בחודש הבא צפוי צה"ל לפרסם את התחקירים הראשונים בנוגע להתנהלות הכושלת של צה"ל בשבעה באוקטובר, שישפכו אור על מה שהתחולל בעוטף עזה ביום הטבח. 

ניר דבורי פרסם הערב (רביעי) כי התחקירים מעלים מקרים שבהם הכוחות לא חתרו למגע, והתעכבו כדי לאסוף מודיעין ולחכות לכוחות גיבוי – בזמן שבקיבוצים נטבחו אנשים. עוד עלו מקרים רבים של ירי דו צדדי.

"בין הגופות בעוטף ראיתי זוג מחובק, אז הבנתי: רק ניצחון"
במערכת הביטחון חוששים: פעולותיו של סמוטריץ' יערערו את המזרח התיכון

אחד המוקדים של התחקיר עוסק באירועי הטבח בבארי, ובפרט באירוע בני הערובה בבית משפחת פסי, שהסתיים בירי ארטילרי של צה"ל לעבר הבית, ובמותם של מרבית בני הערובה. על האירוע, כזכור, פיקד תא"ל ברק חירם, ולפי שעה אין עוד קביעה לגבי אופי תפקודו באירוע. חירם צפוי להיות ממונה למפקד אוגדת עזה, אך המינוי לא יאושר בטרם יסתיים התחקיר. במקביל, לפי הדיווח של דבורי, חירם נוטה שלא להתעקש על המינוי בשל התנגדות עזה מצד תושבי העוטף.

בית הרוס בבארי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בית הרוס בבארי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

מוקדם יותר היום הכריז צה״ל על חזרה לשגרה כמעט מלאה בעוטף עזה. בצה״ל ביצעו הערכות מצב בעקבות ההתקדמות בלחימה בעזה והפגיעה ביכולות ההתקפה של החמאס ובכלל זה יכולת הירי של טילים ומרגמות. על רקע זה הוחלט בפיקוד העורף לשנות את רמת ההגבלות על התושבים ובתי העסק בכל מרחב עוטף עזה.

בצה״ל מעריכים כי הסרת ההגבלות תאפשר לתושבי העוטף לחזור לשגרת חיים. שינוי ההגבלות מתיחס על פתיחה של מוסדות החינוך, בתי העסק והמפעלים היצרניים, פעילות חקלאית וכן אירועים מופעים ופעילות תרבות ותיירות. בצה״ל אומרים כי השינוי בהנחיות התאפשר מתוך הבנה כי החמאס נפגע באופן משמעותי בלחימה נשללו לו יכולות תקיפה משמעותיים שהיו איום על ישובי הדרום.