מלחמת ההתשה בצפון הארץ בין צה״ל לארגון הטרור חיזבאללה נמשכת כבר כמעט מזה כמעט תשעה חודשים, ובתקופה האחרונה, נדמה שנסראללה הוריד את להבות האש. בימים האחרונים, נצפתה ירידה של כ-50 אחוזים בהיקף התקיפות ולקיחות האחריות של ארגון הטרור חיזבאללה על ישראל - על אף תקיפות כוחות הצבא בלבנון.

על פי פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר בכיר לענייני המזרח התיכון, נסראללה לא מעוניין כעת בהסלמה - בייחוד לאחר שתי פעולות של ישראל בשבוע האחרון - שהובילו אותו להירתע ולחשוש מתרחיש מלחמה כוללת: ״בימים האחרונים, פוליטיקאים ופוליטיקאים ישראלים, הכריזו על כך שצה״ל ייזום הסלמה ושאי אפשר להכיל יותר את התקפות ארגון הטרור על הצפון״.

גם כאן הם פספסו: פסיקת בג"ץ הוכיחה שוב את כישלון "ממשלת הימין"
לאחר פרסום סרטון החטיפה המחריד: סבתו של אלון אהל משתפת - "רק מחכה לנס"

ברעם מתכוון בעיקר להצהרות שר הביטחון, הרמטכ״ל וראש הממשלה בגבול הצפון במהלך השבועות האחרונים, שהציגו מוכנות מלאה של צה״ל למלחמה בלבנון - תוך איומים כלפיי ארגון הטרור. ״כך, דבריהם הובילו להסלמה מילולית, וגרמו לנסראללה לנאום גם כן לפני כשבוע. בנאומו הוא היה נראה לכאורה כוחני וזועם, התרברב ביכולות הארגון, והבטיח לכבוש את הגליל - אך בעצם הוא היה היסטרי ובפאניקה מוחלטת״, הוא אומר. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה במרחב חולא (צילום :דובר צה"ל)

״נסראללה נבהל״, קובע ברעם ומוסיף: ״בנאומו הוא הדגיש כי יפגע בנו בצורה דרמטית אם נפתח במלחמה - כדי לנסות להפחיד ולהרתיע אותנו מליזום אותה. זה אכן נכון שחיזבאללה יכול להסב נזק לישראל - אך אנחנו יכולים לגרום לו נזק פי 10 - להרחיב את כל תשתיות הטרור, המתקנים האסטרטגיים, שדות התעופה ותחנות החשמל של הארגון. הוא יודע מה היכולות שלנו, מאחר שהבהרנו לו זאת באמצעות מתווכים. זה גרם לו להיבהל מאוד - ולכן הוא יצא לאקרנים עם הנאום ההיסטרי שלו״. 

תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

מעבר להסלמה המילולית, ברעם אומר עוד כי מה שהשפיע על נסראללה להוריד הילוך בקצב ובהיקף הלחימה הוא הנעת כוחות צה״ל בצפון: ״בשבועות האחרונים, על פי דיווחים לבנוניים, צה״ל קידם כוחות באזור גבול הצפון - תוך ריכוז כוחות צבאיים רבים באזור. כך, הלבנונים נכנסו ללחץ וחשבו שאנו מתכוונים להכניס כוחות ללבנון וליזום מלחמה גדולה".