפת צה"ל במרחב צור 19.6.24 (צילום :דובר צה"ל)

עוד צויין כי השינוי במדיניות ההתגוננות נועד להקל בהגבלות על העורף בהתאם להערכת המצב המבצעית. השינוי יאפשר חיזוק במעטפת לחקלאות, כלכלה וחינוך, לצד שמירה על חיי אדם.

מנציגת מושב יכיני במועצה נמסר בתגובה: "תושבי מושב יכיני, שחוו פשיטה של מחבלי חמאס בשבעה באוקטובר ורצח ברחובות המושב - חזרו לפני כשלושה חודשים הביתה, לאחר שנאמר לנו כי המצב הביטחוני מאפשר ולאחר שפיקוד העורף הקל בהנחיות ההתגוננות בשל ה'שיפור' במצב הביטחוני. בפועל - חזרנו לאיזור מלחמה על מלא. הילדים שלנו חווים יום יום הרעשות כבדות, ירי טילים, ניסיונות חדירה ועוד".

עוד הוסיפה הנציגה: "אם הצבא מבקש להקל בהנחיות כדאי שיספר לנו מה השתנה ואנחנו לא מבינים? האם החמאס הוכרע? המלחמה הסתיימה? החטופים חזרו? התשובה היא לא! פשוט בדיחה, מביכה , והכי גרוע - היא שוב על חשבוננו".

תגובת "עתיד לעוטף" לשינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף: "פיקוד העורף הודיע על הקלות בהגבלות ביישובי העוטף. חשוב לנו להזכיר שאנחנו, תושבי ותושבות העוטף, לא מוכנים להמשיך ולנרמל את הלא נורמלי. הירי עדיין נמשך, ניסיונות לעבור את הגדר עדיין נמשכים, כטב"ם חדר השבוע לעוטף ורכבת שדרות סגורה למשך שנתיים לכיוון מרכז בעקבות המצב הבטחוני לטובת "מיגון" - אז על אילו הקלות מדובר כאן? לנרמל את חיינו תחת מלחמה? לא מעוניינים בהקלות, דורשים פתרונות".