מלחמת חרבות ברזל: סעיד אל-קזה, מנתח צבאי לבנוני, התראיין היום (רביעי) בערוץ אל חדאת' הסעודי ופרש את משנתו על התפתחות החזית מול חיזבאללה. אל-קזה שלל את האפשרות של כניסה קרקעית של ישראל ללבנון.

מבחן מנהיגות או "בגידה במחנה"? אדלשטיין במאבק על מורשתו הפוליטית
מינוי פיצוץ: ההתכתבות בקבוצת הוואטספ של חדשות 13 יצאה משליטה

בפתח הראיון אמר: "ישראל מתמודדת עם שתי בעיות עיקריות בחזית הצפון. הבעיה הראשונה היא ביטחון תושבי הצפון. עליה לפתור את הבעיות האלה. בעיה נוספת נוגעת לסכנת הטילים והכטב"מים של חיזבאללה לטווח רחוק, טילים חכמים וטילים שניתן לירות אותם מכל מקום בלבנון. על מנת לפתור את שתי הבעיות האלה יש לישראל שתי ברירות. או ללכת להסכם עם איראן או עם חיזבאללה או ללכת לפתרון צבאי.

אינך סבור כמו ארה"ב שהמפתח לפיתרון בצפון הוא עדיין סיום הפעולה של ישראל ברפיח?
"אין ספק שכשדעתה של ישראל תנוח מהנעשה ברפיח ובעזה היא תעבור להתמקד בחזית לבנון מכיוון שהיא לא תשאיר את תושביה עקורים מבתיהם. היא רוצה להחזיר אותם כאשר הם לא יחזרו לפני שביטחונם יובטח ושתוסר האפשרות לבצע פעולה כלשהי הדומה לפעולה שנעשתה בעזה".

"הפתרון בדרכי שלום עדיין אפשרי וזאת כפי שאמרתי על ידי משא ומתן שיוביל להסכם או עם איראן או עם חיזבאללה והמאמצים שמשקיע הוכשטיין הגיעו למעשה למבוי סתום בשבוע שעבר, אולם ייתכן שימצאו פתרונות אחרים שכן הם לא מעוניינים בהסלמה לשם הסלמה", המשיך.

"ישנו גם הפתרון הצבאי כאשר ישראל שואפת לשבור את הרצון של חיזבאללה על ידי תקיפת לבנון או על ידי פלישה קרקעית בלבנון ואני לא חושב שפלישה קרקעית מונחת על השולחן", הוסיף.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אני נוטה לחשוב שישראל תסלים את ההפצצות מהאוויר, את ירי הארטילריה ואת הפעולות המיוחדות על מנת לשבור את רצונו של חיזבאללה ולגרור אותו לקבלת התנאים במו"מ לגיבוש הסכם שיסיים את המצב הטראגי הזה בגבול הצפוני של ישראל ושל הכפרים הלבנוניים גם כן. יש תושבים לבנונים שעזבו את בתיהם ועקרו. יש כפרים בלבנון שהוחרבו במידה רבה מאוד. יש למצוא פתרון לבעיה הזאת".

מדוע ישראל דוחקת בארה"ב למסור לה נשק והאם אתה סבור כמו שנתניהו אמר שארה"ב התרשלה?
"מדובר בסוג של תחמושת שארה"ב עיכבה את האספקה שלה. ארה"ב מעולם לא הפסיקה לספק לישראל את כל הנשק בין אם זה נשק חכם או נשק רגיל וכל סוגי הנשק. יש שני סוגים של פצצות כבדות: פצצות במשקל 900 ק"ג ופצצות במשקל 225 ק"ג. ארה"ב חששה מכך שישראל תשתמש בפצצות האלה בעיר רפיח העמוסה בתושבים ומכך שהן יגרמו למספרים עצומים של הרוגים וקורבנות".

מטולה עולה באש (צילום :דוברות מטולה)

בסיום הראיון אמר: "בלבנון אני סבור שהמצב שונה מברפיח מכיוון שלבנון הוא שטח עצום והקרבות בה לא יתנהלו בתוך הערים. ישראל תפגע במרכזים של חיזבאללה ובמתקנים מתחת לקרקע. איני יודע אם הם ינסו לפגוע בדאחיה, זה יהיה טירוף מצד ישראל לתקוף את הדאחיה ולגרום להרוגים רבים. ייתכן שארה"ב תעביר את הפצצות האלה על מנת שישמשו בלבנון נגד מרכזי חיזבאללה. אני סבור שארה"ב תתנה שהשימוש בפצצות האלה לא ייעשה בתוך הערים".

ביירון - חברת תרגום מקצועית