ג'ון ספנסר נחשב לאחד המומחים הגדולים בעולם ללוחמה בשטח בנוי. בשיחה במסגרת התדרוך "חדר מלחמה" בשיתוף המכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ובשיתוף החוקר סא"ל במיל מוריס הירש, הוא אמר כי "ישראל נמדדת בסטנדרטים כפולים ומשולשים" מבחינה בינלאומית בלחימה שלה בעזה. "מדובר בסטנדרט שלא קיים בשום מקום בעולם", אמר ספנסר, ראש לימודי לחימה עירונית במכון המלחמה המודרנית בווסט פוינט.

את הדברים מייחס ספנסר, לוחם בצבא ארצות הברית לשעבר, להגבלות הבינלאומיות שמטילה הקהילה הבינלאומית על ישראל בלחימה בדרישות שלה ומספר כי כאשר ביקר בעצמו באוגדה 98 בזמן הלחימה, ראה כי צה"ל לוקח על עצמו הגבלות נוספות כפי שלא ראה מעולם. "צה"ל משתמש בטקטיקות שאף צבא לא ראה מעולם כדי למנוע נזק לאזרחים ועדיין לעמוד במשימה שלו", אמר ספנסר למרכז הירושלמי.

כרת ברית עם גלנט? בסביבת אדלשטיין דוחים את ההאשמות: "לא מעוניין בפירוק הקואליציה"
בבית הלבן מודים: אכן חלה האטה במשלוחי הנשק וזו הסיבה

ספנסר דחה את ההאשמות נגד ישראל בדבר שימוש בהרעבת אוכלוסייה, הפצצות חסרות הבחנה והשמדת עם. "הכל שקר", הצהיר. המומחה ללוחמה אורבנית מודאג מהסטנדרטים החדשים שנוצרים בלחימה בעזה, הנדרשים מישראל. לדבריו אם הסטנדרטים הללו ייושמו בלחימה עתידית של מדינות מערביות לא יהיה ניתן כמעט להילחם בהתאם לדרישה של פינוי אוכלוסייה בצורה מסיבית, אי שימוש בפצצות כבדות על מנת להגיע אל האויב שנמצא בלוחמה תת קרקעית ולהגיע למעשה ליחס בלתי אפשרי של אפס נפגעים אזרחים: "זה בלתי אפשרי ובלתי נתפס" אמר ספנסר.

עזתים מכסים דמות מסתורית בכניסה לבית חולים (צילום :רשתות ערביות)

במהלך השיחה ביקר המומחה את ארגוני זכויות האדם בגין הדרישות שלהם ללוחמה בשטח עירוני. לדבריו הם פועלים למען דברים טובים, אולם לא ניתן להכיל את הדרישה שלהם בלחימה מול ארגוני טרור המוטמעים באוכלוסייה ומול צבאות שלא עומדים בשום סטנדרטים בינלאומיים. לדבריו איסור שימוש בפצצות בלחימה עירונית יגרום לסבל גדול יותר לאוכלוסייה בגלל התארכות המלחמה, יהפוך את הערים למגן אנושי של טרוריסטים ואת הלחימה ל"מטחנת בשר".

כוחות צה''ל ברצועת עזה  (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

ספנסר מתח ביקורת גם על האו"ם וארגונים אחרים המשתמשים במספרים של ארגון חמאס על מנת לקבוע את מספר הנפגעים האזרחים במלחמה ואת הדרישה מישראל לקבוע האם הפעולה שלה בתגובה לטבח 7 באוקטובר היא פרופורציונלית: "כשדאעש שלט בעיראק, הוא החזיק בשטח למשך כשנתיים ובנה את ההגנות שלו. בקרבות נגד ארגון הטרור, מספר ההרוגים נע בין 10 אלף ל- 40 אלף איש, והמספרים דווחו רק לאחר שנה. אף אחד לא הציב שאלה לארצות הברית אז – כמה אזרחים נהרגו? ואף אחד לא שאל את דאעש את השאלה הזו. זה פשוט בלתי אפשרי".

"אף פעם לא אמרתי שישראל יצרה 'תקן זהב', כי צוטטתי בעבר כמי שאמר את זה, אבל אני לא חושב שנכון להגדיר זאת כך. הסטנדרט הדמיוני הזה של אפס נפגעים אזרחים במלחמה שבה ישראל נדרשת לסטנדרט חדש, הוא מאוד בעייתי", הדגיש ספנסר.