עימות רחב היקף בין ישראל לחיזבאללה עשוי לפרוץ בשבועות הקרובים אם לא יצליחו להגיע להסכם הפסקת אש בעזה, כך מציין המודיעין האמריקאי, על פי הדיווח הערב (חמישי) באתר "פוליטקו".

על פי הדיווח, בכירים אמריקאים מנסים לשכנע את שני הצדדים להנמיך את גובה הלהבות, משימה שתהיה קלה משמעותית עם הפסקת אש בעזה. אבל בכירים אמריקאים אינם בטוחים שישראל וחמאס יגיע להסכמה על עסקהבעתיד הקרוב. בינתיים, צה"ל וחיזבאללה ערכו תוכניות קרב והם נמצאים בתהליך של ניסיון להשיג נשק נוסף, כך לפי שני בכירים אמריקאים שתודרכו על המודיעין.

פצעי בגרות: ישראל מכינה לחיזבאללה הפתעה שעשויה להדהים את העולם
מתחת לאף העולם: ישראל מייצרת רצועת ביטחון בתוך שטח לבנון | דיווח דרמטי

שני הצדדים אמרו בפומבי שהם לא רוצים לצאת למלחמה, אך בכירים בממשל ביידן מאמינים יותר ויותר כי עימות רחב היקף צפוי כאמור לפרוץ בקרוב למרות המאמצים לנסות ולמנוע זאת. "הסיכון גבוה כעת מאשר בכל נקודה אחרת בשבועות האחרונים", כך לפי גורם אמריקאי בכיר.

פליטים סורים מחכים בשדה התעופה רפיק אל חרירי ביירות שבלבנון (צילום: REUTERS/Jamal Saidi)
פליטים סורים מחכים בשדה התעופה רפיק אל חרירי ביירות שבלבנון (צילום: REUTERS/Jamal Saidi)

המודיעין האמריקאי מציע הערכה מעט שמרנית יותר מאלה שמגיעות מחלקים מאירופה. חלק ממדינות אירופה מעריכות שמלחמה בין ישראל לחיזבאללה עלולה להתרחש בעוד ימים. רבים המליצו לאזרחים לעזוב את לבנון. גם קנדה נערכת לפינוי אלפים מהמדינה. מחלקת המדינה הוציאה ביום חמישי הודעת נסיעה לאזרחי ארה"ב, והפצירה בהם "לשקול מחדש בתוקף" את הנסיעה ללבנון. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ממשל ביידן ניסה במשך שבועות לשכנע את שני הצדדים שלא לפתוח במלחמה. למרות המאמצים הללו, גורמים בכירים ביידן אמרו כי המתיחות ההולכת וגוברת בגבול ישראל - והיעדר כל תנועה משמעותית במשא ומתן להפסקת אש - נוטה למלחמה. "ההיגיון של נסראללה... הוא שהכל קשור לעזה, ועד שלא תהיה הפסקת אש בעזה, הירי לעבר ישראל לא ייפסק", אמר בכיר בממשל ביידן לכתבים.