על רקע פרסום מסקנות ועדת החקירה בפרשת צוללות, אלוף (מיל') דני יתום ("מפקדים למען ביטחון ישראל") וראש המוסד לשעבר שוחח הבוקר (שלישי) עם יואב מינץ ברדיו צפון ושיתף כיצד הוא רואה את הנושא וגם מה דעתו על הלחימה בעזה בעת הזו.

מה עכשיו? לאחר פרסום מסקנות הוועדה בפרשת הצוללות - זה מה שיקרה בימים הקרובים

לגבי האם ישראל אבודה בנושא הביטחוני, אמר יתום: "לא חושב שאנחנו אבודים, לא אלמן ישראל ולמדינת ישראל יש הרבה מאד יכולות. הבעיה היא שהנהגת המדינה מבולבלת, לא יודעת לאן להוביל. אין מטרות ברורות, לא צבאיות ולא מדיניות, וכתוצאה מכך הצבא מתברבר ולא ברור מה הוא צריך לעשות".

על תפקודו של הרמטכ"ל הרצי הלוי, אמר ראש המוסד לשעבר: "רא"ל הרצי הלוי הוא בשום פנים ואופן לא הרמטכ"ל הכושל בתולדות ישראל. הוא אחד האשמים העיקריים במחדל הנורא של שבעה באוקטובר ועל זה הוא חייב לשלם במשרתו וכסאו והוא לא יוכל להמשיך בתפקיד. הוא היה יכול להיות רמטכ"ל טוב. אלמלא שבעה באוקטובר, הרבה הדברים טובים היו יכולים לצאת".

הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

"להחזיר את החטופים הביתה זה הדבר הכי חשוב", אמר יתום, כשנשאל מה הוא היה אומר לראש הממשלה לו היה ראש המוסד עכשיו. "יש לזה השלכות מורליות, מוסריות, סולידריות, עזרה הדדית. כל הערכים האלה מתקפלים בשתי מלים: השבת החטופים. בעצירת הלחימה. אני הייתי מוכן לעשות את זה קודם כל כולם תמורת כולם.

הוא הוסיף: "ואני לא מבין את פליטת הפה של נתניהו שהודיע ואח"כ עשה פניה של 180 מעלות. כולם תמורת כולם חטופים תמורת כל האסירים. אם יהיה אסיר אחד שיהיה עליו ויכוח, מדינת ישראל תצטרך לגלות גמישות. תמיד נוכל להגיע לכולם. תמיד נוכל לחזור לעזה אם יהיה צורך כדי לסלק איום של חמאס נגדנו. אני מדגיש: להחזיר את כל החטופים הביתה תמורת הפסקת הלחימה".

עוד אמר: "דבר שני: צריך למצוא מישהו שיחליף אותנו ברצועת עזה. יש לא מעט גורמים שמוכנים לדבר איתנו. הייתה ידיעה שמצרים היא אחת המדינות שמוכנות שחיילים שלה יהיו בעזה יותר לשלטון האזרחי ופחות לאחזקה הצבאית. ישראל אמורה להישאר בגבול לאורך רצועת עזה ולהבטיח שלא ייכנסו מחבלים. אם יהיה צורך של ישראל להיכנס פנימה, זה צריך להיות חלק מההסכם. יש מדינות ערביות שמוכנות להחליף את חמאס".

לסיום, יתום התייחס להתפתחות בפרשת הצוללות: "זו דוגמה לאיך לא מבצעים עבודה, איך לא מנהיגים, איך לא קונים אמצעי לחימה באמצעים עצומים. ממש בוקה ומבולקה, אני קורא וקשה לי להאמין. בסופו של דבר, אנשים, החל מראש הממשלה, קיבלו מכתבי אזהרה שבהם יש תיאור של דרך פתלתלה ועקומה של ניהול מדינה. הכל רקוב. סיפור הצוללות היה כנראה הפרומו של שבעה באוקטובר".