מלחמת חרבות ברזל: נמרוד דוויק מנכ"ל דרכנו התראיין היום (חמישי) ל'מעריב' ופרש את משנתו על העתירה לבג"צ בדרישה לוועדת החקירה הממלכתית אודות המלחמה.

עדיף להיות בחיפה ולא בביירות: הבלוף של נסראללה בנאומו נחשף
סרן אלון סאקאג׳יו נפל בג'נין: כל מה שמותר לספר על התקרית הקשה

מה הוביל להגשת העתירה הנוכחית לבג"צ בדרישה לוועדת החקירה הממלכתית?
"המלחמה הכתה בדרכנו, פעיליה, הצוות והמתנדבים בצורה קשה. חברי ועד מנהל איבדו ילדים ואחיינים, נחטפו בני משפחה של אנשי צוות בהווה ובעבר. חברים ומתנדבים נהרגו, פונו מבתיהם. פעלנו, התנדבנו, הקמנו חמ"ל סיוע, הפעלנו מאות אנשים והתרמנו מיליוני שקלים.

חלקים מהצוות במילואים עשרות ימים. ובכל העשייה הזו אתה מוצא את עצמך שואל מה לעזאזל קרה כאן? איך זה קרה לנו ולמה? יש לי מחשבות, ב-2016 עשינו קמפיין עם עשרות אלפי תושבי העוטף תחת השם "כולנו עוטף עזה", דרשנו איתם מממשלת הימין שהייתה תשובות על המדיניות מול עזה. כלום. נאדה. הפעם יש רגע שאפשר לשאול בו, ואולי לקבל תשובות, מה קרה שמנע מאיתנו כל השנים לשאול, להחליט, להוביל. לברר במבט לאחור איפה שגינו, ולמה שגינו". 

האם בתנועת דרכנו לא חוששים מהתזמון הנוכחי עם דרישה לוועדת חקירה תוך כדי המלחמה לפני שהסתיימה?
"לא. תהליך הקמה של ועדה הוא אירוע ממלכתי ולא צבאי. הצבא כבר עכשיו נמצא במצב של לוחמה ועזה של ה-6.10 היא לא עזה של יוני 2024, וטוב שכך. צה''ל בניצחון טקטי, ישראל דנה על התנאים האסטרטגיים, זה רגע טוב להחליט שהולכים לבדיקה. תראה כמה שנים לקח לוועדת הצוללות להוציא המלצה. ועדה רצינית זה לא פוילישטיקים. זה חקר אמת וזה תהליך ארוך. עדיף שיתחיל מהר".

מה העמדה של תנועת דרכנו אל מול המחאה כנגד ממשלת ישראל בעת הזו?
"יש משבר אמון בין הממשלה לעם. לטעמנו יש דרך אחת להחזיר את האמון הזה והוא בבחירות. נלך לבחירות, ינצח מי שינצח, ונוכל להמשיך לעתיד טוב יותר לכל הישראלים".

מה הם הצעדים שהתנועה צפויה לבצע לאחר הגשת העתירה היום?
"לאחר הגשת העתירה, יחד עם המשפחות, יהיה צורך בהבטחה של רוב פוליטי מוצק בממשלה ומחוצה לה בהקמת ועדה כזו. אנו מתכוונים לדון עם נבחרי הציבור, להציף את הסוגיה בתקשורת, ולא לתת לה לרדת מסדר היום. יש מי שיש להם עניין בחקר האמת והם ממלאים נכונה את תפקיד משרתי הציבור, כמו שראוי, ויש מי שלא הבינו שלפני הכיסא והשררה המיידית, יש ערכים דמוקרטיים, המשותפים לכולנו. אני מקווה שהם יישרו קו עם מי שלא חוששים מהאמת. אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר, ויש להאיר את כל התחומים". 

כיצד אתה רואה את המחאה נגד הממשלה הנוכחית, האם לדעתך צריך לקיים בחירות בקרוב? אם כן אז מתי?
"אני חושב שהמחאה צריכה להמשך, היא צודקת וראויה. יש כללי משחק דמוקרטיים, ובתוכם אנחנו ואחרים מקיימים את המחאה שלנו. מי שיוצא להפגין הוא הציוני הכי גדול, מי שמסייע למחאה הוא פטריוט. רק אדם שאוהב את המדינה יוצא למחות. ולא משנה מה העמדה הפוליטית שלו".

בנימין נתניהו על המצב הפוליטי (צילום: רועי אברהם\ לע"מ)

"צריך לזכור שכשאומרים אחים אנחנו, זה לא עניין של לאבי דאבי, זה עניין של להסכים על דמוקרטיה טובה לכל ישראל, יהודים, ערבים, דתיים, חרדים, חילונים, וותיקים חודשים, מכל הגזעים והעדות. השיח נגד מפגינים, בהם גם משפחות חטופים ושכולות מעיד בעיקר על התפרקות גדולה מערכים משותפים. החיפוש אחר האמת הוא חלק מההחלמה החיבור מחדש. הבחירות ראוי שיתקיימו בהקדם, כדי שנוכל לומר בלב שלם - אנחנו מסכימים שזה ההרכב הפוליטי הנכון ביותר להתמודד עם מה שנכון לנו".