בעקבות מתקפת הרקטות והכטב״מים בשישי האחרון ביישובי הגליל המערבי, נהרגו שני סוסים, פנסי ונוימן, השייכים למשפחת אישח ממושב בצת בגליל המערבי, אשר נפצעו באורח קשה מאוד בפגיעה ישירה שם – והורדמו על ידי וטרינר. ״אכלנו ארוחת ערב במרפסת, ולפתע שמענו אזעקה. מיד רצנו הביתה לחדר פנימי שנחשב יחסית למוגן  - מאחר שאין לנו ממ״ד״, סיפרה בשיחה עם ״מעריב״ עידן אישח ארז, שמתגוררת במושב בצת יחד עם בעלה נדב, חקלאי דור שלישי במושב - ועם שלושת ילדיהם.

הנשיא יציל את נתניהו? בסביבת רה"מ פנו להרצוג מהסיבה הבאה
"נדונה לכישלון": הפרופסור חרץ את גורל תוכנית גלנט בגלל הדבר הבא

בפוסט שעידן פרסמה בפייסבוק והפך לוויראלי - היא תיארה את האירוע המצער: ״בערב שישי, חטפנו טיל לבנוני נוסף במשק שלנו - כי לא הצליחו ליירטו. הנזקים בבית מטורפים - והלב שבור. אחסוך מכם את התיאורים הגרפיים כי התמונות קשות מנשוא - אבל תדמיינו את הסוסים פגועים, זועקים וקוראים לנו שנעזור להם - אך אין לנו איך.

נותרנו חסרי אונים אל מול הפגיעות שלהם ורק נאלצנו לחכות לוטרינר שיגיע להרדים אותם״, סיפרה. ״בפעם אחרת במלחמה הזו, נפגע העסק שלי, וקיבלתי זאת באדישות חלקית - אל ההבנה שזו הקרבה קטנה אל מול המאבק הקיומי של ישראל. אבל הפעם, זה כואב יותר. בשר מבשרנו נפגע.

פנסי ונוימן (צילום: באדיבות המשפחה)
פנסי ונוימן (צילום: באדיבות המשפחה)

לאבד בשניה אחת שני סוסים - זה בלתי נתפס. אולי הגיע הזמן שמישהו יתעורר ויבין שיש כאן חיים בצפון, ואנחנו נלחמים על הזכות לחיות ולהתפרנס יום יום. עד מתי נהיה כצאן לטבח?! גם הפעם יצאנו שלמים בגוף, אבל איבדנו את חברינו הטובים - והנפש מרוסקת״, כתבה בצער.

״את הסוסים אנחנו מגדלים כבר שנים רבות בשטח הפרטי שלנו - ובעלי וביתי שחר בת ה-14 רוכבים עליהם. הסוסים מדברים איתם - והקשר המיוחד ביניהם חזק מאוד. לאחר שיצאנו החוצה מהחדר הפנימי, היה בלתי נמנע להבין שנפלה רקטה בכניסה לחצר שלנו. לבית חדרו רסיסים שניפצו את כל החלונות, התריסים והרעפים - ואילו הסוסים חטפו כמות מטורפת של רסיסים בגופם.

לאחר שהבנו שהם נפצעו קשה מאוד וזעקו מכאבים - הבנו שאין מנוס מלהרדים אותם וקראנו לוטרינר״, שחזרה. ״הלוואי שמישהו יבין שאנחנו לא סתם גרים על הגדר, לא מקריבים את עצמנו לחינם. האם יש תוכנית להתמודדות עם ארגון הטרור, טיפול לאי ודאות הביטחונית שאנו חווים כבר מעל 8 חודשים? זה לא מורגש שהתקבלה החלטה כלשהי, וישנה תקופה ארוכה של חוסר וודאות.

פנסי ונוימן (צילום: באדיבות המשפחה)
פנסי ונוימן (צילום: באדיבות המשפחה)

אפילו במלחמת לבנון השנייה או ענבי זעם לא היינו כל כך הרבה זמן מחוץ לבית - לא מעל לחודשיים״. כעת, לאחר הפגיעה בביתם של משפחת אישח, הם יאלצו להתפנות שוב מביתם, לאחר שחזרו למושב רק לפני כשבוע.

תושבת בצת, עידן אישח ארז, שהמשק הביתי שלה חטף פגיעה ישירה ביום שישי האחרון, שוחחה הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM. במהלך השיחה סיפרה אישח ארז על שני סוסיה שמתו בתקרית ושיתפה בתחושותיה הקשות.

בפתח דבריה אמרה: "ההודעות בצד הטלוויזיה היו אצלנו, ישבנו לארוחת ערב בבית בבצת. ואז החלה אזעקה ראשונה בשלומי. תהינו אם אנחנו הבאים בתור. ממש לא עברה שנייה והאזעקה התחילה בבצת. רצנו בבהלה לתוך הבית, חיכינו לשמוע את הבום המיוחל כדי לדעת שאפשר לצאת החוצה. היה אחד חזק, הייתה נפילה בשלומי, ואז היה עוד יותר חזק והבנו שזה אצלנו בבית". 

איראן תממש את הצהרותיה ותתקוף את ישראל? "אי אפשר לזלזל באיום"
סרן אלון סקאג'יו נפל בג'נין: "במותו הוא הציל לפחות עשרים חיילים"

"שמענו פיצוץ מים וקולות, אנחנו מגדלים סוסים אצלנו בחצר, בעלי מתוך הרגל הלך לראות מה שלומם. הוא צועק זה פה, זה אצלם", שיתפה, "בתמימותי שאלתי איזו תחבושת להביא כי חשבתי שזה משהו קטן. אבל הפעם זו הייתה נפילה ממש בכניסה לחצר של הסוסים. אלה תיאורים כל כך קשים, תדמיינו חצי טון נופל על הרצפה, צועק ומשווע לעזרה ואין לנו איך לעזור להם".

עוד הוסיפה כי "הילדים הגיבו בהיסטריה. כשזה פוגע בבית מתקנים את מה שנשבר, את הסוס אי אפשר לתקן. את האהבה והאובדן הזה אי אפשר להחליף. חלק מאיתנו הלך. תיאורטית המושב מפונה לגמרי. משיקולים משפחתיים אחרי 9 חודשים, כי יש את המשק ואת בעלי החיים, הוא נשאר שם באופן קבוע. אני יצאתי עם הילדים, נדדתי, ושישי שעבר חזרתי הביתה עם הילדים. ההקרבה המשפחתית היא גם חלק שצריך להבין. מתנתקים מהאבא ל-9 חודשים, הילדים כביכול ממשיכים את חייהם וזה לא באותו מסלול". 

"עכשיו השאלה האם נשארים מאוחדים או שוב מתפצלים. לפני שלושה חודשים נפלה קטיושה נוספת במשקר, פגעה בעסק שלי והשמידה אותו לחלוטין. אנחנו כל יום מחדש בוחרים מה לעשות, האם המשפחה בראש סדר העדיפויות, האם החינוך. היום כואב הלב על כל אבידה שנכנסת להילחם, משפחות שלמות הרוסות. אני לא יודעת אם הייתי מחכה למלחמה. יחד עם זאת, אני לא יודעת אם הסכם יביא באמת שלום. אני מחכה שתהיה הנהגה שתגיד מה טוב. שתהיה דמות שתוביל אותנו ותראה לנו את המצפן קדימה. אני מבינה שחייבים להילחם, אבל הלוואי ולא נצטרך לאבד אף ילד נוסף במלחמה הזאת", סיכמה. 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM