״המטוס הזה הוא Game Changer, זה לא החימוש ולא רק יכולות החמקנות אלא כושר האיסוף שלו, הוא רואה כל מה שקורה מתחתיו ומעביר את המידע, תוך שהוא יודע לחלק מטרות לתקיפה בזמן אמת למטוסים אחרים או לאמצעי קרב של צה״ל במרחב הלחימה. המטוס יכול בגיחה אחת לאתר במרחק רב מאוד מגבולות ישראל טילים שהחותים מתימן יורים, ליירט אותם. בדרך להעביר מידע חיוני למערכות אחרות של צה״ל, ובחזור לבצע תקיפה בלבנון או בעזה״, אומר גורם ביטחוני, אשר מתייחס  להחלטה של ישראל להזמין עוד חמישים מטוסי חמקן מסוג F35.

"למה צריך לסבול אותה?": מורה תקף את איריס חיים, היא לא נשארה חייבת
הנשק שובר השוויון של ישראל נחשף? "יש לנו יכולות" | האזינו

מטוס F35 המכונה בחיל האויר בשם ״אדיר״ הצליח לשנות את פני הלחימה במזרח התיכון במהלך מלחמת ״חרבות ברזל״. חיל האויר נמצא במהלך הצטיידות של חמישים המטוסים הראשונים ולפני מספר ימים ישראל חתמה אישרור רכישה למרות התנגדותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ על האופציה להזמנת עוד חמישים מטוסים נוספים.

האדיר הוא מטוס אסטרטגי של ישראל. יש לו טווח טיסה גדול והוא בעל יכולת חמקנות. המטוס מצויד במערכת מכ״מ ייעודית שהופכת את המטוס למערכת איסוף כמעט אין סופית שמאפשרת לחיל האוויר ולצה״ל לראות רחוק יותר ולאפשר לראות את מפת האיומים בצורה מדויקת ומהירה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תקיפה בשג'עייה (צילום :רשתות ערביות)

״למטוס יש טכנולוגיה מתקדמת אפילו דמיונית. מדובר בכלי אווירי מתוחכם, הטייס יכול לעקוב אחר מטרות בעיניים וליירט אותן בעזרת העיניים. לכל טייס מותאמת קסדה. לשם התאמת הקסדה הטייסים נסעו לארצות הברית למדידות מדובר בטכנולוגיה של אלביט מערכות וחברה אמריקאית. מודדים את המרחק בין העיניים של כל טייס. בודקים את גודל האישונים במצבים משתנים. "הדברים קורים עם העיניים״ - אומר גורם ביטחוני המכיר את יכולות המטוס.

בחיל האוויר אף החליטו כי סימולטור הטיסה של האדיר מופעל במנותק ממערכי הסימולטורים של מטוסי הקרב: סופה, ברק, ורעם. בין היתר בשל המערכות היחידות שרק טייסי האדיר חשופים להם. הגורם הביטחוני משרטט את היקף האיומים על ישראל הרחוקים והקרובים. מלחמת חרבות ברזל מחייבת כרגע את ישראל לבחון את היקף וסוג ההצטיידות של כלי הנשק בעשרות השנים הקרובות.

בצה״ל מבינים כי הם זקוקים לסדרי גודל של מאה מטוסי אדיר. עוד 100 מטוסי F15i לצד המשך הפעלת מערך מטוסי הסופה. באשר לכטב"מים אומר הגורם הבכיר, כי הם הוכיחו את עצמם במערכי לחימה יחודים אך הם לא בשלים עדיין להחליף את הטייסות המאויישות במלחמה האחרונה.

"אתה רואה שאתה צריך כלי אווירי שיודע לטוס רחוק עם כמה טונות של פצצות על הכנפיים. הכטב"מים יודעים לעשות חלק מהשילוב הזה אבל זה לא מספיק כדי לשמור על העליונות האווירית שלנו באזור״, אומר הגורם.

בצה״ל מעריכים כי משרד הביטחון יאשר בימים הקרובים את עיסקת הרכש של מטוסי הקרב מסוג F15i שאף הם יצוידו במערכת מכ״מ יחודית אשר תהיה דומה ביכולת שלה למערכות המכ״מ של מטוס האדיר. היתרון של ה-F15i שחיל האויר מבקש להצטייד הוא ביכולת נשיאת הטילים והחימושים והעובדה כי הוא מטוס רב משימתי הן כמפציץ והן כמטוס הקרב מתקדם לקרבות אוויר. עם מערכת המכ״מ החדשה הוא גם ישמש ככלי איסוף מעופף בדומה לאדיר.