מדינת ישראל נמצאת כבר שמונה חודשים במלחמה על הבית. כחלק מהמערכה הזו, נמצאת גם החזית הצפונית. שוחחנו עם אודי טנא, יועץ אסטרטגי ומנהל משברים בינ״ל שהתגורר בקריית שמונה במשך שש שנים.

כמי שהתגורר בעבר בקריית שמונה איך התחושות לראות את הצפון ככה?
״התחושות הן קשות. בזמן תקופתי בישיבת ההסדר בקריית שמונה התגוררתי בעיר מעל לשש שנים. עצוב לראות את העיר המופלאה הזו ככה יחד עם כל הצפון המופגז. יחד עם זאת, לראות את העמידה האיתנה של תושבי הצפון מעוררת השראה״.

אחד ממנהיגי המחאה מסמן: זה הצעד הבא שלנו נגד ממשלת נתניהו
נקודת הכרעה: ההחלטה בסוגיה הזו תשפיע על אופן סיום המלחמה

מה אתה מייעץ לממשלה לעשות כרגע?
״על הממשלה לקבל החלטה אמיצה ולהחזיר את תושבי הצפון לבתיהם. ברור שלא את כולם אבל לפחות בצורה הדרגתית כפי שהתקיים בעוטף עזה. הצפון לא תיפקד שמונה חודשים ויותר ולא הגיוני שאנשים יהיו זמן כה רב מחוץ לבתים שלהם. כרגע תמונת הניצחון של הצד השני היא ניצחון כי הצפון ריק. המציאות הזו תשתנה כאשר תושבי הצפון יחזרו לבתיהם. ראוי לציין את מאבקם חסר הפשרות של ראש העיר אביחי שטרן קריית שמונה והפעיל החברתי רפאל סלאב שנאבקים כדי להשמיע את זעקת קריית שמונה והצפון בכל מקום״.

שריפה בקרית שמונה (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

האם מלחמה היא דבר בלתי נמנעת?

״נראה שמלחמה היא בלתי נמנעת ואין ברירה אלא להשמיד את האויב בחזית הצפוני אחת ולתמיד. מכיוון שתושבי הצפון מפונים זמן ארוך במיוחד , צריך להשלים את המלאכה ויפה שעה אחת קודם. זו לא שאלה של אם תהיה מלחמה אלא מתי. הצפון מפונה כבר זמן רב וזה לא ישנה אם יהיו עוד כמה חודשי פינוי של התושבים אם באמת ישבו את המשוואה ויהפכו את צור וביירות לערי חרבות . אסור להסכים עם המציאות בה תושבי הצפון הפכו לבשר תותחים״.

מה מטרתו של סרטון החיזבאללה שארגון הטרור פרסם?
״ארגון חיזבאללה כארגון טרור ולא כמדינה נמצא באופן תמידי תחת הגבלות. כאשר מוסיפים לכך את ההגבלות שהאמריקאים נתנו לארגון בעבר מבינים שהארגון נמצא עם הגב לקיר בחזית הכלכלית והביטחונית . חלק מהיכולות שלו לפעול הוא בעזרת סרטונים ולוחמה פסיכולוגית שכל מטרתם לנסות ולזרוע פחד בצד השני. בכללי, כולם זוכרים את ״נאום העכביש״ של נסראללה בו הוא טען כי אזרחי ישראל הם עכבישים והחברה הישראלית תתפורר מהר מאוד. מה שהתגלה במלחמה הזו, ולא רק בה, שעם ישראל הוא עם של אריות.

שריפה בקרית שמונה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
שריפה בקרית שמונה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

אחרי נפילות ארחי ישראל קמים ומסתערים יחדיו כאיש אחד בלב אחד.  נסראללה ושאר הנאצים לא מבינים דבר אחד-פרעה, נבוכדנאצר, טיטוס, היטלר ואחרים לא שרדו אבל העם היהודי לא רק ששרד את כל המשברים אלא התחזק מהם ונהיה חזק הרבה יותר. מדינת ישראל מגינה על עצמה מתעצמת ומתחזקת. העכברוש נסראללה יחד עם אנשיו מתחבאים במחילות. זו רק שאלה של זמן עד שהם יעברו כולם לעולם הבא״.

האם הצבא מוכן למלחמה ארוכה בחזית הצפונית?
״מפקדי הצבא הכינו ומכינים את הצבא בצורה הטובה ביותר. עשרות אלפי מילואימניקים מכירים היטב את הגזרה מוכנים, נחושים ומתכוננים לחזית הזו. האויב צריך לדעת כי זו מלחמת העצמאות השנייה שלנו ואנו ננצח גם בה״.