שליח איראן לאו"ם סעיד אירוואני כתב בלילה שבין שישי לשבת פוסט בחשבון ה-X הרשמי שלו, ואיים כי אם ישראל תרחיב את פעילותה בלבנון - "תתפתח מלחמת השמדה". אלוף במיל' גדי שמני, לשעבר אלוף פיקוד מרכז ואוגדת עזה, התייחס הבוקר (ראשון) למסר שהופנה כלפי ישראל וללחימה בשלל הגזרות בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM.

"אני חושב שאי אפשר לזלזל ולהקל ראש באיום איראני או בשום איראני", אמר בפתח השיחה. "צה"ל ומדינת ישראל צריכים לקחת את הדברים ברצינות, אך אי אפשר בגלל זה לשתק את יכולת הפעולה שלנו. המדינה צריכה לעשות את מה שנדרש בצפון, ברצועה, ולגבש איזושהי מדיניות ברורה. מה שברור לי לחלוטין שללא ארצות הברית איתנו, מאחורינו, יהיה קשה מאוד. גם האמריקאים מבינים את זה. חלק גדול מהתעוזה שלהם, שהם מאיימים עלינו בצורה כזאת, הם מבינים שהפערים בין ישראל לארצות הברית הולכים וגדלים בשנים האחרונות, בדגש על מה שקורה מתחילת המלחמה". 

חיל האוויר, מערך המודיעין ואוגדת עזה: תחקירי צה"ל על שבעה באוקטובר ייחשפו
לזימי לאחר התקיפה האלימה: "המשטרה משקרת, אתבע אותה דיבה"

"בצפון אנחנו נהיה חייבים לשנות את המציאות ולהרחיק את האיום. אם אפשר בהסדר מדיני שבאמת ירחיק את חיזבאללה צפונה ויאפשר חזרה בטוחה של התושבים, זה אפשרי. כמובן שאחריו צה"ל יצטרך להיות ערוך בצורה שונה לחלוטין מכפי שהיינו ערוכים עד 7 באוקטובר בכל גבולות המדינה, וגם ההיערכות האזרחית תצטרך להיות שונה לחלוטין. בינתיים צה"ל יצטרך להיערך גם לעימות. ברור שהאיום תמיד יכול להתחדש ולזלוג. 1701 היה הסכם מצוין. מי שמסמס אותו זו מדינת ישראל במשך שנים, שאפשרה לחיזבאללה לגלוש ללא תגובה. חיזבאללה הבין שעומד מולו יריב הססן, חלש, שפוחד לפעול. רואים מה קרה בזמן שלטון נתניהו, הוא פשוט מסמס את 1701", הוסיף. 

"מי שצריך לאכוף את הדברים זו מדינת ישראל, צה"ל", המשיך. "כשיש הסכם ונאמר שחיזבאללה יכול להיות בקווים מסוימים - חיזבאללה הקים מערך מוצבים לאורך הגבול ומדינת ישראל לא הגיבה לאורך שנים, כך הידרדרנו למצב בו אנו נמצאים היום. יהיה הסכם כזה? צריך לאכוף אותו בהתחלה בלחץ דיפלומטי, ואם לא אז באש. כשאתה משדר שאתה חושש ומנסה לקנות שקט בכסף, אנחנו מקבלים את התוצאה שהתפוצצה לנו בפנים". 

בנין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
בנין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

עוד אמר שמני, כי "במצב הנוכחי צה"ל נמצא ברצועה, השלב העצים ברפיח הולך להסתיים. כרגע המנופים שיש לנו ברצועה הם ציר פילדלפי ופשיטות ממוקדות. הדבר הזה טוב אך יש לו מגבלה - הוא לא באמת יכול לעקור את חמאס מתוך הרחובות. צריך לראות את המציאות נכונה ולפעול יחד עם ארצות הברית". 

על האפשרות להחלפת הרמטכ"ל אמר האלוף במיל': "אני חושב שהרצי הלוי נוהג באחריות, וברגע שיבואו אליו שר הביטחון וראש הממשלה ויגידו שהגענו לשלב בו הם חושבים שצריך להחליף אותו, אני לא חושב שתהיה בעיה עם העניין הזה. הוא מנהל את המלחמה בצורה מסוימת, ואני לא חושב שהיה נכון לדבר על החלפת הרמטכ"ל עד השלב הזה". לאחר מכן התייחס לדברי סמוטריץ' נגד הלוי: "זה ביזיון, זה קודם כל מבזה את מי שמדבר בצורה כזו, את סמוטריץ', אסור שהדבר הזה יקרה".

הרצי הלוי על רפיח (צילום: דובר צה"ל)

לסיום הדגיש את חשיבות גיוס החרדים לצה"ל: "יהיו פה אתגרים אדירים שהמדינה תצטרך להתמודד איתם, זה לא ייגמר בשנה ולא בשנתיים, ויכול להיות שהמצב אפילו ידרדר", אמר. "הבנו שמדובר בסיפור אחר, ושלצה"ל ולמדינה יש קושי לטפל בבעיה הזו לבד. צריך לגייס את החרדים, יש רוב מכריע בציבור הישראלי שמבין שאין דרך אחרת. אני קורא לרמטכ"ל, צריך להוציא צווים ולייצר את המציאות הזו. אסור שהדבר הזה יתמסמס. מניח שבשלב הראשון יצטרכו להוציא עשרות אלפי צווים". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm