בלב זרוע היבשה פועלת יחידה חשאית המהווה את "העיניים" של צה"ל: גדוד עיטם (611) של חטיבת האש 282. לוחמי הגדוד, אמונים על משימה קריטית - לאכן פצמ"רים וכטב"מים של האויב - המנסים לחדור לשטח ישראל. עם פרוץ המערכה הנוכחית, התפרסו לוחמי גדוד 611 לאורך כל קו החזית, מהצפון ועד הדרום, בפריסה רחבה חסרת תקדים. בשלושת החודשים האחרונים, פעילותם הענפה, הן בהיקפה והן בעוצמתה, התמקדה בגזרה הצפונית, שם הפכו לחלק בלתי נפרד מהמערכה. 

״שורשיו של הגדוד נעוצים ביכולות האיכון המתקדמות שפותחו בצה"ל לאורך השנים״,  מספר סמג״ד 611, רס״ן י׳. מאז הקמתו הרשמית בשנת 2010, הפך הגדוד למרכז מומחיות בתחום, תוך התמקדות בשני ייעודים מרכזיים: ״לוחמי הגדוד אחראים על איתור מטרות אויב, הוצאת נ״צ ואיכון בשטח אויב, תוך הבטחת פגיעה מדויקת. בנוסף, המערכות המתקדמות שיש ברשות הגדוד - מאפשרות ללוחמים לזהות כלי טיס חשודים, לרבות כטב"מים, להעריך היכן הם אמורים ליפול, ולספק התרעה מוקדמת לכוחות צה"ל ולתושבי האזור״, מתאר.

״גם במהלך ימי הלחימה של הגדוד ברצועת עזה, ידענו להתריע לכוחותינו שמתמרנים בשטח על יציאה של מרגמה, רקטה או אמל״ח אחר לכיוונם -  ולגרום להם להתמגן תוך מספר שניות ולהינצל מפגיעה. אני מאמין שזה מסייע ללוחמים לעמוד במשימת התמרון - ולהמשיך באופן רצוף בלחימה מבלי להתעסק בפצועים בשטח. בפנים הארץ, אנו יודעים להתריע על מטרה חשודה עוד לפני שנשמעת אזעקה - וקבלת ההחלטות מרגע סגירת המעגל להתרעה עצמה - קורית תוך שניות ספורות״. 

מכ''ם “מגן רוח'', שטח צבאי (צילום: דובר צה''ל)
מכ''ם “מגן רוח'', שטח צבאי (צילום: דובר צה''ל)

באחד מימי הלחימה בצפון, זוהה כלי טיס חשוד שחדר לשטח ישראל מלבנון. באותו רגע, מפעילי המכ״ם של הגדוד זיהו את המטרה העוינת - והשמידו אותה: ״זה עניין של שניות מהרגע שהמפעיל קולט את המטרה, מזהה אותה כאובייקט חשוד שמאיים על כוחותינו - ועד שהמפעילה במכ״ם עולה מול כלל גופי צה״ל שעוסקים בהגנת שמי ישראל. יחד, באותו האירוע, הם סגרו "מעגל אש" סביב המטרה, והשמידו את הכלי האווירי שחדר לשטח הארץ. כך, הם הצליחו למנוע כפלוגה את פגיעת הכטב״ם שכוונה לאזור מסוים בגליל והצילו חיי אדם. אותו אירוע היה יכול להסתיים בתוצאה קשה אם לא היה נמנע על ידיהם״, חושף הסמג״ד. ״אותה מטרה, כוונה על ידי חיזבאללה לעבר אזרחים - ולעבר מטרה צבאית בסמיכותם״.

הסמג״ד עוד מספר, כי הלוחמים והקצינים בגדוד מודעים היטב לגודל האחריות המוטלת עליהם בימים קריטיים אלו: "בכל רגע נתון", מספר, "הם יודעים שההחלטות שלהם עשויות להציל חיים. תחושת השליחות והמקצועיות הגבוהה מניעה אותם יום-יום, תוך שהם פועלים בחשאי ובנחישות להגן על גבולות ישראל ועל אזרחיה, הם דואגים ועושים הכול על מנת שה-7 באוקטובר לא יחזור על עצמו״, אומר.

״בסופו של דבר, רוח הלחימה היא זו שתקבע את העמידה במשימה, והדור הצעיר של הלוחמים והלוחמות יוזם ומבצע את משימותיו שעות על גבי שעות, ונלחם ימים וחודשים שלמים - למען צדקת הדרך. הדור הזה מרבה להיות בשטח ולהילחם - כדי להשלים את המשימה שלשמה כולנו הופקדנו. מרבית החיילים נלחמו כבר ב-2 הגזרות - בדרום ובצפון. הם מבינים את גודל השעה. בינתיים, בצפון - אנו ממשיכים במוכנות ובאימונים תוך כדי הלחימה - ומדייקים את הפעילות שלנו. אנחנו נמשיך לבצע את ייעודנו - ולהערך ליום פקודה״.